Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Aktien TSLA

Inläggav Teslaägare EricH » 08 maj 2014 14:42

Q1 resultatet släpptes igår. 7.500 bilar producerade under Q1 och 6.400 levererade. $50m i förlust men positivt cashflow om $61m. Man planerar att installera 200 ytterligare superchargers under 2014. Ökning av orders i Nordamerika med 10% men färre leveranser då man har fokuserat på att minska backloggen i Europa. Aktien dök ordentligt efter sifforna, lite oklart varför.
Model X P100D
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Dan » 16 jun 2014 22:30

Aktien tog ett rejält skutt idag vilket verkar bero på rykten att BMW och Nissan är intresserade att jobba med Tesla kring att skapa en global standard för laddning (läs: Superchargers). Det lilla tapp som aktien gjorde förra veckan på nyheten att de släpper alla sina patent har mer än kompenserats. Med bara dagar kvar innan man kan titulera sig både stolt ägare of Model S och aktieägare är det inte annat än att man är mäkta imponerad över vad Elon lyckats skapa.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare

Inläggav Nichen » 28 jun 2014 14:33

Jag som aldrig köpt aktier innan skulle vilja köpa just Tesla-aktien för sig runt 1000 kr. Mest för skojs skull och skitsamma om jag förlorar pengarna. Hur går jag tillväga?
Nichen

Inläggav Teslaägare Larofo » 28 jun 2014 14:50

Nichen skrev:Jag som aldrig köpt aktier innan skulle vilja köpa just Tesla-aktien för sig runt 1000 kr. Mest för skojs skull och skitsamma om jag förlorar pengarna. Hur går jag tillväga?

Avanza är ett alternativ.
https://www.avanza.se/utbud/handla-aktier-usa
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bod » 28 jun 2014 18:00

Jag använder Avanza till just det. Har just köpt 2 Teslaaktier för 3100:- :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inläggav Nichen » 29 jun 2014 17:39

Sweet! Ja det får definitivt bli att jag går via den vägen. Jag ringde faktiskt nordea för cirka 4 år sedan och frågade om hur jag kunde köpa Tesla aktien men i och med att det var en amerikansk aktie så var det redan där ett tillägg på 10 000 kr enligt telefonisten. Synd att jag inte satsade redan då istället :D
Nichen

Inläggav Teslaägare Bod » 03 jul 2014 07:42

Aktien gick ner rätt kraftigt igår. Tydligen börjar den Norska marknaden bli lite mättad.

Om du vill köpa Aktier i Tesla, TSLA, föreslår jag Avanza. Inga 10kkr för att få köpa aktier i USA. Bara skaffa ett konto, elektroniskt skriva under några avtal som försäkrar att du inte är medborgare i USA eller professionell placerare. En avgift på 85kr tillkommer dock vid varje affär. Tror i varje fall att det är vid varje affär. Har bara köpt en gång.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inläggav Teslaägare z balata » 05 jul 2014 02:02

EricH skrev:Q1 resultatet släpptes igår. 7.500 bilar producerade under Q1 och 6.400 levererade. $50m i förlust men positivt cashflow om $61m. Man planerar att installera 200 ytterligare superchargers under 2014. Ökning av orders i Nordamerika med 10% men färre leveranser då man har fokuserat på att minska backloggen i Europa. Aktien dök ordentligt efter sifforna, lite oklart varför.

Hur kan det komma sig att kassaflödet är så mycket bättre än resultatet. Någon här som vet svaret? Kan det bero på förskottsinbetalningar för Modell X beställningar?
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inläggav Teslaägare hasse_h » 05 jul 2014 13:29

Var det inte så att de inte får räkna in hela försäljningsintäkten från bilar som sålts via bindande leasingavtal, utan bara upplupna månadsavgifter? Enligt GAAP alltså, som ju är standard.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EricH » 06 jul 2014 07:36

z balata skrev:
EricH skrev:Q1 resultatet släpptes igår. 7.500 bilar producerade under Q1 och 6.400 levererade. $50m i förlust men positivt cashflow om $61m. Man planerar att installera 200 ytterligare superchargers under 2014. Ökning av orders i Nordamerika med 10% men färre leveranser då man har fokuserat på att minska backloggen i Europa. Aktien dök ordentligt efter sifforna, lite oklart varför.

Hur kan det komma sig att kassaflödet är så mycket bättre än resultatet. Någon här som vet svaret? Kan det bero på förskottsinbetalningar för Modell X beställningar?

Alltid ett antal justeringar som påverkar resultatet, exempelvis skatter, avskrivningar, finansiella kostnader. Kassaflöde är intressant då det ger ett mått på hur bolaget går operationellt, dvs genererar försäljningen tillräckligt mycket för att få ett överskott efter kostnaderna för samma försäljning är betalda, enkelt uttryckt.
Model X P100D
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla