Re: Aktien TSLA
Postat: 23 jul 2020 20:37
Jag hörde någonstans att nästa möte skulle vara 21 september.Toja skrev:När är det godkänt att Tesla tillhör S&P500 ?
Jag hörde någonstans att nästa möte skulle vara 21 september.Toja skrev:När är det godkänt att Tesla tillhör S&P500 ?
Nja, nedgången var (antagligen) pga Trumps Kinamanöver. De allra flesta rörelser i TSLA är bara marknadseffekter i allmänhet, men betydligt förstärkta. Och en i grunden uppåtgående trend också. Men ser man på idag så är TSLA bara en av många Kina-beroende aktier som trycks ned.josve skrev:Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...
Verkligen. Jag ökade på innehavet igen vid $1514, men är fortfarande underviktad och ligger på 80% av normalinnehav. Hoppas på ytterligare kräftgång för att få chans att öka till normalnivå eller till och med bortom det vilket skulle bli första gången sedan innan corona.josve skrev:Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...
Skall påpekas att jag sålde hela mitt innehav i vintras på 469 dollar då jag tyckte att nu har det gått lite för snabbt uppåt... (Är inte alls bitter, bara lite).
Antar att man här tänker på en indexfond som följer amerikansk aktiemarknad.Fredrik j skrev:Det är som det där jag läste om Donald Trump, att han är en framgångsrik affärsman.
Någon hade räknat ut att om han bara placerat arvet efter sin far i indexfonder hade han varit mer förmögen idag än vad han är.
Vet inte var jag läste det eller om det är sant.
Oj, fixat det nu12man skrev:Diess skriver "oder" = eller och inte und = och, stor skillnad
Du hade rättZalman3 skrev:Aktien stängde ca 24 dollar upp.
Jag lovar att den kommer röra på sig efter rapporten!
Kanske tur att riktningen inte angavs...Tellus skrev:Du hade rättZalman3 skrev:Aktien stängde ca 24 dollar upp.
Jag lovar att den kommer röra på sig efter rapporten!
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...Fredrik j skrev:VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Var helt övertygad om att aktien skulle röra på dig rejält...upp eller ner.Svenssons skrev:Kanske tur att riktningen inte angavs...Tellus skrev:Du hade rättZalman3 skrev:Aktien stängde ca 24 dollar upp.
Jag lovar att den kommer röra på sig efter rapporten!
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.SwedishAdvocate skrev:Off Topic:Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...Fredrik j skrev:VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...
Edit:
Källor ang. Volvo:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Lojalitet är inte mycket värt. Vi konsumenter är oerhört ombytliga när det kommer en ny bättre typ av produkt.Fredrik j skrev:Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. Var skulle dom annars komma ifrån?
1. Tycker det verkar finnas en hel del som tror att pengarna kom från "det privata företaget" Geely...Fredrik j skrev:Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med [2] en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.SwedishAdvocate skrev:Off Topic:Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...Fredrik j skrev:VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...
Edit:
Källor ang. Volvo:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. [1] Var skulle dom annars komma ifrån?
1. Det finns väl inga helt privata verksamheter i kina?SwedishAdvocate skrev:Off Topic:1. Tycker det verkar finnas en hel del som tror att pengarna kom från "det privata företaget" Geely...Fredrik j skrev:Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med [2] en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.SwedishAdvocate skrev:Off Topic:Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...Fredrik j skrev:VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...
Edit:
Källor ang. Volvo:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. [1] Var skulle dom annars komma ifrån?
2. Jag har hittills haft 2 bilar. Båda Metangasdrivna VW. Det kommer jag skita fullständigt i när det blir dags att byta min nuvarende Golf Kombi...
Farsan var 70+ när Tesla lanserade M3 i Sverige. Han hade kört VW (Passat) sedan början av 80-talet (och även hans två sista var metansgasdrivna). Det betydde inte mycket när han fick möjlighet att byta till en eldriven Tesla...
Brorsan har också en gasdriven Passat. Det betyder noll och inget för honom med när det blir dags att byta ut den...