Superchargers Göteborg?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Superchargers Göteborg?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det programmet gäller bara i USA mig veterligen.
Det kan dock komma till Sverige i framtiden kanske.

Men i Sverige behöver de ju inte ens investera i dyra laddare - att smocka upp ett trefasuttag för några hundra spänn räcker gott och väl och kan ladda de flesta elbilar på marknaden.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Superchargers Göteborg?

Inlägg av Wahll »

Jasså okej, ja det är ju sant 3 fas funkar ju fint.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Superchargers Göteborg?

Inlägg av G F »

lator skrev:
G F skrev:
Det är en stor skillnad till på en SC kontra offentlig snabbladdare som sällan tas upp. Smidigheten att inte behöva plocka loss laddaren ur sitt garage och rulla i hop lägga in den i bilen för att sedan kunna ta fram och rulla ut och plugga i lämpligt uttag (efter en del SMS:ande vändande och vridande (undantag Typ2 mod-3 laddare med fast kabel)).
Med en SC tar man bara tag i kontakten och stoppar in så är det klart!. Det normala är att man åker runt utan laddkabel. :roll:
Hur menar du nu? Samtliga snabbladdare har ju fasta kablar precis som en SC. Mode-3 Type-2 är ju ingen snabbladdare utan på sin höjd en semisnabbladdare. De enda "snabbladdarna" för övriga elbilar är Chademo och CCS vilka kan avge upp till ca 50 kW och de har alltid fasta kablar. En SC ger mer än det dubbla och kommer nog att sätta ribban för vad som får kallas snabbladdare i framtiden. hittills är också alla offentliga snabbladdare i Sverige gratis och kräver inget bök med SMS eller liknande. Dock får man i våra kära grannländer vara beredda på dylika SMS-operationer... :?
Det skulle stått offentliga laddare inte snabbladdare, jag syftade på vanliga Schucko uttag 10-16A som är de man kan stöta på i stort sett var man än åker. Ska man stå över natten så ger även ett sådant en hel del. Men då krävs att man har med sin Tesla kabel för att kunna ladda (som naturligtvis hänger på uttaget hemma i garaget). På en SC kan du alltid slinka in och ladda utan att ha planerat det i förväg
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Superchargers Göteborg?

Inlägg av Surfaren »

Jag undrar om Tesla funderat över tillbakaresan man oftast gör då man reser med egen bil. Om jag vill köra Stockholm-Göteborg (via E4 givetvis, hatar E20), så har jag sista SC i Ödeshög. Därifrån har jag 210 km till Göteborg C, och då gäller det att jag litar på att jag hittar ett vettigt uttag att använda där, eller så får jag snigla tillbaka med räckviddsångest hela vägen till Ödeshög igen.

Destination Charging kanske är ett koncept som kan lösa denna sorts situation, om/när det börjar implementeras. För om jag är ute på långresa har jag inte bilen i mitt eget garage med eget uttag, jag är hysat beroende av SC. Även på vägen hem igen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Superchargers Göteborg?

Inlägg av Daoops »

Surfaren skrev:
Jag undrar om Tesla funderat över tillbakaresan man oftast gör då man reser med egen bil. Om jag vill köra Stockholm-Göteborg (via E4 givetvis, hatar E20), så har jag sista SC i Ödeshög. Därifrån har jag 210 km till Göteborg C, och då gäller det att jag litar på att jag hittar ett vettigt uttag att använda där, eller så får jag snigla tillbaka med räckviddsångest hela vägen till Ödeshög igen.

Destination Charging kanske är ett koncept som kan lösa denna sorts situation, om/när det börjar implementeras. För om jag är ute på långresa har jag inte bilen i mitt eget garage med eget uttag, jag är hysat beroende av SC. Även på vägen hem igen.
Håller helt med, borde finnas en mellan borås och jönköping. Samma sak om man skall från göteborg ned i småland lite söder om jönköping och inte passerar den där nere i löddeköpinge eller vad det är. Så helt klart en liten lucka tyvärr.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Superchargers Göteborg?

Inlägg av Surfaren »

Om det nu blir Service Center i gamla Yamaha Center så kan vi ju hoppas att dom slänger dit ett par SC, som dom gjort i Infra City. Då går det iallafall att åka till Götet och tillbaka igen. Från Götet och sydöst ner genom Småland är väl fortsatt besvärligt i det läget, på den resan är ju Borås-Jönköping ett bättre ställe.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar