Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Inlägg av lator »

Vad jag vet så skiljer det från stat till stat. Jag minns att jag var på "inspektion" i Florida, visserligen en herrans massa år sedan men det bör ju inte försämras tycker man...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Har Tesla rätt att "blockera" bilar?

Inlägg av Bengt »

Det låter som en akademisk fråga så länge våra bilar fortfarande har 3-4 års garanti kvar.

Även om Tesla tar bra betalt för service som ej ingår i garantin så är det ett fåtal gånger man riskerar att behöva fakturerad service under garantitiden, och de tar inte mer betalt än andra märkesverkstäder.

Jag skulle aldrig komma på tanken att låta en icke auktoriserad verkstad byta t ex kyl- eller bromsvätska på en bil i miljonklassen och därmed riskera att något händer som påverkar garantin. Tänk på att det är mycket nytänk och datorisering i Model S, så oavsett hur duktig din lokala verkstad än är så riskerar du att något går fel p g av att de tänker traditionellt.

När garantin går ut är det en annan sak, men frågan är hur många verkstäder det är som vill investera i att utbilda och certifiera tekniker på en (än så länge) lågvolymsbil som troligen har branschens lägsta felfrekvens mekaniskt sett.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar