Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Annars är det väl mest framtida planer och aktiemarknaden är sällan positiv till Teslas planer.
Va?
Jag tänker mest på att det har varit negativ reaktion senaste åren som efter autonomidagen och andra gånger när Elon har sagt något högtflygande. Men det har kanske förändrats en del under senaste halvåret.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Annars är det väl mest framtida planer och aktiemarknaden är sällan positiv till Teslas planer.
Va?
Jag tänker mest på att det har varit negativ reaktion senaste åren som efter autonomidagen och andra gånger när Elon har sagt något högtflygande. Men det har kanske förändrats en del under senaste halvåret.
Ja det kan man ju säga.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Jag säger inte att detta är toppen (eller botten även ifall 2020 är ett bottennapp till år...)
dollarvalue.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Verkar gå stadigt uppåt de sista dagarna. Tänkte köpa lite nästa vecka men börjar man undra, kan det vara så att den går neråt igen innan batteridagen vad tror ni?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Ingen vet. Senaste tidens uppgång på börsen förvånar mig och om vi får nya generella fall bör ju Tesla också falla tillbaka.

Men för mig är frågan bara över vilken horisont du i så fall ligger back. Tids nog kommer aktien att vara dyrare än nu.

Så om du har pengar du har råd att vara utan ett tag och inte äger några aktier alls, då skulle jag köpa. Men jag skulle behålla tillräckligt med kontanter för att kunna köpa mer om kursen kommer ner mer igen. Mitt svar på om du ska köpa nu eller sen är alltså: ja.

Jag ligger som sagt normalviktad nu eftersom jag anser att det inte går att utesluta att fallet är över, men jag håller tummarna för ny chans att köpa mer i spannet $300-400.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Pontus skrev:
Verkar gå stadigt uppåt de sista dagarna. Tänkte köpa lite nästa vecka men börjar man undra, kan det vara så att den går neråt igen innan batteridagen vad tror ni?
Ser ut att batteridagen blir av i mitten av maj som tidigast.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

Pontus skrev:
Verkar gå stadigt uppåt de sista dagarna. Tänkte köpa lite nästa vecka men börjar man undra, kan det vara så att den går neråt igen innan batteridagen vad tror ni?
Det är ytterst sällan man har en spikraknedgång och sedan vänder det. Det blir en rykel uppåt någon/några månader sedan kommer ofta ytterligre ett fall.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla upp 11%
GM ner 3.4%
Ford ner 4.5%
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Tesla upp 11%
GM ner 3.4%
Ford ner 4.5%
Det verkar inte komma nån nedgång. Märkligt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla upp 11%
GM ner 3.4%
Ford ner 4.5%
Det verkar inte komma nån nedgång. Märkligt.
Huh? Var ju nere på 350 för nån vecka sen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jaha, jag trodde att den skulle gå ner mer, så nu har jag istället missat 300 dollars uppgång. Men ja ä inte bitter...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla upp 13.60%
GM ner 4.32%
Ford ner 3.91%

Makalöst att Tesla kan gå upp så mycket!
Speciellt nu när oljan är så billig.
Har vi nått en tipping point, där det inte hjälper längre att oljan blir billig?
Elbilar är på frammarsch oavsett vad som händer med oljan!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Zalman3 skrev:
Tesla upp 13.60%
GM ner 4.32%
Ford ner 3.91%

Makalöst att Tesla kan gå upp så mycket!
Speciellt nu när oljan är så billig.
Har vi nått en tipping point, där det inte hjälper längre att oljan blir billig?
Elbilar är på frammarsch oavsett vad som händer med oljan!
Dom har precis beslutat att göra oljan dyrare....
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

dstr skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla upp 13.60%
GM ner 4.32%
Ford ner 3.91%

Makalöst att Tesla kan gå upp så mycket!
Speciellt nu när oljan är så billig.
Har vi nått en tipping point, där det inte hjälper längre att oljan blir billig?
Elbilar är på frammarsch oavsett vad som händer med oljan!
Dom har precis beslutat att göra oljan dyrare....
Tror inte på några snabba prishöjningar av oljan.
Även om de sänkt produktionen med 10 kanske upp mot 20%, så har förbrukningen minskat med ca 30%!

Och alla lager är fyllda till brädden!

Tror inte alls på att oljepriset når 60 dollar i år!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Följer verkligen Teslas aktievärde oljepriset?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Följer verkligen Teslas aktievärde oljepriset?
Kan ju diskuteras, men vissa hävdar ju att om bara oljepriser blir tillräckligt billigt så bromsas Elbilsföreningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Följer verkligen Teslas aktievärde oljepriset?
Kan ju diskuteras, men vissa hävdar ju att om bara oljepriser blir tillräckligt billigt så bromsas Elbilsföreningen.
Försäljningen kanske redan har bromsats pga det. Dvs att ökningen skulle varit ännu större om oljepriset varit riktigt högt. Vem vet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla aktien ligger i 677 dollar i förhandeln!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Följer verkligen Teslas aktievärde oljepriset?
Kan ju diskuteras, men vissa hävdar ju att om bara oljepriser blir tillräckligt billigt så bromsas Elbilsföreningen.
Försäljningen kanske redan har bromsats pga det. Dvs att ökningen skulle varit ännu större om oljepriset varit riktigt högt. Vem vet.

Jag har väldigt svårt att förstå hur börsen, inklusive TSLA, kan ha vänt upp redan. Såg precis att Agnes Wold hävdar att vi får leva med restriktioner och isolering av riskgrupper året ut åtminstone. Att resa utomlands kanske vi kan göra först nästa sommar. Om vi har tur med vaccin... Det blir ju lika över hela världen.

Hur det slår mot världsekonomin är jättesvårt att svara på men lusten och förmågan att köpa dyra elbilar kommer antagligen minska rejält...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå hur börsen, inklusive TSLA, kan ha vänt upp redan. Såg precis att Agnes Wold hävdar att vi får leva med restriktioner och isolering av riskgrupper året ut åtminstone. Att resa utomlands kanske vi kan göra först nästa sommar. Om vi har tur med vaccin... Det blir ju lika över hela världen.

Hur det slår mot världsekonomin är jättesvårt att svara på men lusten och förmågan att köpa dyra elbilar kommer antagligen minska rejält...
Eller så vill alla ha en bil om man inte kan åka kollektivt. Men det förutsätter ju att man har ett jobb att gå till, och det lär ju finnas en och annan bil på begagnatmarknaden om ekonomin havererar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Epidemin rasar ju som värst nu. Om 1-2 månader måste folk tillbaka till jobb igen. Pandemin borde ha lugnat sig i många länder. Nu vet man också vilka sektorer som drabbas och många vill vara med på uppgången som oundvikligen kommer.
Så tyder jag kaffesumpen i botten på koppen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Epidemin rasar ju som värst nu. Om 1-2 månader måste folk tillbaka till jobb igen. Pandemin borde ha lugnat sig i många länder. Nu vet man också vilka sektorer som drabbas och många vill vara med på uppgången som oundvikligen kommer.
Så tyder jag kaffesumpen i botten på koppen.
Hur vet du att det är som värst just nu? Dödstalen i de värst drabbade länderna har börjat sjunka. Det är sant. Men varför har de gjort det? Jo, för att de har mer eller mindre haft utegångsförbud i en månad. När de börjar gå tillbaka till jobb och skolor, vad tror du händer då? Smittan finns där fortfarande.

Det som är lite skrämmande är att vi bara har sett lokala utbrott än så länge. Men resten av länderna då? Italien är inte enbart Lombardiet, USA är inte enbart New York och ett par andra svårt drabbade städer. Sverige är inte enbart Stockholm. Osv osv.

Den globala kurvan för antalet dödsfall pekar fortfarande rakt uppåt. En viss avmattning kan man se om man kikar på den logaritmiska vyn. Men inte särskilt stor avmattning.

https://www.worldometers.info/coronavir ... vegas1?%20

Vad gäller börsen så har OMX plockat tillbaka halva raset redan. -14% för 2020 nu. Det är en löjligt liten nedgång sett till vad som nu händer.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Epidemin rasar ju som värst nu. Om 1-2 månader måste folk tillbaka till jobb igen. Pandemin borde ha lugnat sig i många länder. Nu vet man också vilka sektorer som drabbas och många vill vara med på uppgången som oundvikligen kommer.
Så tyder jag kaffesumpen i botten på koppen.
Hur vet du att det är som värst just nu? Dödstalen i de värst drabbade länderna har börjat sjunka. Det är sant. Men varför har de gjort det? Jo, för att de har mer eller mindre haft utegångsförbud i en månad. När de börjar gå tillbaka till jobb och skolor, vad tror du händer då? Smittan finns där fortfarande.

Det som är lite skrämmande är att vi bara har sett lokala utbrott än så länge. Men resten av länderna då? Italien är inte enbart Lombardiet, USA är inte enbart New York och ett par andra svårt drabbade städer. Sverige är inte enbart Stockholm. Osv osv.

Den globala kurvan för antalet dödsfall pekar fortfarande rakt uppåt. En viss avmattning kan man se om man kikar på den logaritmiska vyn. Men inte särskilt stor avmattning.

https://www.worldometers.info/coronavir ... vegas1?%20

Vad gäller börsen så har OMX plockat tillbaka halva raset redan. -14% för 2020 nu. Det är en löjligt liten nedgång sett till vad som nu händer.
Jag vet inte alls, det var därför jag refererade till kaffesumpen.
Jag tror ändå att det gått upp för folk att man måste ändra beteende. Lokalt kommer man inte att ställas inför faktum på samma sätt. Det finns tester, skyddsutrustning som inte fanns för en månad sedan. Kollen är bättre. Vi kanske kan återkomma till detta i slutet av maj.
Håller helt med dig om att man får vara lite pessimist också...
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Aktien fortsätter upp under förhandeln. Undrar om det kan bli en likadan sqeeze nu som det blev tidigare i år?
Skriv svar