Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

E7748B8C-E8F3-46B8-A6D4-871137C2875A.jpeg
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

E1689DF5-ECCD-43C3-B130-349C8FB3C2BB.png
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Om han varit med på spelreglerna hade han sagt att teslas mål är att ha FSD datum x, inte som nu, jag är övertygad om x y z.

Reglerna spelar ju uppenbarligen ingen roll när man har gudastatus på twitter.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Även om vi tycker väldigt olika om mycket gällande Tesla så har jag haft respekt för din kunskap om bolaget och din argumentation. Att du på fullt allvar tror att det inte "fanns några garantier" för att Tesla skulle kunna resa pengar oavsett värdering i det läget man var gör att jag helt har tappat respekten. Antingen har du väldigt dålig koll på bolagets läge då eller så förstår du inte överhuvudtaget hur kapitalmarknaden fungerar. Att värderingen potentiellt hade kunnat vara avsevärt lägre än Elon hade velat är diametralt motsatt från att bolaget var nära konkurs. Uttalandet var uppenbart riktat mot de anställda för att få dem att pusha extra hårt, inget annat (och antagligen funkade det). Detta var dessutom under en period då Musk var helt ointresserad av annan finansiering än lån, då han (uppenbarligen helt riktigt) ansåg att bolaget värderades alldeles för lågt.
Jag håller inte med om att konkurs var helt osannolikt. Det finns en gräns för hur länge negativt kassaflöde kan växa. Hade Elon Musk gått sönder och Tesla helt hade misslyckades med Model 3 och inte gjorde det mirakel man åstadkom när man vände det våren 2018 så finns det inga garantier för att man hade kunnat resa. Det var oron som Elon Musk levde med. För honom kändes hotet om konkurs högst påtagligt och därför är det överdrivet att kalla det för lögn.

Elons uttalanden om hur nära Tesla var konkurs kom väl dessutom långt efter den perioden. Du tänker kanske på aprilskämtet?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Remuz skrev:
Om han varit med på spelreglerna hade han sagt att teslas mål är att ha FSD datum x, inte som nu, jag är övertygad om x y z.

Reglerna spelar ju uppenbarligen ingen roll när man har gudastatus på twitter.
Det är väl det Elon har gjort. Han sätter omöjliga mål för sina anställda och förväntar sig att de ska nå dem.

Hade Elon sagt FSD innan 31 december 2020 så hade kritiken från bitterhetsmaffian garanterat sett exakt likadan ut.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Även om vi tycker väldigt olika om mycket gällande Tesla så har jag haft respekt för din kunskap om bolaget och din argumentation. Att du på fullt allvar tror att det inte "fanns några garantier" för att Tesla skulle kunna resa pengar oavsett värdering i det läget man var gör att jag helt har tappat respekten. Antingen har du väldigt dålig koll på bolagets läge då eller så förstår du inte överhuvudtaget hur kapitalmarknaden fungerar. Att värderingen potentiellt hade kunnat vara avsevärt lägre än Elon hade velat är diametralt motsatt från att bolaget var nära konkurs. Uttalandet var uppenbart riktat mot de anställda för att få dem att pusha extra hårt, inget annat (och antagligen funkade det). Detta var dessutom under en period då Musk var helt ointresserad av annan finansiering än lån, då han (uppenbarligen helt riktigt) ansåg att bolaget värderades alldeles för lågt.
Jag håller inte med om att konkurs var helt osannolikt. Det finns en gräns för hur länge negativt kassaflöde kan växa. Hade Elon Musk gått sönder och Tesla helt hade misslyckades med Model 3 och inte gjorde det mirakel man åstadkom när man vände det våren 2018 så finns det inga garantier för att man hade kunnat resa. Det var oron som Elon Musk levde med. För honom kändes hotet om konkurs högst påtagligt och därför är det överdrivet att kalla det för lögn.

Elons uttalanden om hur nära Tesla var konkurs kom väl dessutom långt efter den perioden. Du tänker kanske på aprilskämtet?
Återigen, det enda det bevisar är att du helt saknar perspektiv på situationen och/eller förståelse för kapitalmarknaden. Tesla hade en fantastisk produkt med extrem efterfrågan i form av Model 3. Kapitalbehovet var en droppe i havet i relation till börsvärdet. Konkurs fanns givetvis inte på kartan, däremot kunde kapitalbehovet såklart resulterat i ansenlig utspädning för (bla) Elon.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Lurad skrev:
Remuz skrev:
Om han varit med på spelreglerna hade han sagt att teslas mål är att ha FSD datum x, inte som nu, jag är övertygad om x y z.

Reglerna spelar ju uppenbarligen ingen roll när man har gudastatus på twitter.
Det är väl det Elon har gjort. Han sätter omöjliga mål för sina anställda och förväntar sig att de ska nå dem.

Hade Elon sagt FSD innan 31 december 2020 så hade kritiken från bitterhetsmaffian garanterat sett exakt likadan ut.
Extremt konstig företagskultur om man förväntas följa chefens direktiv på twitter, är det inte bättre att interna mål sköts just internt och inte för hela världen att se?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Lurad skrev:
Remuz skrev:
Om han varit med på spelreglerna hade han sagt att teslas mål är att ha FSD datum x, inte som nu, jag är övertygad om x y z.

Reglerna spelar ju uppenbarligen ingen roll när man har gudastatus på twitter.
Det är väl det Elon har gjort. Han sätter omöjliga mål för sina anställda och förväntar sig att de ska nå dem.

Hade Elon sagt FSD innan 31 december 2020 så hade kritiken från bitterhetsmaffian garanterat sett exakt likadan ut.
Extremt konstig företagskultur om man förväntas följa chefens direktiv på twitter, är det inte bättre att interna mål sköts just internt och inte för hela världen att se?
Om det sker på twitter så finns det ju chans att det även påverkar konkurrenternas värdering.
Så har det ju blivit med Tesla. Konkurrenterna har ansets vara långt efter, 10år efter har man läst, eftersom man inte presenterat något i närheten av vad Tesla presenterat. Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Jordad skrev:
Remuz skrev:
Om han varit med på spelreglerna hade han sagt att teslas mål är att ha FSD datum x, inte som nu, jag är övertygad om x y z.

Reglerna spelar ju uppenbarligen ingen roll när man har gudastatus på twitter.
Det är väl det Elon har gjort. Han sätter omöjliga mål för sina anställda och förväntar sig att de ska nå dem.

Hade Elon sagt FSD innan 31 december 2020 så hade kritiken från bitterhetsmaffian garanterat sett exakt likadan ut.
Om det där var ett slags argument mot det jag skrev är det ingen idé vi fortsätter. Jag pratade om regler för publik information i publikt handlade bolag och du pratar om mål för anställda...

Hade han sagt 2020-12-31 och inte varnat så snart man vet att man inte når det hade jag varit precis lika irriterad ja.

Man säger, vårt mål är 2020-12-31. När man sedan märker 2019-12-31 att man har mer än ett år kvar så säger man vad det nya målet är. Man säger inte, jag är övertygad om att vi är i mål om 2v osv. Det är oseriöst och ganska exakt vad alla små fintechs jag jobbar med säger för att blåsa upp sin värdering
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Återigen, det enda det bevisar är att du helt saknar perspektiv på situationen och/eller förståelse för kapitalmarknaden. Tesla hade en fantastisk produkt med extrem efterfrågan i form av Model 3. Kapitalbehovet var en droppe i havet i relation till börsvärdet. Konkurs fanns givetvis inte på kartan, däremot kunde kapitalbehovet såklart resulterat i ansenlig utspädning för (bla) Elon.
Ja, jag håller verkligen med om att en konkurs var osannolik och att det går inte att bortse från efterfrågan.

Men frågan gällde Elon Musks upplevelse och för honom var det nog högst påtagligt att om de misslyckades med masstillverkning av Model 3 skulle de inom ett visst antal veckor inte kunna driva företaget vidare. Man måste även komma ihåg att den förhärskande bilden vid tidpunkten var att det var omöjligt att bygga elbilar i den volym som Tesla försökte åstadkomma, det var omöjligt att öka produktionen så snabbt och det var helt omöjligt att samtidigt gå med vinst. Hade Tesla misslyckats med massproduktion av Model 3 hade de bekräftat den bilden och det är kanske överdrivet att påstå att det fanns garantier för att de lätt hade kunnat resa då.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Vilket annat företag har lovat leverans av självkörande Level 5 privatbilar till kunder?

Att Tesla "säljer redan bilar med självkörande möjligheter" är en super-scam. Det är precis som vilket pyramidspel som helst. Det finns inte en chans att Tesla levererar något som liknar robotaxi inom tio år på den plattformen man har idag där man kan sova i bilen.. Den kan ju knappt köra alls idag i mer än några minuter.

Det ska bli spännande att följa den här soppan. Det lär inte sluta väl.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Vilket annat företag har lovat leverans av självkörande Level 5 privatbilar till kunder?

Att Tesla "säljer redan bilar med självkörande möjligheter" är en super-scam. Det är precis som vilket pyramidspel som helst. Det finns inte en chans att Tesla levererar något som liknar robotaxi inom tio år på den plattformen man har idag där man kan sova i bilen.. Den kan ju knappt köra alls idag i mer än några minuter.

Det ska bli spännande att följa den är soppan. Det lär inte sluta väl.

Tror Fredrik menade att det är den bilden man får. Att Tesla säljer bilar som kan köra själv har blivit en "sanning". Alla tror det iaf och det har fått brett genomslag. Folk skojar med mig ibland och säger nåt om att min bil ju kör själv eftersom det är en Tesla.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Vilket annat företag har lovat leverans av självkörande Level 5 privatbilar till kunder?

Att Tesla "säljer redan bilar med självkörande möjligheter" är en super-scam. Det är precis som vilket pyramidspel som helst. Det finns inte en chans att Tesla levererar något som liknar robotaxi inom tio år på den plattformen man har idag där man kan sova i bilen.. Den kan ju knappt köra alls idag i mer än några minuter.

Det ska bli spännande att följa den är soppan. Det lär inte sluta väl.

Tror Fredrik menade att det är den bilden man får. Att Tesla säljer bilar som kan köra själv har blivit en "sanning". Alla tror det iaf och det har fått brett genomslag. Folk skojar med mig ibland och säger nåt om att min bil ju kör själv eftersom det är en Tesla.
Precis.

Ingen annan har vare sig lovat det eller ännu mindre påstår sig sälja hårdvaran redan nu.

Det blir ju till slut svårt att hålla isär grunden till Teslas värdering. Sånt man gjort eller sånt man säger sig ska göra.
Ponera vad som skulle hända om Elon tydligt sa att självkörande bilar level4 eller level5 inte kommer bli möjligt med nuvarande hårdvara. Dagens Teslaägare kan inte förvänta sig mer än högst level3.
Vilken effekt skulle det få på aktiekursen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Det blir ju till slut svårt att hålla isär grunden till Teslas värdering. Sånt man gjort eller sånt man säger sig ska göra.
Ponera vad som skulle hända om Elon tydligt sa att självkörande bilar level4 eller level5 inte kommer bli möjligt med nuvarande hårdvara. Dagens Teslaägare kan inte förvänta sig mer än högst level3.
Vilken effekt skulle det få på aktiekursen?
Elon kommer nog hellre att avgå än att erkänna att Tesla misslyckades med att infria hans L5-löften med FSD. Jag tror inte dagens Teslaägare kommer att få mer än L2. Det ska bli spännande att se hur alla lurade fans och köpare reagerar när det blir uppenbart inom 12-24 mån.

Det jag undrar är vad alla myndigheter har för ursäkt för att låta detta fortgå.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Det blir ju till slut svårt att hålla isär grunden till Teslas värdering. Sånt man gjort eller sånt man säger sig ska göra.
Ponera vad som skulle hända om Elon tydligt sa att självkörande bilar level4 eller level5 inte kommer bli möjligt med nuvarande hårdvara. Dagens Teslaägare kan inte förvänta sig mer än högst level3.
Vilken effekt skulle det få på aktiekursen?
Elon kommer nog hellre att avgå än att erkänna att Tesla misslyckades med att infria hans L5-löften med FSD. Jag tror inte dagens Teslaägare kommer att få mer än L2. Det ska bli spännande att se hur alla lurade fans och köpare reagerar när det blir uppenbart inom 12-24 mån.

Det jag undrar är vad alla myndigheter har för ursäkt för att låta detta fortgå.
Eller så lyckas han. Jag vet inte. Jag tror inget av alternativen är 100% säkert.
Jag är fortfarande förvånad över att det finns kunder som vill betala så mycket för att slippa styra sin bil.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Jag tror inget av alternativen är 100% säkert.
Jag är fortfarande förvånad över att det finns kunder som vill betala så mycket för att slippa styra sin bil.
Nä det är väl mer 99% fail 1% success. Eller 90/10 om man är optimist. Elon uttrycker sig som att det kommer att gå med att det kommer kanske att ta ett år till varje år. Undrar hur länge marknaden köper det?

Ang kunderna... Det har väl mer att göra att dom inte fattar att bilen inte kör själv och högst antagligen inte någonsin kommer att köra själv. Elon och Tesla hjälper ju till med den processen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Tänker då närmast på robottaxi level5 som ska åka runt och tjäna pengar åt sina ägare.
Att Tesla i verkligheten inte heller har det försvinner närmast som en detalj i sammanhanget. Det faktum att man redan tagit betalt för funktionen stärker ju förståss trovärdigheten enormt. Tesla säljer redan bilar med själv körande möjligheter. Konkurrenterna gör det inte.
Vilket annat företag har lovat leverans av självkörande Level 5 privatbilar till kunder?

Att Tesla "säljer redan bilar med självkörande möjligheter" är en super-scam. Det är precis som vilket pyramidspel som helst. Det finns inte en chans att Tesla levererar något som liknar robotaxi inom tio år på den plattformen man har idag där man kan sova i bilen.. Den kan ju knappt köra alls idag i mer än några minuter.

Det ska bli spännande att följa den är soppan. Det lär inte sluta väl.

Tror Fredrik menade att det är den bilden man får. Att Tesla säljer bilar som kan köra själv har blivit en "sanning". Alla tror det iaf och det har fått brett genomslag. Folk skojar med mig ibland och säger nåt om att min bil ju kör själv eftersom det är en Tesla.
Din bil kan säkert köra längre själv, än man kan köra en Toyota på batteriet som den laddat själv
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Om det blir tydligt att Tesla inte levererar det jag har beställt och betalat så får jag väl som kund häva köpet och lämna tillbaka bilen. Kan ju bli en intressant diskussion…
Model S P85DL+
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

3h och 20 minuter självkörande….
Ny uppdatering varannan vecka. Går snabbt nu

https://youtu.be/uwXbRAswe3Q
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev:
3h och 20 minuter självkörande….
Ny uppdatering varannan vecka. Går snabbt nu

https://youtu.be/uwXbRAswe3Q
Körde den mot rött där?
Skärmbild 2022-01-23 192851.png
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Fredrik j skrev:
Sabbe skrev:
3h och 20 minuter självkörande….
Ny uppdatering varannan vecka. Går snabbt nu

https://youtu.be/uwXbRAswe3Q
Körde den mot rött där?
Skärmbild 2022-01-23 192851.png
Orange, här kan du se hela videon i normal hastighet

https://youtu.be/di_gZYk2Uqw
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:


Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.

Yann LeCun är en av världens ledande AI-experter.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev:
Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:


Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu samtidigt som mjukvaran förbättras i snabb takt?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev:
spacecoin skrev:
Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:


Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu och att mjukvaran blir bättre och bättre i snabb takt?
Jo, men det kan många andra system också på den där enkla vägsträckan. Vanlig AP antagligen också. Jag kan antagligen åka fyra timmar i högerfilen på enkla bitar av E4 i torrt väglag med min bil utan att jag behöver styra eller ge input. Om den utvecklas (tillräckligt) snabbt håller jag inte med om.
Tesla har ett fint L2-system. När Elon sätter sina barn i baksätet i bilen och vinkar av dem så har vi L4.

Du är inte ett dugg bekymrad över skillnaden där?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev:
Sabbe skrev:
spacecoin skrev:
Det räcker med att lyssna på tre-fyra minuter av den här videon för att förstå att vi inte "är där än" och varför:


Det är ett bra resonemang om detta efter 12 minuter och tre minuter framåt också.
Så du är inte ett dugg imponerad av att en Tesla kan köra 3h och 20 minuter helt själv redan nu och att mjukvaran blir bättre och bättre i snabb takt?
Jo, men det kan många andra system också på den där enkla vägsträckan. Vanlig AP antagligen också. Jag kan antagligen åka fyra timmar i högerfilen på enkla bitar av E4 med min bil utan att jag behöver styra eller ge input. Om den utvecklas (tillräckligt) snabbt håller jag inte med om.
Tesla har ett fint L2-system. När Elon sätter sina barn i baksätet i bilen och vinkar av dem så har vi L4.

Du är inte ett dugg bekymrad över skillnaden där?
Visa vilka andra system som klarar av stoppskyltar, cyklister, vänstersväng, rödlysen med mera.
Skriv svar