Historiskt brukar det iaf vara på onsdagar. Alla rapportdatum förutom det som innehåller årsavslut brukar ske innan 4 veckor har passerat så rapporten borde komma 21a april. Alternativt den 28e.
Istället för att kolla kurslistorna kan man kolla frekvensen av nya inlägg här. Idag när kursen går ner, få inlägg. När kursen går upp, många inlägg. Skulle vara lite statistik nördigt men ändå roligt att göra ett diagram där man möjligen kan se ett samband...
Enligt samma logik som man bara berättar om bra affärer så postar man här när kursen går upp. Det behövs nog ingen graf...
Istället för att kolla kurslistorna kan man kolla frekvensen av nya inlägg här. Idag när kursen går ner, få inlägg. När kursen går upp, många inlägg. Skulle vara lite statistik nördigt men ändå roligt att göra ett diagram där man möjligen kan se ett samband...
Enligt samma logik som man bara berättar om bra affärer så postar man här när kursen går upp. Det behövs nog ingen graf...
Jag skulle nog mer tro att det handlar om hur hastiga rörelserna är. De senaste dagarna har aktien långsamt rört sig några få procent ner. Det har inte kommit några väsentliga nyheter och de flest investerare väntar bara på rapporten. Det skulle antagligen vara lika tyst om aktien långsamt hade rört sig några få procent upp. Med tanke på hur volatil aktien brukar vara så kan man nog anse att en vecka som är så här stilla mest borde betraktas som sidledes. Det finns nog en hel del institutioner som blev överraskade av leveransrapporten med och det kan bli åka av när de väl har tagit nya positioner.
Jag själv letar mest info om expansionen i Shanghai. Tesla har en framtida produkt som klassificeras som "in development" tillsammans med Cybertruck, Roadster 2 och Semi. Det måste vara Model 2 som avses. Samtidigt är man ensam budgivare på ett stort stycke mark i anslutning till Giga Shanghai och markarbetet har redan påbörjats. Tesla kommunicerar självklart ingenting om sina avsikter. Antagligen för att undvika att störa försäljningen av 3/Y.
Det hade inte förvånat mig om Tesla bygger en fabrik till M2 i Shanghai i år och sedan offentliggör modellen och börja sälja den med en gång.
Det hade inte förvånat mig om Tesla bygger en fabrik till M2 i Shanghai i år och sedan offentliggör modellen och börja sälja den med en gång.
Varför skulle de börja bygga en modell som vi inte ens vet finns på planeringsstadiet när modeller som vi vetat om i 3-4 år (eller mer?) inte kommer börja byggas?
Det hade inte förvånat mig om Tesla bygger en fabrik till M2 i Shanghai i år och sedan offentliggör modellen och börja sälja den med en gång.
Varför skulle de börja bygga en modell som vi inte ens vet finns på planeringsstadiet när modeller som vi vetat om i 3-4 år (eller mer?) inte kommer börja byggas?
Inte kommer byggas? Vilka modeller är det?
Varför listar de en framtida produkt som "in development" tillsammans med andra produkter som ska släppas inom 1 år och dessutom börjar bygga en fabrik för att tillverka den produkten redan nu? Antagligen vill de inte säga rakt ut vilken modell det är för att undvika att kannibalisera befintlig försäljning. Tesla bygger fabriker snabbt. Det brukar ta ett år från första spadtaget till produktion. Inte troligt att de börjar göra saker långsammare. Snarare tvärtom med tanke på hur mycket de lär sig vid varje fabriksbygge.
Det hade inte förvånat mig om Tesla bygger en fabrik till M2 i Shanghai i år och sedan offentliggör modellen och börja sälja den med en gång.
Varför skulle de börja bygga en modell som vi inte ens vet finns på planeringsstadiet när modeller som vi vetat om i 3-4 år (eller mer?) inte kommer börja byggas?
Inte kommer byggas? Vilka modeller är det?
Varför listar de en framtida produkt som "in development" tillsammans med andra produkter som ska släppas inom 1 år och dessutom börjar bygga en fabrik för att tillverka den produkten redan nu? Antagligen vill de inte säga rakt ut vilken modell det är för att undvika att kannibalisera befintlig försäljning. Tesla bygger fabriker snabbt. Det brukar ta ett år från första spadtaget till produktion. Inte troligt att de börjar göra saker långsammare. Snarare tvärtom med tanke på hur mycket de lär sig vid varje fabriksbygge.
Glömde skriva "i år". Jag gjorde det felaktiga antagandet att det var underförstått.
Nej såklart. De föredrar att lura så många som möjligt att köpa en dyrare bil än de annars hade gjort. The Tesla Way!
Glömde skriva "i år". Jag gjorde det felaktiga antagandet att det var underförstått.
Nej såklart. De föredrar att lura så många som möjligt att köpa en dyrare bil än de annars hade gjort. The Tesla Way!
Oj, det var bittert Ja, Tesla försöker bevisa att man kan tjäna pengar på att leverera elbilar istället för fossilbilar eftersom det är enda sättet att åstadkomma en förändring. Tesla är inte en välgörenhetsorganisation.
Roadster 2 är garanterat försenad till 2022. Cybertruck kanske levereras i år om Tesla har tur. Semi kommer nog i år men i små volymer. Vi vet även att Tesla för två år sedan skapade en avdelning för utveckling av en mindre bil som skulle tillverkas i Kina och levereras internationellt. Det är inget nytt.
Vad skulle en Tesla Model3 kosta i norge om den drabbades av moms och den norska punktskatten på bilar som dom fortfarande tar ut på ICE-bilar? Jag tror den skulle blivit dubbelt så dyr.
Hur många Model3 skulle sålts i sverige om den kostade 50% av motsvarande ICE-bil? Det är ju det som ligger bakom dom höga elbils-siffrorna i norge.
Breaking: Tesla China Sold 35K MIC Model 3/Y in March, an Impressive 207% YoY & 94% MoM Growth
35k per månad blir 420.000 MY på ett år!!!
Och Tesla har uppskattningsvis levererat 100 000 bilar i världen i mars, alltså har de redan en produktionstakt på 1,2 miljoner per år...
Nä, trots att Tesla endast sålde Model Y i USA förra året så kunde man ändå se en klar skillnad i de uppskattade registreringarna mellan första och sista månaden under ett kvartal. Precis samma sak gäller för Kina där de verkar sälja mindre bilar i början av kvartalet och sen mer i slutet. Så att ta siffrorna för mars och multiplicera det med 12 blir helt fel.
Detta bör inte förvåna dig om du läser texten du refererat, 94% ökning från en månad till nästa, tror du verkligen de lyckades med det trots att de producerar Model 3 där under lång tid?
35000 M3+MY sålda i kina i mars. Det säger inte så mycket om ökningstakten eftersom de kanske inte exporterat från Shanghai till Europa i mars? På samma sätt som Freemont för sista månaden i varje kvartal.
Jag tycker tesla verkar vara skickliga på att producera ganska exakt anpassat till efterfrågan. Inga stor lager eller långa leveranstider.
Finns det en alternativ tolkning? Efterfrågan är större än tillgången, finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?
Jag tycker tesla verkar vara skickliga på att producera ganska exakt anpassat till efterfrågan. Inga stor lager eller långa leveranstider.
Finns det en alternativ tolkning? Efterfrågan är större än tillgången, finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?
Man hör ju ofta att tesla skulle kunna sälja hur mycket som helst om man bara hade kapaciteten. Ändå verkar det ju som många får tag i en bil med ganska kort varsel innan kvartalslut. Jag får inte intrycket att det är en stor mängd kunder som blivit utan. Iallafall inte i Sverige. Om tesla hade haft 2000 bilar tillgängliga i Sverige inför kvartalsskiften, hade man sålt dom också. Hur stor är backlogen på model3 egentligen? Hur många väntade fortfarande på sin bil den förste april?
Jag tycker tesla verkar vara skickliga på att producera ganska exakt anpassat till efterfrågan. Inga stor lager eller långa leveranstider.
Finns det en alternativ tolkning? Efterfrågan är större än tillgången, finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?
Efterfrågan kan inte vara högre än tillgången eftersom det är nästan noll väntetid.
Jag tycker tesla verkar vara skickliga på att producera ganska exakt anpassat till efterfrågan. Inga stor lager eller långa leveranstider.
Finns det en alternativ tolkning? Efterfrågan är större än tillgången, finns det någon biltillverkare som nånsin byggt ut så aggressivt? Ford för 100 år sedan?
Efterfrågan kan inte vara högre än tillgången eftersom det är nästan noll väntetid.
Jo efterfrågan är större än tillgången. Tesla leverar inte till alla marknader ännu. Man har inte ens försäljning i alla delstater i USA.