Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

408 dollar den 16 november.
Idag den 24 november 556 dollar!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

tor skrev:
Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Minesto är en aktie jag själv äger. Kortfattat så gör dom el av havsströmningar med hjälp av en "flygande drake". Havsströmmar är förutsägbara (tänk öresund, flyter åt ena eller andra hållet) och kan således bli en typ av baskraft.

Hur går det för dom nu? Sist jag hörde om Minesto var i Solcellskollens podcast år 2017. https://www.solcellskollen.se/blogg/pod ... tin-edlund
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Nytt ATH på 555,38 dollar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Inte sååå långt till ARKs 4000 pre split nu. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Förutom Tesla, Xpeng och Nio kan jag tipsa om följande:

Vestas, Eolus vind, Slite vind, Arise, SoltechEnergy, Minesto, Seatwirl.

Finns säker många fler som någon annan gärna kan tipsa mig om. :-)

Diversifiering brukar alltid vinna över tid.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5469
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev:
.../ Vi får innerligt hoppas att hans tid vid makten är slut för gott och att han inte lyckas i sina ambitioner att etablera en dynasti via sina barn och deras respektive.

/fth
Det är just så som jag ser på det som Trump & Co sysslat med sen valet efter att det stod klart även för honom att han hade fått sparken. :D

Som jag förstått det så väntar ett antal åtal på Trump den dagen då han inte längre är president (I can't wait :twisted: ). Det han hållit på med syftar till maximera stödet hos hans bas inför framtiden. T.ex. ifall han skulle få möjlighet att själv ställa upp i valet 2024... Eller ifall han skulle vilja bli benådad i framtiden...

Inför valet tyckte jag det här var en rimlig riskbedömning för oroligheter efter valet:

https://www.crisisgroup.org/united-stat ... s-violence

Inte så farligt med andra ord...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

NiklasTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Förutom Tesla, Xpeng och Nio kan jag tipsa om följande:

Vestas, Eolus vind, Slite vind, Arise, SoltechEnergy, Minesto, Seatwirl.

Finns säker många fler som någon annan gärna kan tipsa mig om. :-)

Diversifiering brukar alltid vinna över tid.
Även Ørsted i Danmark, SolarEdge i USA, ERG Spa i Italien är några tips.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Ja Vestas ligger jag som tur är kvar i...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Kul.
Ska googla lite på dessa. Vestas tänkte jag ju köpa för ett par år sedan, men det blev inget tyvärr...
Tack för tips
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Aktien TSLA

Inlägg av olarsson »

Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Om fonder kan vara intressant så kika på tex
BNP Paribas Energy Transition
Handelsbanken Hållbar Energi
Thematica – Future Mobility
Upp ca 130, 90 respektive 120% i år.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Inte sååå långt till ARKs 4000 pre split nu. 8-)
Tja... i efterhandeln ligger den på 2800, så det är ju en bit kvar ändå. ;)
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

olarsson skrev:
Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Om fonder kan vara intressant så kika på tex
BNP Paribas Energy Transition
Handelsbanken Hållbar Energi
Thematica – Future Mobility
Upp ca 130, 90 respektive 120% i år.
Helt rätt. Finns även DNB Fund Reneweable Energy och DNB Grönt Norden.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Credde skrev:
NiklasTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Förutom Tesla, Xpeng och Nio kan jag tipsa om följande:

Vestas, Eolus vind, Slite vind, Arise, SoltechEnergy, Minesto, Seatwirl.

Finns säker många fler som någon annan gärna kan tipsa mig om. :-)

Diversifiering brukar alltid vinna över tid.
Även Ørsted i Danmark, SolarEdge i USA, ERG Spa i Italien är några tips.
Tack för tipsen. Solaredge ser mest intressant ut pga courtageavgifter men ERG Spa har trevlig direktavkastning.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

NiklasTesla skrev:
Credde skrev:
NiklasTesla skrev:
Gustafsson skrev:
Är lite intresserad att som amatör gå in i några andra aktier än TSLA, med klimatprofil, elbilar, kraft, vind etc.
Några tips på intressanta aktier?
Förutom Tesla, Xpeng och Nio kan jag tipsa om följande:

Vestas, Eolus vind, Slite vind, Arise, SoltechEnergy, Minesto, Seatwirl.

Finns säker många fler som någon annan gärna kan tipsa mig om. :-)

Diversifiering brukar alltid vinna över tid.
Även Ørsted i Danmark, SolarEdge i USA, ERG Spa i Italien är några tips.
Tack för tipsen. Solaredge ser mest intressant ut pga courtageavgifter men ERG Spa har trevlig direktavkastning.
Solaredge är nog bra :)

Jag har även Minesto. Tycker det är intressant då det är baskraft. Fullt utbyggt skulle tekniken kunna leverera mer el än all nuvarande kärnkraft.

Climeon har nog inte nämnts här. De håller också på med baskraft från geotermiska kraftverk och skulle kunna leverera nästan lika mycket vid full utbyggnad. Climeon har exponering mot kryssningsfartyg och aktien har tagit stryk under corona.

Annat intressant som inte nämnts här är Ferroamp och fonden Proethos.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av frippe »

Azelio är ett annat bolag i nya energibranschen. De håller på med energilagring.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

TSLA stängde på $574, dagshögsta och ännu ett ATH, det går bra nu :D :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete :shock:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete :shock:
Det gäller nog rätt många av oss TSLA-ägare :shock: / :D

Sen kan man ju iofs diskutera om vi verkligen har "tjänat" pengarna än, jag har efter tidigare uppgångar svurit över att ha sålt i förtid, men nu börjar det rycka i "sälj"-fingret igen :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

När det går bra så brukar det gå RIKTIGT bra med TSLA. Likväl när det går dåligt, då går det riktigt dåligt. Ingen mellanmjölk här inte.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Banane »

TiborBlomhall skrev:
Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete :shock:
Påminner om en gammal chef jag hade som för ganska exakt 21 år sedan satt på sitt kontor och hojtade om att han tjänade mångdubbelt mer på börsen än på sitt jobb. Ett år senare var de flesta av hans aktier värdelösa. Vet ej om han sålde i tid eller inte. Dock är han typen som alltid landar på fötterna oavsett vad så det gjorde han säkert.

Inga jämförelser i övrigt mer än att det är lätt att tappa fotfästet. Jag sålde min aktier efter det första rycket på 10% upp till ca $450. Samtidigt vill jag ha en genuin tro på att bolaget jag investerar i förtjänar en högre värdering. I fallet Tesla så gör jag inte det riktigt och då blir det ohållbart att äga aktier. Att spekulera i börspsykologi, Elon-fanatism och andra effekter överlåter jag åt andra.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2405
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Banane skrev:
TiborBlomhall skrev:
Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete :shock:
Påminner om en gammal chef jag hade som för ganska exakt 21 år sedan satt på sitt kontor och hojtade om att han tjänade mångdubbelt mer på börsen än på sitt jobb. Ett år senare var de flesta av hans aktier värdelösa. Vet ej om han sålde i tid eller inte. Dock är han typen som alltid landar på fötterna oavsett vad så det gjorde han säkert.

Inga jämförelser i övrigt mer än att det är lätt att tappa fotfästet. Jag sålde min aktier efter det första rycket på 10% upp till ca $450. Samtidigt vill jag ha en genuin tro på att bolaget jag investerar i förtjänar en högre värdering. I fallet Tesla så gör jag inte det riktigt och då blir det ohållbart att äga aktier. Att spekulera i börspsykologi, Elon-fanatism och andra effekter överlåter jag åt andra.
Amazon ligger på ca 3200USD/aktie. Lär nog vara i dessa territorier som Tesla-aktien lär säljas för innan år 2030.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jocce »

TiborBlomhall skrev:
Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete :shock:

Har du sålt av aktierna också?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Jocce skrev:
TiborBlomhall skrev:
Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete :shock:
Har du sålt av aktierna också?
/Jocce
Sålde av redan för några månader sedan tillräckligt mycket så jag fick tillbaka grundinvesteringen. Därmed kommer jag gå plus på vilken nivå än jag säljer :D
Fast jag tänkte behålla aktierna några år till så ja, det är fortfarande jobbet som betalar maten på bordet.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jocce »

TiborBlomhall skrev:
Jocce skrev:
TiborBlomhall skrev:
Senaste veckan har jag tjänat mångdubbelt mer på mina Tesla-aktier än på mitt ordinarie arbete :shock:
Har du sålt av aktierna också?
/Jocce
Sålde av redan för några månader sedan tillräckligt mycket så jag fick tillbaka grundinvesteringen. Därmed kommer jag gå plus på vilken nivå än jag säljer :D
Fast jag tänkte behålla aktierna några år till så ja, det är fortfarande jobbet som betalar maten på bordet.
Lite dit jag ville komma ;)
Men bara gratulera för er som haft kvar aktier ) Jag sålde av mina för ett tag sen och gjorde bra vinst. Hade man varit kall hade man köpt tillbaka när de dippade osv men men :P


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Banane »

NiklasTesla skrev:

Amazon ligger på ca 3200USD/aktie. Lär nog vara i dessa territorier som Tesla-aktien lär säljas för innan år 2030.
Lär? Hoppas verkligen du har en djupare analys också.

Här nedan följer lite tankar för att sätta saker och ting i perspektiv. Jag är på intet sätt någon börshaj utan det är bara ett sätt att visa på hur hög värderingen ändå är.

TESLA
Värde: 544 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 367 500
Vinst 2019: 0.0358 miljarder USD
Vinst/bil: $97

Exempel på konkurrenter.

BMW
Värde: 48 miljarder
Antal sålda bilar 2019: 2,5 miljoner
Vinst 2019: 5.6 miljarder USD
Vinst/bil: $2,240

VAG
Värde: 78 miljarder USD.
Antal sålda bilar 2019: 10,9 miljoner
Vinst 2019: 15.88 miljarder USD
Vinst/bil: $1,457


Hade Tesla varit värt en tiondel av dagens värde så hade det ändå varit ett förhoppningsbolag.

Om vi använder BMW som exempel så gör de en vinst som motsvarar en dryg tiondel av marknadsvärdet. Motsvarande vinst för Tesla är alltså 63 miljarder USD. Även om vi är snälla mot Tesla och låtsas att de kan göra mer än dubbla vinsten mot BMW per såld bil ($5k) så skulle det alltså krävas 12,6 miljoner sålda bilar. Med samma vinstmarginal per bil som BMW skulle det bli 28,1 miljoner bilar. Med samma vinstmarginal per bil som VW är det 43,2 miljoner bilar per år.

Skulle Tesla värderas till $3200 USD per aktie så krävs det alltså ca 6 ggr så många sålda bilar som jag räknade fram ovan. På ett ungefär. 70-250 miljoner bilar per år alltså.


Nu kommer många av er svara "jo, men finansiella regler gäller inte Tesla. Det här är nåt nytt". Vilket då igen återanknyter till stämningarna före millennieskiftet där ingen kunde räkna hem värderingen av t ex Framfab med traditionella beräkningar.
Skriv svar