Re: Aktien TSLA
Postat: 23 feb 2021 15:54
Ja inte bara TSLA som har det tufft, allt i min bevakningslista har backat idag.
Bra prickad (tillfällig?) botten iaf. Yahoo Finance rapporterar $626 som dagslägsta av nån anledning, men $619 enl CNBC-appenAlfred skrev:Köpte på $623 nu. 90% av normalinnehav, tror alltså på chans till ytterligare dipp innan det vänder upp igen. Tror fortfarande att det är hack i kurvan och att vi så småningom når nya ATH även om det säkert kan dröja ett tag om makro får TINA att sluta gälla ett slag.
Och där kom rekylen jaMWall skrev:TiborBlomhall skrev:...och där klev jag av helt. Sålt även mina kvarvarande aktier.
Jaha, dags att köpa innan rekylen upp då?
Ja, oförskämt tur med den ordern!Legato skrev:Bra prickad (tillfällig?) botten iaf. Yahoo Finance rapporterar $626 som dagslägsta av nån anledning, men $619 enl CNBC-appenAlfred skrev:Köpte på $623 nu. 90% av normalinnehav, tror alltså på chans till ytterligare dipp innan det vänder upp igen. Tror fortfarande att det är hack i kurvan och att vi så småningom når nya ATH även om det säkert kan dröja ett tag om makro får TINA att sluta gälla ett slag.
Att äga Tesla aktier är verkligen en berg och dalbana!Sabbe skrev:Upp mer än 100 dollar i premarket från gårdagens lägsta kurs.
Bästa aktien man kan äga för att bli totalt avtrubbad gällande volatilitet.Zalman3 skrev:Att äga Tesla aktier är verkligen en berg och dalbana!Sabbe skrev:Upp mer än 100 dollar i premarket från gårdagens lägsta kurs.
Jepp. Sitter still i båten på nuvarande innehav. Om det dock blir rejält billigare från dagens nivå kommer jag köpa mer.termosen skrev:Bästa aktien man kan äga för att bli totalt avtrubbad gällande volatilitet.Zalman3 skrev:Att äga Tesla aktier är verkligen en berg och dalbana!Sabbe skrev:Upp mer än 100 dollar i premarket från gårdagens lägsta kurs.
3/Y produktion verkar vara igång iaf. Källa: https://electrek.co/2021/02/25/elon-mus ... roduction/Model S/X production lines are almost done with the retooling and will be aiming for max production next quarter. There is high demand, so we are soon going to need to go back to two shifts. Please recommend friends for recruiting.
Att de börjat vet vi ju då det läckt bilder på flera olika bilar. Däremot känns det som det hittills varit i väldigt liten skala. Jag tolkar inlägget som att "retooling" krävs för att kunna nå maxproduktion. Inte för att kunna producera överhuvudtaget.Jordad skrev:Det läckte en kommentar från Elon om uppdaterade S/X produktion. Oklart om Tesla ens har börjat? Första leveranser skulle egentligen ske den här månaden men är kanske försenade?
3/Y produktion verkar vara igång iaf. Källa: https://electrek.co/2021/02/25/elon-mus ... roduction/Model S/X production lines are almost done with the retooling and will be aiming for max production next quarter. There is high demand, so we are soon going to need to go back to two shifts. Please recommend friends for recruiting.
Jag tror att det är många som inväntar Y innan de köper en Tesla.
Jerker skrev:Jag tror att det är många som inväntar Y innan de köper en Tesla.
Men de jämför ju faktiskt med kvartal 1 förra året, och det är mindre nu:termosen skrev:Jerker skrev:Jag tror att det är många som inväntar Y innan de köper en Tesla.
De gör ju den där konstiga jämförelsen varje gång, första månaden i ett kvartal. Tesla levererar knappt något månad 1 eller 2 i ett kvartal, så totalt ointressant. Tesla bör ses över kvartal, och relationen mellan tillverkade / sålda. Om de sålt alla de tillverkat är det ju snarare så att de inte tilldelat europa mer bilar.
Januarisiffran på 3,5 procents marknadsandel för Tesla representerar också en minskning från drygt 5 procent i januari 2020. Då sålde Tesla 1 977 bilar.
Klart marknadsandelen går ner när marknaden totalt växer och Tesla knappt levererar bilar månad 1 och 2 i varje kvartal. Europa är lite speciellt för Tesla, ingen egen produktion här, så är beroende på vad Tesla väljer att skeppa hit från USA eller Kina. 2021-2022 blir dock det stora testet med egen tillverkning. Men just här och nu säger siffrorna ingenting. Det är mer intressant hur korkade analytikerna är i media, eller dåliga på analys då.Jerker skrev:Men de jämför ju faktiskt med kvartal 1 förra året, och det är mindre nu:termosen skrev:Jerker skrev:Jag tror att det är många som inväntar Y innan de köper en Tesla.
De gör ju den där konstiga jämförelsen varje gång, första månaden i ett kvartal. Tesla levererar knappt något månad 1 eller 2 i ett kvartal, så totalt ointressant. Tesla bör ses över kvartal, och relationen mellan tillverkade / sålda. Om de sålt alla de tillverkat är det ju snarare så att de inte tilldelat europa mer bilar.
Januarisiffran på 3,5 procents marknadsandel för Tesla representerar också en minskning från drygt 5 procent i januari 2020. Då sålde Tesla 1 977 bilar.
YoY per månad 1 blir helt fel för Tesla, då det enbart visar hur mycket eller lite bilar som blev över från december, eftersom de inte levererar några bilar alls från fabrikerna hit i januari, och knappt i februari. Kvartal 1 kan summeras, men iom att Europa verkar vara lågt prioriterade just nu för Tesla, behöver det inte säga så mycket heller, om de fortfarande säljer alla bilar de tillverkar. Med fabriken snart igång i Berlin, tror jag de vill fokusera nuvarande tillverkning på annat håll. Och jag förväntar mig sänkta priser i europa mot q4, när förhoppningsvis fabriken är uppe.dd88 skrev:Vid det här laget så bör väl de flesta veta att majoriteten av leveranserna kommer i sista månaden i kvartalet, men det betyder inte heller att en jämförelse YoY är fel.
Blir intressant att se hur Q1 kommer se ut i sin helhet, speciellt nu när vi ser en växandes marknad men även då många konkurrenter som gjorde en push för att bli av med bilar under Q4 nu dras med låg försäljning då man inte har samma lockpriser.
De som väntar på X och S saknas väl inte så mycket när man räknar antal sålda bilar då det aldrig varit volymprodukter, men jag tror definitivt att många väntar på Y.
Det känns faktiskt inte som att Tesla kommer växa i samma takt som marknaden ökar, men det får framtiden utvisa.
Ja jag håller med om att det inte ger hela bilden, och att kvartalsvis ger den bästa jämförelsen, men förutsättningarna är ändå likvärdiga så det ligger inget fel i att göra jämförelsen.termosen skrev:YoY per månad 1 blir helt fel för Tesla, då det enbart visar hur mycket eller lite bilar som blev över från december, eftersom de inte levererar några bilar alls från fabrikerna hit i januari, och knappt i februari. Kvartal 1 kan summeras, men iom att Europa verkar vara lågt prioriterade just nu för Tesla, behöver det inte säga så mycket heller, om de fortfarande säljer alla bilar de tillverkar. Med fabriken snart igång i Berlin, tror jag de vill fokusera nuvarande tillverkning på annat håll. Och jag förväntar mig sänkta priser i europa mot q4, när förhoppningsvis fabriken är uppe.dd88 skrev:Vid det här laget så bör väl de flesta veta att majoriteten av leveranserna kommer i sista månaden i kvartalet, men det betyder inte heller att en jämförelse YoY är fel.
Blir intressant att se hur Q1 kommer se ut i sin helhet, speciellt nu när vi ser en växandes marknad men även då många konkurrenter som gjorde en push för att bli av med bilar under Q4 nu dras med låg försäljning då man inte har samma lockpriser.
De som väntar på X och S saknas väl inte så mycket när man räknar antal sålda bilar då det aldrig varit volymprodukter, men jag tror definitivt att många väntar på Y.
Det känns faktiskt inte som att Tesla kommer växa i samma takt som marknaden ökar, men det får framtiden utvisa.