Tesla tvåa i anseendeligan
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Trevlig nyhet!
När svenskarna tycker till om bilarnas varumärken hamnar Volvo i topp vad gäller anseende. Tesla rycker ifrån när det handlar om miljö och hållbarhet, men lider av att inte vara så känt.
I en studie från Stockholm Business School vid Stockholms universitet har över 2 000 personer mellan 18–74 år rankat 16 bilmärken ur olika aspekter. Personerna är slumpvis utvalda, men har haft kännedom om bilmärkena som de tillfrågats om.
”Vi har i flera år gjort studier om synen på hållbara varumärken och har nu för första gången tagit in bilmärken. Det är intressant med bilar eftersom de spelar en viktig roll i klimatutmaningen”, säger forskaren Tony Apéria som är ansvarig för studien.
Utifrån svaren har märkena rankats i ett anseendeindex från 0–100 där Volvo hamnar först med 73, Tesla tvåa med 70 och Mercedes trea med 67. Flera dimensioner vägs in – personlighet, kompetens, förtroende och ansvar/etik.
I studien har man också mätt hur olika bilmärken upplevs profilera sig inom miljö- och klimat, även där med ett index i skala 0–100.
Volvo är starkast vad gäller personlighet och förtroende, men ligger lägre på miljöområdet även om man är näst högst efter Tesla.
I botten av anseendelistan ligger Renault, Peugeot och Opel.
”De upplevs inte ha någon stark personlighet utan känns bleka”, säger Tony Apéria.
Volkswagen har svärtats av avgasfusket och hamnar näst sist när intervjupersonerna bedömer märkets känsla för miljö- och klimat. Vid frågor om varför man är negativ till märket är det vanligaste svaret att VW varit inblandat i skandaler och ses som oärliga.
Men intervjupersonernas inställning återspeglas inte i försäljningsstatistiken. Under 2016 slog VW:s försäljning i Sverige rekord, marknadsandelen ökade och VW Golf blev bäst sålda modell.
Vad gäller hur märket kopplas till miljöhänsyn är endast ett märke sämre än VW – Porsche, som också ingår i Volkswagenkoncernen.
”Porsche förknippas mer med nöjeskörning och inte med miljö i första hand. Prestige, maktkänsla, snygg design, frihet och spänning är egenskaper märket associeras med. Där finns inget som har med samhällsnytta och miljöansvar att göra”, säger Tony Apéria.
Snudd på motsatsen är Toyota där märkets miljöarbete lyfts fram när olika egenskaper listas. Det japanska märket, som var pionjärer med elhybriden Prius och nu satsar på bränsleceller, ligger på sjätteplats i anseendelistan, men trea vad gäller miljö.
I studien har det även funnits frågor om man ser positivt eller negativt på märket. Porsche är ett märke som över 30 procent gärna vill ha. De anser att Porsche har en positiv personlighet. Men ännu större andel känner i stället tvärtom. Porsche är det märke som har högst andel som anser att märket har negativ personlighet, det vill säga att inte kan tänka sig det märket.
För Volvo så är nästan 60 procent positiva, och endast 12 procent negativa, medan 34 procent är neutrala.
Men det finns saker som inte uppskattas med Volvo också. Att märket känns tråkigt och inte har tillräcklig status är några av anledningarna till varför man väljer bort det.
På minuskontot för Tesla och Mercedes finns att de upplevs ha höga priser och dyr service.
På miljöområdet utklassar Tesla med sina snabba eldrivna bilar alla de andra märkena.
”Det märks att Tesla har lyckats med sin miljöimage”, säger Tony Apéria.
I den stora varumärkesstudien med 190 svenska företag hamnar Tesla i topp när det handlar om vilka som talar med en tydlig röst om hållbarhet.
Däremot ligger det amerikanska elbilsmärket lågt vad gäller kännedom. Under 60 procent känner till Tesla. Volvo har nästan 100 procent. Inte så konstigt med tanke på att Volvo är det märke med högst marknadsandel i Sverige. Var femte ny bil som säljs är en Volvo.
Karin Olander
karin.olander@di.se
När svenskarna tycker till om bilarnas varumärken hamnar Volvo i topp vad gäller anseende. Tesla rycker ifrån när det handlar om miljö och hållbarhet, men lider av att inte vara så känt.
I en studie från Stockholm Business School vid Stockholms universitet har över 2 000 personer mellan 18–74 år rankat 16 bilmärken ur olika aspekter. Personerna är slumpvis utvalda, men har haft kännedom om bilmärkena som de tillfrågats om.
”Vi har i flera år gjort studier om synen på hållbara varumärken och har nu för första gången tagit in bilmärken. Det är intressant med bilar eftersom de spelar en viktig roll i klimatutmaningen”, säger forskaren Tony Apéria som är ansvarig för studien.
Utifrån svaren har märkena rankats i ett anseendeindex från 0–100 där Volvo hamnar först med 73, Tesla tvåa med 70 och Mercedes trea med 67. Flera dimensioner vägs in – personlighet, kompetens, förtroende och ansvar/etik.
I studien har man också mätt hur olika bilmärken upplevs profilera sig inom miljö- och klimat, även där med ett index i skala 0–100.
Volvo är starkast vad gäller personlighet och förtroende, men ligger lägre på miljöområdet även om man är näst högst efter Tesla.
I botten av anseendelistan ligger Renault, Peugeot och Opel.
”De upplevs inte ha någon stark personlighet utan känns bleka”, säger Tony Apéria.
Volkswagen har svärtats av avgasfusket och hamnar näst sist när intervjupersonerna bedömer märkets känsla för miljö- och klimat. Vid frågor om varför man är negativ till märket är det vanligaste svaret att VW varit inblandat i skandaler och ses som oärliga.
Men intervjupersonernas inställning återspeglas inte i försäljningsstatistiken. Under 2016 slog VW:s försäljning i Sverige rekord, marknadsandelen ökade och VW Golf blev bäst sålda modell.
Vad gäller hur märket kopplas till miljöhänsyn är endast ett märke sämre än VW – Porsche, som också ingår i Volkswagenkoncernen.
”Porsche förknippas mer med nöjeskörning och inte med miljö i första hand. Prestige, maktkänsla, snygg design, frihet och spänning är egenskaper märket associeras med. Där finns inget som har med samhällsnytta och miljöansvar att göra”, säger Tony Apéria.
Snudd på motsatsen är Toyota där märkets miljöarbete lyfts fram när olika egenskaper listas. Det japanska märket, som var pionjärer med elhybriden Prius och nu satsar på bränsleceller, ligger på sjätteplats i anseendelistan, men trea vad gäller miljö.
I studien har det även funnits frågor om man ser positivt eller negativt på märket. Porsche är ett märke som över 30 procent gärna vill ha. De anser att Porsche har en positiv personlighet. Men ännu större andel känner i stället tvärtom. Porsche är det märke som har högst andel som anser att märket har negativ personlighet, det vill säga att inte kan tänka sig det märket.
För Volvo så är nästan 60 procent positiva, och endast 12 procent negativa, medan 34 procent är neutrala.
Men det finns saker som inte uppskattas med Volvo också. Att märket känns tråkigt och inte har tillräcklig status är några av anledningarna till varför man väljer bort det.
På minuskontot för Tesla och Mercedes finns att de upplevs ha höga priser och dyr service.
På miljöområdet utklassar Tesla med sina snabba eldrivna bilar alla de andra märkena.
”Det märks att Tesla har lyckats med sin miljöimage”, säger Tony Apéria.
I den stora varumärkesstudien med 190 svenska företag hamnar Tesla i topp när det handlar om vilka som talar med en tydlig röst om hållbarhet.
Däremot ligger det amerikanska elbilsmärket lågt vad gäller kännedom. Under 60 procent känner till Tesla. Volvo har nästan 100 procent. Inte så konstigt med tanke på att Volvo är det märke med högst marknadsandel i Sverige. Var femte ny bil som säljs är en Volvo.
Karin Olander
karin.olander@di.se
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Tesla tvåa i anseendeligan
Svårt att förstå inne från sin egna ankdamm att fler än 40% inte känner till Tesla. Hur har man kunnat missa?
Jag känner igen det. Tesla är tämligen okänt bland vanligt folk. Det är många som har frågat mig vad det är för bil jag har. Om den är tysk eller nåt. Många tror även att Tesla är norskt. I Tyskland tror många att det är en liten svensk tillverkare. Väldigt många har aldrig hört talas om Tesla överhuvudtaget. Tro det eller ej.LarsL skrev:Svårt att förstå inne från sin egna ankdamm att fler än 40% inte känner till Tesla. Hur har man kunnat missa?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Måste (tyvärr) hålla med och har ungefär samma erfarenhet, tror dock att den andelen stiger snabbtmati skrev:Jag känner igen det. Tesla är tämligen okänt bland vanligt folk. Det är många som har frågat mig vad det är för bil jag har. Om den är tysk eller nåt. Många tror även att Tesla är norskt. I Tyskland tror många att det är en liten svensk tillverkare. Väldigt många har aldrig hört talas om Tesla överhuvudtaget. Tro det eller ej.LarsL skrev:Svårt att förstå inne från sin egna ankdamm att fler än 40% inte känner till Tesla. Hur har man kunnat missa?

Varför tror jag det då? Jo för att dom som oftast vet mest om Tesla är barn/ungdomar, hör ofta barn "läxa upp" sina föräldrar tex

Förvånansvärt ofta träffar jag även äldre som känner till Tesla och kan en hel del om det

Så, många som inte har bil (än) men har hårt fokus på omvärlden (dvs yngre) har koll på utvecklingen och kommer alltså att känna till Tesla när det kommer till bilköp

"Det är coolt med en Tesla" och liknande hör jag ofta

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
På grund av lite leveransstrul så fick jag min bil levererad hem till mig. Mina grannar var hemma när bilen kom och pappan i familjen trodde det var en Jaguar men hans 5-åriga son rättar honom "Nej pappa, det är en Tesla!"Bjelke skrev:Måste (tyvärr) hålla med och har ungefär samma erfarenhet, tror dock att den andelen stiger snabbtmati skrev:Jag känner igen det. Tesla är tämligen okänt bland vanligt folk. Det är många som har frågat mig vad det är för bil jag har. Om den är tysk eller nåt. Många tror även att Tesla är norskt. I Tyskland tror många att det är en liten svensk tillverkare. Väldigt många har aldrig hört talas om Tesla överhuvudtaget. Tro det eller ej.LarsL skrev:Svårt att förstå inne från sin egna ankdamm att fler än 40% inte känner till Tesla. Hur har man kunnat missa?
Varför tror jag det då? Jo för att dom som oftast vet mest om Tesla är barn/ungdomar, hör ofta barn "läxa upp" sina föräldrar tex![]()
Förvånansvärt ofta träffar jag även äldre som känner till Tesla och kan en hel del om det
Så, många som inte har bil (än) men har hårt fokus på omvärlden (dvs yngre) har koll på utvecklingen och kommer alltså att känna till Tesla när det kommer till bilköp

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Bjelke
- Teslaägare
Ja du ser!Feddan skrev:På grund av lite leveransstrul så fick jag min bil levererad hem till mig. Mina grannar var hemma när bilen kom och pappan i familjen trodde det var en Jaguar men hans 5-åriga son rättar honom "Nej pappa, det är en Tesla!"Bjelke skrev:Måste (tyvärr) hålla med och har ungefär samma erfarenhet, tror dock att den andelen stiger snabbtmati skrev:Jag känner igen det. Tesla är tämligen okänt bland vanligt folk. Det är många som har frågat mig vad det är för bil jag har. Om den är tysk eller nåt. Många tror även att Tesla är norskt. I Tyskland tror många att det är en liten svensk tillverkare. Väldigt många har aldrig hört talas om Tesla överhuvudtaget. Tro det eller ej.LarsL skrev:Svårt att förstå inne från sin egna ankdamm att fler än 40% inte känner till Tesla. Hur har man kunnat missa?
Varför tror jag det då? Jo för att dom som oftast vet mest om Tesla är barn/ungdomar, hör ofta barn "läxa upp" sina föräldrar tex![]()

Skitofta det är precis just så

5 år lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag är alltid glad när folk åtminstone vet vad en Tesla är för nånting. Väldigt ofta får jag höra "jaha, det är så den ser ut, jag har aldrig sett en Tesla i verkligheten". Man kan ju undra var folk har sina ögon. Jag brukar svara, "ja, så ser den ut. Vill du provköra?" De flesta vill faktiskt det. Och det är ganska roligt att se reaktionerna. Ena stunden har de aldrig sett en Tesla och några minuter senare får de uppleva framtiden. Det är så man skapar beroenden. Man känner sig nästan som en knarklangare. 

Kan tänka mig att detta beror lite på var man bor också... Här i Lödde är ju Teslor ganska vanliga och men ser dem dagligen men på andra håll i Sverige så kan de nog vara betydligt mer ovanliga.
Trots att jag är lite av pryl människa och gillar bilar så får jag erkänna att de var föst nära Tesla öppnade sin supercharger här i lödde som jag började få upp ögonen ordentligt för detta märke och nu är jag ju helt hjärntvättat och bara längtar till det kommer en som jag har råd att köpa.
Min far sa för inte så länge sedan att han aldrig sett en Tesla och då ska man veta att han kör var fjärde vecka till Göteborg via E6 och totalt 6000mil om året. Sedan jag börjat peka ut dem och prata om Tesla så har även han bokat sig en Modell 3
Trots att jag är lite av pryl människa och gillar bilar så får jag erkänna att de var föst nära Tesla öppnade sin supercharger här i lödde som jag började få upp ögonen ordentligt för detta märke och nu är jag ju helt hjärntvättat och bara längtar till det kommer en som jag har råd att köpa.
Min far sa för inte så länge sedan att han aldrig sett en Tesla och då ska man veta att han kör var fjärde vecka till Göteborg via E6 och totalt 6000mil om året. Sedan jag börjat peka ut dem och prata om Tesla så har även han bokat sig en Modell 3

Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Om de hade valt att räkna med miljö/klimat så skulle Tesla blivit etta, är den aspekten inte lika viktig i undersökningen eller ville de inte dra ner Volvos betyg så att de inte kom först?+46 skrev:Tillhörande tabell till artikeln!
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag undrar också varför de inte räknat med miljö i snittet. Det har väl också med anseende att göra? Jättekonstigt. Och så har de avrundat Teslas 70,5 neråt av någon anledning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Troligen. Volvo får väl inte bli tvåa.vigge50 skrev:Om de hade valt att räkna med miljö/klimat så skulle Tesla blivit etta, är den aspekten inte lika viktig i undersökningen eller ville de inte dra ner Volvos betyg så att de inte kom först?
VWs total avrundas också nedåt, medan Hyundais total helt enkelt höjs med 1. Inte så noga ifyllt förmodligen.danni skrev:Jag undrar också varför de inte räknat med miljö i snittet. Det har väl också med anseende att göra? Jättekonstigt. Och så har de avrundat Teslas 70,5 neråt av någon anledning.
Eller så är de andra värdena också avrundade men totalen är ett avrundat snitt av de exakta värdena, inte ett avrundat snitt av de avrundade värdena. Fast det är ju inte lika härligt konspiratoriskt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Eller så avrundar de inte, utan tar bara bort decimalernabylund skrev:Eller så är de andra värdena också avrundade men totalen är ett avrundat snitt av de exakta värdena, inte ett avrundat snitt av de avrundade värdena. Fast det är ju inte lika härligt konspiratoriskt.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
I Sverige kan man inte komma bättre än tvåa, så länge Volvo finns.mans71 skrev:Roligt och roligt, dom kom ju bara tvåa!

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Vilket betyder 5år till om de inte skärper sig.Nicke Nyfiken skrev:I Sverige kan man inte komma bättre än tvåa, så länge Volvo finns.mans71 skrev:Roligt och roligt, dom kom ju bara tvåa!

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag tror att Volvo kommer att leva lite längre än så, även om de inte skärper sig.LarsL skrev:Vilket betyder 5år till om de inte skärper sig.Nicke Nyfiken skrev:I Sverige kan man inte komma bättre än tvåa, så länge Volvo finns.mans71 skrev:Roligt och roligt, dom kom ju bara tvåa!
Det finns så otroligt många svenska "patrioter" som inte vet ett skit om bilar, mer än att det SKA stå Volvo på den. Och dessa människor kommer att fortsätta köpa Volvo oavsett vad de producerar. Många av "patrioterna" har fortfarande inte förstått att Volvo ägs av kineser, och de kommer aldrig att förstå eller bry sig om att ICE är en ålderdomlig dålig teknik. Men tillslut dör dessa människor ut, men det kommer att ta liiiiite längre tid än 5 år.

Jag tror och hoppas att Volvo kommer att klara av övergången till BEV bättre än många andra gamla etablerade biltillverkare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag testar:Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Volvo kommer att leva lite längre än så, även om de inte skärper sig.LarsL skrev:Vilket betyder 5år till om de inte skärper sig.Nicke Nyfiken skrev:I Sverige kan man inte komma bättre än tvåa, så länge Volvo finns.mans71 skrev:Roligt och roligt, dom kom ju bara tvåa!
Det finns så otroligt många svenska "patrioter" som inte vet ett skit om bilar, mer än att det SKA stå Volvo på den. Och dessa människor kommer att fortsätta köpa Volvo oavsett vad de producerar. Många av "patrioterna" har fortfarande inte förstått att Volvo ägs av kineser, och de kommer aldrig att förstå eller bry sig om att ICE är en ålderdomlig dålig teknik. Men tillslut dör dessa människor ut, men det kommer att ta liiiiite längre tid än 5 år.
Jag tror och hoppas att Volvo kommer att klara av övergången till BEV bättre än många andra gamla etablerade biltillverkare.
Det finns så otroligt många finska "patrioter" som inte vet ett skit om mobiler, mer än att det SKA stå Nokia på den. Och dessa människor kommer att fortsätta köpa Nokia oavsett vad de producerar. Många av "patrioterna" har fortfarande inte förstått att Nokia ägs av Microsoft, och de kommer aldrig att förstå eller bry sig om att GSM är en ålderdomlig dålig teknik. Men tillslut dör dessa människor ut, men det kommer att ta liiiiite längre tid än 5 år.

- Bjelke
- Teslaägare
(fast numera är Nokia inte ägt av Microsoft längre har jag för mig)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja hade alla köpt ny bil vart annat år så hade den jämförelsen varit relevant...LarsL skrev:Jag testar:Nicke Nyfiken skrev:Jag tror att Volvo kommer att leva lite längre än så, även om de inte skärper sig.LarsL skrev:Vilket betyder 5år till om de inte skärper sig.Nicke Nyfiken skrev:I Sverige kan man inte komma bättre än tvåa, så länge Volvo finns.mans71 skrev:Roligt och roligt, dom kom ju bara tvåa!
Det finns så otroligt många finska "patrioter" som inte vet ett skit om mobiler, mer än att det SKA stå Nokia på den. Och dessa människor kommer att fortsätta köpa Nokia oavsett vad de producerar. Många av "patrioterna" har fortfarande inte förstått att Nokia ägs av Microsoft, och de kommer aldrig att förstå eller bry sig om att GSM är en ålderdomlig dålig teknik. Men tillslut dör dessa människor ut, men det kommer att ta liiiiite längre tid än 5 år.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fast Microsoft ägde aldrig Nokia eller hur? Det var bara mobiltelefon delen de köpte.Bjelke skrev:(fast numera är Nokia inte ägt av Microsoft längre har jag för mig)
- Bjelke
- Teslaägare
Japp så var det nog.LarsL skrev:Fast Microsoft ägde aldrig Nokia eller hur? Det var bara mobiltelefon delen de köpte.Bjelke skrev:(fast numera är Nokia inte ägt av Microsoft längre har jag för mig)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nej leasingarna är väl vanligtvis på 3...Nicke Nyfiken skrev:Ja hade alla köpt ny bil vart annat år så hade den jämförelsen varit relevant...

För de flesta nya bilarna köps ju som förmånsbilar, antar jag. Sen håller en bil i 10-15 år till men det hjälper inte Volvos nybilsförsäljning.