Superchargers i Asien
Moderator: Redaktion
Re: Superchargers i Asien
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Superchargers i Asien
Ett stort problem med en sån resa är att vare sig garantier eller försäkring gäller utanför Europa
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Superchargers i Asien
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Superchargers i Asien
Svensk helförsäkring gäller förvisso ända till afghanska eller pakistanska gränsen (Iran och Turkiet är med i grönt kort-systemet, och även Ryssland numera). Det brukar gå att köpa försäkringar vid gränsen där försäkringen inte gäller (fast ibland bara trafikförsäkring).kanylbullen skrev:Ett stort problem med en sån resa är att vare sig garantier eller försäkring gäller utanför Europa
Sedan vill många länder (bl a Iran) att man har en Carnet de Passages som säkerhet för att man inte importerar bilen till landet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Superchargers i Asien
Teslas garantier gäller dock inte utanför Europa och det är nog lämpliget att försöka gardera upp så mycket som möjlgt. Går säkert att snacka med Tesla innan resan för att ha dom på banan ifall något skulle hända i t.ex. Kina. Just nu är det ju inte det politiska eller ekonomiska bekymmren som jag tänker på utan de tekniska möjligheterna med att köra en elbil hemifrån Sverige till Thailand med Superchargers större delen av streckan.bylund skrev:Svensk helförsäkring gäller förvisso ända till afghanska eller pakistanska gränsen (Iran och Turkiet är med i grönt kort-systemet, och även Ryssland numera). Det brukar gå att köpa försäkringar vid gränsen där försäkringen inte gäller (fast ibland bara trafikförsäkring).kanylbullen skrev:Ett stort problem med en sån resa är att vare sig garantier eller försäkring gäller utanför Europa
Sedan vill många länder (bl a Iran) att man har en Carnet de Passages som säkerhet för att man inte importerar bilen till landet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Superchargers i Asien
Kort uppdatering i och med att Tesla nu börjar sätta upp Superchargers i Kazakhstan (till en början i huvudstaden Nur-Sultan men största staden Almaty närmare Kina är planerad att komma snart). En annan uppdatering kan vara att köra förbi Chisinau och plocka upp rysktalande kollega för att köra en kortare sträcka genom Ryssland:
Kalmar - Chisinau - Almaty är då på 746 mil och tar då 91h plus laddtid.
Kina är på 486 mil och tar 55h plus laddtid.
Laos till Thailand är på 67 mil och tar knappt 15h plus laddning.
Totalt 161h plus laddning för 1300 mil enligt Google där en del laddning kan göras på natten på hotell. Tre veckors resande är nog minimum.
A Better Routplanner kan tyvärr inte användas då stora sträcker inte har några laddare idag. Hade man t.ex. kunnat sätta "Goal Arrival Charge" till noll och få med sträckor utan laddning men särskilt markerade så hade jag kunnat börja planera resan i ABRP.
Kalmar - Chisinau tar i alla fall 28h i Google utan laddning och stopp och ABRP beräknar resan till 35h med 8 laddstopp idag där en 3 är på över 1h.
Kalmar - Chisinau - Almaty är då på 746 mil och tar då 91h plus laddtid.
Kina är på 486 mil och tar 55h plus laddtid.
Laos till Thailand är på 67 mil och tar knappt 15h plus laddning.
Totalt 161h plus laddning för 1300 mil enligt Google där en del laddning kan göras på natten på hotell. Tre veckors resande är nog minimum.
A Better Routplanner kan tyvärr inte användas då stora sträcker inte har några laddare idag. Hade man t.ex. kunnat sätta "Goal Arrival Charge" till noll och få med sträckor utan laddning men särskilt markerade så hade jag kunnat börja planera resan i ABRP.
Kalmar - Chisinau tar i alla fall 28h i Google utan laddning och stopp och ABRP beräknar resan till 35h med 8 laddstopp idag där en 3 är på över 1h.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Superchargers i Asien
jeez, vilken resa
hade du haft en diesel-Merca eller BMW, så hade du kunnat köra hela sträckan utan stopp eller tankning och ändå hållit 200km/h i snitt. Det är ju iaf så elbilar måste fungera innan man kan köpa en, eller hur?
hade du haft en diesel-Merca eller BMW, så hade du kunnat köra hela sträckan utan stopp eller tankning och ändå hållit 200km/h i snitt. Det är ju iaf så elbilar måste fungera innan man kan köpa en, eller hur?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargers i Asien
Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.
Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?
/fth
Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargers i Asien
Sitter inte den kinesiska kontakten bredvid den för superladdning? Jag har för mig att de har samma kontakt som europeiska superladdare i Kina.fth skrev:Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.
Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?
/fth
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Superchargers i Asien
borde gå att SuC:a med den högra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Superchargers i Asien
På en sådan resa vill man nog ha med alla adaptrar man få tag påfth skrev:Du kan ju alltid lägga in egna waypoints i ABRP med laddning på sträckor där det inte finns någon "officiell" laddare.
Sen är det ju tyvärr så att SuC i Kina har en annan kontakt, så du kommer inte att kunna använda dessa utan adapter, och den tror jag inte finns?
/fth
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Superchargers i Asien
Vi har inte hört av honom på länge men det kanske är för att han fick något infall och sitter och stäckkör mest hela tiden?HelectriC skrev:jeez, vilken resa
hade du haft en diesel-Merca eller BMW, så hade du kunnat köra hela sträckan utan stopp eller tankning och ändå hållit 200km/h i snitt. Det är ju iaf så elbilar måste fungera innan man kan köpa en, eller hur?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargers i Asien
Hm, du har nog rätt, jag hade misförstått det här och trodde GB/T-kontakten användes för DC och "Tesla Type 2" för AC, men det är alltså tvärtom.HelectriC skrev:borde gå att SuC:a med den högra.
En europeisk Model 3 bör dock få problem, det finns väl ingen adapter som gör det möjligt att konvertera Tesla Type 2 DC till CCS?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options