spacecoin skrev:josve skrev:Istället för att kolla kurslistorna kan man kolla frekvensen av nya inlägg här. Idag när kursen går ner, få inlägg. När kursen går upp, många inlägg. Skulle vara lite statistik nördigt men ändå roligt att göra ett diagram där man möjligen kan se ett samband...

Enligt samma logik som man bara berättar om bra affärer så postar man här när kursen går upp. Det behövs nog ingen graf...

Jag skulle nog mer tro att det handlar om hur hastiga rörelserna är. De senaste dagarna har aktien långsamt rört sig några få procent ner. Det har inte kommit några väsentliga nyheter och de flest investerare väntar bara på rapporten. Det skulle antagligen vara lika tyst om aktien långsamt hade rört sig några få procent upp. Med tanke på hur volatil aktien brukar vara så kan man nog anse att en vecka som är så här stilla mest borde betraktas som sidledes. Det finns nog en hel del institutioner som blev överraskade av leveransrapporten med och det kan bli åka av när de väl har tagit nya positioner.
Jag själv letar mest info om expansionen i Shanghai. Tesla har en framtida produkt som klassificeras som "in development" tillsammans med Cybertruck, Roadster 2 och Semi. Det måste vara Model 2 som avses. Samtidigt är man ensam budgivare på ett stort stycke mark i anslutning till Giga Shanghai och markarbetet har redan påbörjats. Tesla kommunicerar självklart ingenting om sina avsikter. Antagligen för att undvika att störa försäljningen av 3/Y.
Det hade inte förvånat mig om Tesla bygger en fabrik till M2 i Shanghai i år och sedan offentliggör modellen och börja sälja den med en gång.