Re: Aktien TSLA
Postat: 24 feb 2020 22:33
"The international team sent in by the WHO, which is about to report its findings, has said the virus probably peaked between 23 January and 2 February."
Gick kort på US Tech Barriers idag och skramlade ihop nästan halv första förhöjda hyra på den MSP jag hoppas tomten kanske kommer med i år.TiborBlomhall skrev:Aktien på väg neråt igen. Tillsammans med hela börsen... Dow Jones ner 1000 poäng på en dag.![]()
Jag anser att corona viruset kommer tyvärr utlösa nästa lågkonjunktur. Börsen verkar ha börjat vakna till och fattat det idag.![]()
Jag sålde iaf tillräckligt många TSLA aktier idag för att fått tillbaka pengarna jag satsade för ett år sen. Har ett tjugotal TSLA aktier kvar dock, som jag då "fått gratis"De behåller jag några år nu, till andra sidan lågkonjunkturen.
Gratulerar! Se min signatur om du skulle vilja ha en snabbt och inte vill vänta tre månaderGreenMachine skrev:Gick kort på US Tech Barriers idag och skramlade ihop nästan halv första förhöjda hyra på den MSP jag hoppas tomten kanske kommer med i år.TiborBlomhall skrev:Aktien på väg neråt igen. Tillsammans med hela börsen... Dow Jones ner 1000 poäng på en dag.![]()
Jag anser att corona viruset kommer tyvärr utlösa nästa lågkonjunktur. Börsen verkar ha börjat vakna till och fattat det idag.![]()
Jag sålde iaf tillräckligt många TSLA aktier idag för att fått tillbaka pengarna jag satsade för ett år sen. Har ett tjugotal TSLA aktier kvar dock, som jag då "fått gratis"De behåller jag några år nu, till andra sidan lågkonjunkturen.
Jag mindes fel, kollade på klippet igen. Det var 49 crematorium och det uppskattades bränna 1200 lik per dag, i Sverige där som sagt 90 k per år vilket motsvarar 250 per dag.Mickep skrev:Vid full drift motsvarar 10 krematorier ca 60 lik per dag.
Om man tänker att städer i kina motsvarar hela Sverige så kan man säga att det normalt dör 300 per dag (90 k per år). Och man vill ha aska av sina förfäder i Asien. Låter inte som om djupa staten kina försöker göra sig av med döda i 200 k klassen. Man skall inte förringa för den är allvarlig. Men man måste se vad som är normalt.
Att smittade är mycket högre tror jag nog är sant och det är allvarligt nog.
Var hittade du denna?Sabbe skrev:
Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.Max3 skrev:Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Varför skulle tesla påverkas extra mycket av coronaviruset?Legato skrev:För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.Max3 skrev:Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Tesla är väldigt beroende av den kinesiska marknaden för att kunna upprätthålla den fina tillväxt som gjort att aktien fått så extrem värdering.Max3 skrev:Varför skulle tesla påverkas extra mycket av coronaviruset?Legato skrev:För att aktien i mitt tycke fortfarande är kraftigt övervärderad. Det kombinerat med att aktiemarknaden generellt sett har rasat och att Tesla faktiskt ser ut att drabbas relativt sett mycket av Cornonaviruset (till skilnad från mycket annat som slaktas på börsen just nu) gör att jag tror nedsidan är väldigt mycket större än uppsidan i Teslaaktien just nu.Max3 skrev:Varför?Legato skrev:Säljläge IMO.Max3 skrev:Ner mot 700 nu i förhandeln, kanske köpläge...
Vi vet inget om Teslas leveranser i Kina ännu. Att Januari var dåligt beror på att Tesla tömde lagret totalt under Q4. Det har ju varit dåliga siffror pga det i hela världen.Legato skrev:Tesla är väldigt beroende av den kinesiska marknaden för att kunna upprätthålla den fina tillväxt som gjort att aktien fått så extrem värdering.
I januari levererade man hälften så mycket bilar som i december i Kina.
Första halvan av februari så har bilmarknaden (pga Corona) kraschat totalt i Kina. Det sägs att det såldes 92% färre bilar än förra året under perioden... Tesla har säkert inte tappat 92%, men ligger garanterat långt under de nivåer man hoppats.
Utöver detta så har man dessutom risken att produktionen måste pausas igen i Shanghai-fabriken.
Vi visste redan sedan innan att Q1 skulle bli svagt för Tesla. Nu med tanke på att Kina blir mycket svagare än väntat så tror jag tyvärr Q1 kommer bli väldigt svag.
Ja, det var därför Tesla nyligen förstärkte kassan. De behöver antagligen inte pengarna men det är en billig försäkring. Viruset kommer inte stoppa att man kan skeppa bilar mer än kanske någon kort period. Tesla har råd med ett dåligt kvartal eller två utan några större problem.ochso skrev:Långsiktig kan man absolut vara i bolag med starka kassaflöden och balansräkningar. Tesla som bolag är ju i sådant skick att ett virus absolut kan ge väldigt kraftiga effekter. Om de får problem att skeppa bilar från USA till Europa samtidigt som folk verkligen blir nojiga och skjuter upp bilköp ett halvår står bolaget med brallorna nere.
Givetvis ska man skilja på bolag och bolag när man ser över sin portfölj och hur viruset påverkar.
Jag har dålig koll på detaljerna ska erkännas, men jag trodde inte att bolaget fått in dessa pengar än. Vet du hur länge kassan räcker om kassaflödet skulle halveras?Jordad skrev:Ja, det var därför Tesla nyligen förstärkte kassan. De behöver antagligen inte pengarna men det är en billig försäkring. Viruset kommer inte stoppa att man kan skeppa bilar mer än kanske någon kort period. Tesla har råd med ett dåligt kvartal eller två utan några större problem.ochso skrev:Långsiktig kan man absolut vara i bolag med starka kassaflöden och balansräkningar. Tesla som bolag är ju i sådant skick att ett virus absolut kan ge väldigt kraftiga effekter. Om de får problem att skeppa bilar från USA till Europa samtidigt som folk verkligen blir nojiga och skjuter upp bilköp ett halvår står bolaget med brallorna nere.
Givetvis ska man skilja på bolag och bolag när man ser över sin portfölj och hur viruset påverkar.
Bolaget har råd med ett par dåliga kvartal, men aktiekursen kommer rasa om det inträffar.Jordad skrev:Ja, det var därför Tesla nyligen förstärkte kassan. De behöver antagligen inte pengarna men det är en billig försäkring. Viruset kommer inte stoppa att man kan skeppa bilar mer än kanske någon kort period. Tesla har råd med ett dåligt kvartal eller två utan några större problem.ochso skrev:Långsiktig kan man absolut vara i bolag med starka kassaflöden och balansräkningar. Tesla som bolag är ju i sådant skick att ett virus absolut kan ge väldigt kraftiga effekter. Om de får problem att skeppa bilar från USA till Europa samtidigt som folk verkligen blir nojiga och skjuter upp bilköp ett halvår står bolaget med brallorna nere.
Givetvis ska man skilja på bolag och bolag när man ser över sin portfölj och hur viruset påverkar.