Hur fungerar det med service i Skåne?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 09 okt 2014 15:20
Ort: Helsingborg

Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av Perry »

Hallå!
Jag funderar på att göra ett nytt bilköp och självklart så ligger Tesla väldigt högt på min lista. :) Att byta till en elbil kräver ju dock en del planering så att man faktiskt har rätt förhållanden att det faktiskt fungerar, inte minst med laddning och liknande. Jag tror dock att jag börjar få bukt med de flesta potentiella problemen, förutom egentligen ett; hur fungerar det med service? Som det ser ut nu så verkar det vara väldigt snålt med serviceställen häromkring, där de närmsta befinner sig (snart) i antingen Göteborg eller Köpenhamn.

Är det att varje år ta en utflykt som gäller? Samtidigt så är ju bilen inte beroende av olja och liknande på samma sätt som en bensinbil, så behöver man ens lämna in den på service lika ofta? Helt enkelt, hur löser folk detta i nuläget?
Användarvisningsbild
Andyglader
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 sep 2014 23:37

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av Andyglader »

Min plan är att serva bilen i Kphm (eller rättare sagt Kastrup) eftersom SC ligger där. Så som jag har fattat det så görs lite olika saker på de olika servicetillfällerna, men några saker som ska göras är kolla hjulinställningar, koll av bromsar (ev byte av bromsbelägg), byte av pollenfilter, byte av torkarblad, byte av kylväska till batterierna, ....

Kan även nämna att jag har en skada på ena framskärmen som ska fixas till, detta görs av DAS karrosseri i Kphm (SC gör inte karrosserijobb själva), när jag ringde dem var deras service per telefon ypperlig. Jag får se hur servicen är på riktigt på måndag när jag ska lämna in bilen.
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av Dan »

Jag har svängt inom SC på Kastrup en gång då jag hade lite konstigheter med parkeringssensorerna fram som pep konstant när det hade regnat eller man tvättat bilen. Jag skulle ändå flyga ut från Kastrup och åkte över lite tidigare för att se om de kunde se vad problemet var och eventuellt boka upp en tid för att fixa till det. Jag blev väldigt trevligt bemött och de plockade in bilen direkt och kollade att det inte var ngt mjukvaruproblem eller problem med sensorerna. Det visade sig att numerplåtshållaren inte satt fast ordentligt och samlade upp vatten vilket utlöste sensorerna. De fixade till det direkt och problemen försvann.

Min tanke var att utnyttja SC Kastrup även i fortsättningen men har ännu inte bestämt mig om jag kommer att göra en årlig service eller snarare enbart vid behov. Till skillnad från andra bilar jag haft så krävs ju inte något specifikt service intervall för att garantierna ska gälla men det är klart att det möjligen skulle kunna påverka andrahandsvärdet om man inte servar den på ett antal år.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av leiflodde »

Har ingen erfarenhet anående service osv men har en gång besökt Kastrup och pratat med han som skall leverera min bil (i Stockholm?) och ser att man internationellt söker 6 personer till anläggningen i Kastrup så en satsning i regionen blir det nog.

Visst bättre kunde det varit om det funnits på denna sida bron men beställer man bilen på nätet känns Kastrup ganska nära.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av G F »

Varning för servisen i Danmark!!!
Jag försökte i en månads tid få kontakt med dem för att boka en tid att fixa en liten bula i bakre skärmen. Det var som att prata med en vägg, inte ens ett svar på alla upprepade mejl. Det var inte fören servis chefen i Stockholm ringde privat till Europa chefen för service och drog ärendet för honom, då plötsligt fick jag svar direkt från Kastrup. De svarade då med att deras service chef var sjuk denna veckan och det är klart att ingen annan kan svara på mejl, det är ju i Danmark(!!) men de resterande tre veckorna då? Dessutom ville de inte ha in min bil för de lämnade på typiskt danskt maner (har andra erfarenheter från tidigare med att göra affärer med danskar) ett ockerpris på nästan 100 000kr !!!! för att fixa en liten buckla och inget annat (och jag skrev inte en nolla för mycket för alla som förutsätter det utan 0,1 MSEK!!) för att knacka ut en bula, byta glaset på det bakljuset och lacka om, inget byte av skärm, elektronik eller så utan bara detta lilla. Stockholm (som fick jobbet) var inte heller så billiga 45 000kr men det är ändå bara 45% av vad Danskarna ville ha. Och de har varit en dröm att kommunicera med dem jämfört med danskarna!

Problemet med detta är (för er som tänker att det drabbar ändå bara försäkringsbolaget så skit samma) att försäkringspremierna kommer med stor sannolikhet bli mycket högre än de redan är när de med ett antal reparationer senare, sitter med facit i hand. För vilka är det som får betala dessa höga kostnader för rep. jo det är naturligtvis vi kunder tillsammans. Och här ser man även nackdelen med att Tesla ska ha monopol på service. Även om du har bra kontakt med en liten duktig firma på din bakgård så får inte de göra jobbet för en bråkdel utav priset, utan du måste ta den till Tesla godkända firman i stora staden som kan ta hutlöst betalt. För gör du inte som Tesla säger så stänger de helt enkelt av din bil "de kan då inte garantera bilens säkerhet" (har hänt i USA)!!! :evil:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av TiborBlomhall »

Nackdelen med aluminiumkaross är just de höga reparationskostnaderna. Det i kombination med hög prestanda var ett utav anledningarna vissa försäkringsbolag offererade så höga försäkringspremier.
Användarvisningsbild
Siepen
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 24 jul 2014 15:09
Ort: Malmö

Re: Hur fungerar det med service i Skåne?

Inlägg av Siepen »

Jag har lämnat in min bil vid ett par tillfällen på servicecentret på Kastrup, nu senast för 1-års service. Min erfarenhet är att man alltid blir väl omhändertagen när man kommer dit, lånebil har jag fått vid båda tillfällena (säg till vid bokningstillfället). Mailkontakten är inte helt optimal då jag upplever den som sporadisk, det bästa är helt enkelt att ringa och prata med någon av servicekillarna (har pratat med Nicolai och Mikkel).
/ Peter
.........................
P85 okt 2013
Skriv svar