Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av +46 »

Jerker skrev:
Undrar hur det där med arbetsgivaravgift kommer in i bilden?
Reglerna är ganska solklara, i alla fall om man äger sin Tesla privat:

Du är skattskyldig för det du vinner i en tävling / värvningsprogram
Du är skyldig att ta upp vinsten i din självdeklaration. Vinsten beskattas som lön, eftersom du utfört en prestation för att få den.
Om vinsten består av mindre än 1 000 kronor är tävlingsarrangören bara skyldig att lämna kontrolluppgift till Skatteverket. Om vinsten består av 1 000 kronor eller mer räcker det inte med att lämna in kontrolluppgift utan ett skatteavdrag på 30% ska göras innan vinsten betalas ut till dig och tävlingsarrangören är dessutom skyldig att betala arbetsgivaravgifter på vinsten.
Jag har själv inte plockat ut någon vinst i referralprogrammet, men heller inte hört från någon att Tesla har dragit skatt, betalt arbetsgivaravgifter och skickat in kontrolluppgifter på utdelade vinster. Vilket de är skyldiga att göra.
Vilka regler som gäller när bilen ägs av ett företag eller ett leasingbolag och om det är Tesla som bestämmer vem som är mottagaren till vinsten kanske någon annan har koll på.

Till skillnad mot tidigare erhållna vinster så kan mottagarna av Roadstern hävda att det är ett minnesföremål de erhållit och därmed inte ska beskattas (oavsett värdet på föremålet). ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av vigge50 »

+46 skrev:
Till skillnad mot tidigare erhållna vinster så kan mottagarna av Roadstern hävda att det är ett minnesföremål de erhållit och därmed inte ska beskattas (oavsett värdet på föremålet). ;)
:lol:
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av NEO »

+46 skrev:
Jerker skrev:
Skatteverksmannen
Minnesföremål, till minne av vad? Hans inre organ som kommer kollapsa av 1.9s 0-100?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Mickep »

Tror det hade varit bättre med en lottning av priserna (begränsat antal och tesla betalade skatterna) eller gjort småpriser av ett lägre värde. dvs ett viss antal så har man chans att vinna något. (fast tveksamt om lotteri inspektionen godkännt det, fast förvisso så är det ett litet arbete att köpa en lott också).
Om det är för dyrt med bilen så kan bara gissa vilka otrevligheter för de som fått 50 000 kr värden utdelat (kan tänka mig att kommer det fram att man försökt smussla så får man betala en staffavgift + skatten)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Jerker »

Det här förtjänar en ny Pomperipossadebatt.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av NEO »

Längtar tills jag får höra alla Teslaägare med referralhjul och TWC som gjort rätt för sig och betalat vinstskatt och arbetsgivaravgifter. Allt för välfärden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av ippii »

MDurante skrev:
Längtar tills jag får höra alla Teslaägare med referralhjul och TWC som gjort rätt för sig och betalat vinstskatt och arbetsgivaravgifter. Allt för välfärden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Precis! Var är listpriset på ett par 21" med däck? 45'? Så typ 23' i skatt och 14' i arbetsgivaravgifter. 37' till SKV alltså. :lol:
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av NEO »

ippii skrev:
MDurante skrev:
Längtar tills jag får höra alla Teslaägare med referralhjul och TWC som gjort rätt för sig och betalat vinstskatt och arbetsgivaravgifter. Allt för välfärden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Precis! Var är listpriset på ett par 21" med däck? 45'? Så typ 23' i skatt och 14' i arbetsgivaravgifter. 37' till SKV alltså. :lol:
45k? Listpris på 21" turbin med nya däck är följande: 58310NOK + moms
listpris.png
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av ippii »

MDurante skrev:
ippii skrev:
MDurante skrev:
Längtar tills jag får höra alla Teslaägare med referralhjul och TWC som gjort rätt för sig och betalat vinstskatt och arbetsgivaravgifter. Allt för välfärden :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Precis! Var är listpriset på ett par 21" med däck? 45'? Så typ 23' i skatt och 14' i arbetsgivaravgifter. 37' till SKV alltså. :lol:
45k? Listpris på 21" turbin med nya däck är följande: 58310NOK + moms
listpris.png
Ännu bättre för Skatteverket!
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
mnorthfield
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 jan 2019 10:57
Ort: Malmö

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av mnorthfield »

Fan vad jag bara älskar detta land!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av NEO »

mnorthfield skrev:
Fan vad jag bara älskar detta land!
Har du betalat skatt för ditt inlägg?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Mickep »

Nu kanske det är läga att fiffla lite teoretiskt.
Eftersom gåvoskatten är avskaffad (januariöverenskommelsen bl.a.). Så För man helt enkelt över ref till någon person som bor utomlands (eller hemlös rom som får agera målvakt) och som sedan så GER (skänker) denne vinsterna till de som förtjänar ("vem som helst" hint hint). Bara att man litar på denne så bör det vara grönt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Mickep »

mnorthfield skrev:
Fan vad jag bara älskar detta land!
Visst. Vad skulle hända om man glömt att ta upp detta i deklarationen. (finns det någon schablon ifall man blir påkommen, hur lång tid har man på sig att betala in till skatteverket för att inte få restskatt).
Är det böter/fängelse?
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av DSV »

Rimligen bör väl arbetsgivaravgiften bli avdragsgill? Dvs 1.5'' i arbetsgivaravgift och inkomstskatt på 3.5'', så blir det ju om vinsten anses tillhöra Dannis företag och han tar ut det i lön. Fortfarande mer än en roadster i skatt men ändå.
I övrigt får jag säga grattis Danni!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Gustafsson »

Leverans til Cayman Islands! Och instämmer i jättegrattis till Danni hur som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av danni »

Mickep skrev:
mnorthfield skrev:
Fan vad jag bara älskar detta land!
Visst. Vad skulle hända om man glömt att ta upp detta i deklarationen. (finns det någon schablon ifall man blir påkommen, hur lång tid har man på sig att betala in till skatteverket för att inte få restskatt).
Är det böter/fängelse?
Det är i stort sett garanterat fängelsestraff om du "glömmer" att ta upp inkomster i den här storleksordningen.
DSV skrev:
Rimligen bör väl arbetsgivaravgiften bli avdragsgill? Dvs 1.5'' i arbetsgivaravgift och inkomstskatt på 3.5'', så blir det ju om vinsten anses tillhöra Dannis företag och han tar ut det i lön. Fortfarande mer än en roadster i skatt men ändå.
I övrigt får jag säga grattis Danni!
Om jag tar in den till bolaget så kan jag ju portionera ut pengarna till mig med avdragsgill arbetsgivaravgift eller vad som. Tyvärr finns det en momsfråga som komplicerar det scenariot rätt rejält också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Svenssons »

Är det möjligt att ta den i ett företag och hyra ut den till ett annat, t.ex. ett företag som tar bilder och filmar med drönare? Bilen måste ju fotograferas och filmas! Vet inte om det hjälper särskilt mycket i skattefrågan dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av bylund »

Starta taxiverksamhet och dra av momsen?

Eller biluthyrning? Det lär ju finnas de som kan tänkas vilja hyra en sådan best.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av LarsL »

Ja, en sådan där upplevelse-arrangemang där man får köra en Roadster istället för typ en Ferrari.


Det är ganska uppenbart att i Sverige ska man inte tjäna pengar, det blir ju ganska meningslöst.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av HelectriC »

Om inte jag minns fel så kände jag en som köpte en sjukt stor segelbåt, som blev köpt på firman och hyrdes ut som eventbåt. Sen var det väl en positiv bieffekt att firmans ägare kunde nyttja den på semestern dessutom :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av bullen »

HelectriC skrev:
Om inte jag minns fel så kände jag en som köpte en sjukt stor segelbåt, som blev köpt på firman och hyrdes ut som eventbåt. Sen var det väl en positiv bieffekt att firmans ägare kunde nyttja den på semestern dessutom :)
Den förmånsskatten är inte att leka med...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Starta taxiverksamhet och dra av momsen?

Eller biluthyrning? Det lär ju finnas de som kan tänkas vilja hyra en sådan best.
Skulle precis skriva detta. Köra några Uber-repor bara :D
Då slipper man ju förmånsvärde samt moms. Ett tredje alternativ borde väl vara att utöka firmans verksamhet med:
45.110 Bilhandel, bilförsäljning, personbilar
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av joel80 »

Ingen privatperson är skyldig att betala arbetsgivaravgift till skatteverket. Det är i såfall Tesla som kommer kräva in den summan av de som vunnit. Och i allafall för företag är arbetsgivaravgifter avdragsgilla så det borde också gälla privatpersoner.. Eller att man alltså får räkna bort de pengarna från vinsten. Fast det där blir säkert långbänk på skatteverket.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av Smutt »

Vad händer om Danni tar emot sina 2bilar låter bli att ta dom i bruk lägger ut dom till försäljning för 10 miljoner st, nu är dom varulager står dom sen oanvända i 3år så kan dom skattas ut för halva nypriset
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Danni fick 2, men kan han behålla ens 1?

Inlägg av vigge50 »

Smutt skrev:
Vad händer om Danni tar emot sina 2bilar låter bli att ta dom i bruk lägger ut dom till försäljning för 10 miljoner st, nu är dom varulager står dom sen oanvända i 3år så kan dom skattas ut för halva nypriset
Danni blir fullständigt galen när han vet att han har bilarna men inte ens testar att köra dessa.
Skriv svar