Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Aktien TSLA

Inläggav Teslaägare Verdi » 23 jun 2020 14:38

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Sabbe skrev:CyberTruck kommer att sälja bättre än Model 3 i USA. Skulle inte bli förvånad om de kan sälja fler än 1 miljon CyberTrucks per år när de väl kan massproduceras.

Att få kunderna att välja Cybertruck är en mycket större utmaning än att få de som köpt europeiska mellanklass-sedaner att välja Model 3. Viss skillnad i hur progressiva de olika kundgrupperna är.

Som svensk har man ju lite svårt att greppa hur populära pickuperna är i US...

https://www.youtube.com/watch?v=ZgjsZLaq8tU

Inte alls. Min poäng var att de som köper såna kanske inte är lika välvilligt inställda mot nymodigheter som elbilar. En betydligt mer konservativ kundgrupp.

Min poäng också. Amerikanerna kör trucks för att dom älskar dom och som tydligt i filmen jag länkar till så är det inte bara medelålders, konservativa vita män...

Bilen i filmen köptes av en synnerligen konservativ vit medelålders man. ;) Sjukt konservativt att "köpa en bil åt sin fru". Varför fick hon inte köpa själv?
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 23 jun 2020 14:54

Jag tror du egentligen förstår vad jag menar.

Det var entusiasmen över en truck jag menade. Den kändes genuin.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Verdi » 23 jun 2020 15:03

Fredrik j skrev:Jag tror du egentligen förstår vad jag menar.

Jag är med på att pickuper är väldigt populära. Men sen förstår jag inte riktigt vad som är din poäng. Menar du att Cybertruck kommer sälja bra eller dåligt?

Frågan är väl om de blir entusiastiska över något så nyskapande som Cybertruck. Den ser inte ut som nånting annat och går på el. De som köper idag vill tydligen ha en 7-liters V8 och traditionellt utseende. Det är det jag menar är utmaningen som Tesla står inför.
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 23 jun 2020 15:27

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:Jag tror du egentligen förstår vad jag menar.

Jag är med på att pickuper är väldigt populära. Men sen förstår jag inte riktigt vad som är din poäng. Menar du att Cybertruck kommer sälja bra eller dåligt?

Frågan är väl om de blir entusiastiska över något så nyskapande som Cybertruck. Den ser inte ut som nånting annat och går på el. De som köper idag vill tydligen ha en 7-liters V8 och traditionellt utseende. Det är det jag menar är utmaningen som Tesla står inför.

Min poäng är att vi med svenska ögon har svårt att förstå vad amerikanska bilköpare vill ha. Det det är ju t.o.m. svårt att med svenska ögon förstå vad svenska bilköpare vill ha...
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Viper » 23 jun 2020 15:33

Verdi skrev:
Bilen i filmen köptes av en synnerligen konservativ vit medelålders man. ;) Sjukt konservativt att "köpa en bil åt sin fru". Varför fick hon inte köpa själv?

En konservativ svenne som lever den amerikanska drömmen! Klart han köper en "truck" till sin fru ... inget konstigt alls. Förstå om man skulle komma hem med en sån ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inläggav Fredrik j » 23 jun 2020 16:03

Viper skrev:
Verdi skrev:

En konservativ svenne som lever den amerikanska drömmen! Klart han köper en "truck" till sin fru ... inget konstigt alls. Förstå om man skulle komma hem med en sån ...

Tycker nog att han har acklimatiserat sig ganska bra till det amerikanska sättet...
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Svenssons » 23 jun 2020 16:34

dd88 skrev:Det såldes cirka 1 miljon F-serie pickuper 2019, jag har svårt att tro att Cybertruck ens kommer i närheten. Det såldes 1.2 miljoner Toyota Corolla, vilket var den bil det såldes mest av förra året.

Tesla sålde 367500 bilar förra året.

Även om kunderna skulle finnas så tror jag inte Tesla har kapaciteten att producera, leverera och underhålla en sån försäljningsökning.

Tesla lär naturligtvis inte tillverka 1 miljon Cybertruck samma år som den lanseras men tror inte att 1 miljon CT per år är någon omöjlighet.

Förra året kom i princip alla bilar från en fabrik. När Cybertruck lanseras kommer minst 4 fabriker vara uppe och producera bilar. Ett par år senare lär nog en eller ett par fabriker till vara uppe och snurra. Årskapacitet på minst 1,5 miljoner bilar är sannolikt ett par år efter att CT börjat leverera.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Bjelke » 23 jun 2020 17:30

Svenssons skrev:
dd88 skrev:Det såldes cirka 1 miljon F-serie pickuper 2019, jag har svårt att tro att Cybertruck ens kommer i närheten. Det såldes 1.2 miljoner Toyota Corolla, vilket var den bil det såldes mest av förra året.

Tesla sålde 367500 bilar förra året.

Även om kunderna skulle finnas så tror jag inte Tesla har kapaciteten att producera, leverera och underhålla en sån försäljningsökning.

Tesla lär naturligtvis inte tillverka 1 miljon Cybertruck samma år som den lanseras men tror inte att 1 miljon CT per år är någon omöjlighet.

Förra året kom i princip alla bilar från en fabrik. När Cybertruck lanseras kommer minst 4 fabriker vara uppe och producera bilar. Ett par år senare lär nog en eller ett par fabriker till vara uppe och snurra. Årskapacitet på minst 1,5 miljoner bilar är sannolikt ett par år efter att CT börjat leverera.

Och med tanke på hur konstruktionen ser ut så skulle jag inte bli förvånad om dom kan rampa upp produktionen
extremt snabbt även med Tesla-mått...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare MangeT » 23 jun 2020 18:02

Då blir det Teslamått på passningen.
MangeT
Model S 60 d ägare!
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 23 jun 2020 18:43

MangeT skrev:Då blir det Teslamått på passningen.

Lätt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla