Vi vet inget om Teslas leveranser i Kina ännu. Att Januari var dåligt beror på att Tesla tömde lagret totalt under Q4. Det har ju varit dåliga siffror pga det i hela världen.Legato skrev:Tesla är väldigt beroende av den kinesiska marknaden för att kunna upprätthålla den fina tillväxt som gjort att aktien fått så extrem värdering.
I januari levererade man hälften så mycket bilar som i december i Kina.
Första halvan av februari så har bilmarknaden (pga Corona) kraschat totalt i Kina. Det sägs att det såldes 92% färre bilar än förra året under perioden... Tesla har säkert inte tappat 92%, men ligger garanterat långt under de nivåer man hoppats.
Utöver detta så har man dessutom risken att produktionen måste pausas igen i Shanghai-fabriken.
Vi visste redan sedan innan att Q1 skulle bli svagt för Tesla. Nu med tanke på att Kina blir mycket svagare än väntat så tror jag tyvärr Q1 kommer bli väldigt svag.
Det vi vet är att Giga Shanghai återupptog produktionen tidigare än de flesta andra fabriker. Tesla har antagligen en rätt rejäl backlog på kinesiska Model 3 att beta av. Viruset påverkar nog inte själva leveranserna. Däremot kan det ju påverka underleverantörer och det vi tyvärr ingenting om ännu. Handlar man med aktier så är det farligt att vara så kortsiktig att man påverkas av ett virus. Bättre att ha pengarna på banken isf. I det långa loppet spelar coronaviruset ingen roll. Är du långsiktig är det här ett köpläge men det är nog vettigt att behålla en del kassa för det kan kanske komma bättre köplägen framöver.