kallekula skrev:Mickep skrev:Jag tycker att det är en intressant frågeställning och skulle säkert plats i plus eller liknande progam.
jag gråter dock inga tårar när de som vinner stora vinster måste betala mycket i skatt. men det visar lite absurditeten i det.
"Gråter inga tårar"-argumentet är ett stort problem. Sedan undrar man varför höginkomsttagare flyttar utomlands och skattebasen minskar. Att åtminstone få behålla hälften av vad man tjänar borde väl vara en rimlig önskan.
Det problemet tror jag är ganska litet ärligt talat. De som flyttar utomlands gör nog det av andra orsaker.
Lite mer solidariska kan vi väl ändå vara? Danni (om vi nu ska ta honom som exempel återigen) får två bilar värda totalt 5 miljoner. Även om han åker på skatt och sociala avgifter så är det många hundra tusen han får för att han skapade Teslakalkylen.com. Säkert mer än en ok timpenning. Skatten han betalar gör väl ärligt talat mer nytta hos sjuka, hos fattigpensionärer, hos bättre personaltäthet på förskola och skola? Vem är det egentligen som "förtjänar" vad?
Fan, jag håller på att bli sosse trots att jag alltid röstat M.

Det har varit en riktig ögonöppnare för mig att både få barn med allt vad det innebär och sen få se sina föräldrar ha svårt att klara sig på sin pension. Pratade med pappa igår och han var helt klart förbannad på förslaget om att höja skatterna på bensin och diesel. Nu minskar deras marginaler ytterligare menade han, samtidigt som de pratar om att ta bort värnskatten. Jag är faktiskt böjd att hålla med. Det slår fel. Återigen gynnas de redan välmående.
Så när jag läste ledaren i DN i morse så var jag redan inne på samma spår som skribenten Martin Liby Troein.
https://www.dn.se/ledare/martin-liby-tr ... la-vastar/Han avslutar med:
Sänkt skatt för storstadens höginkomsttagare, som betalas med högre bensinskatter för glesbygdsbefolkning?
”Då kan vi snart ha en kraftig ökning av efterfrågan på gula västar också i Sverige”, noterade förre finansministern Anders Borg när Nationalekonomiska föreningen i förra veckan ägnade ett seminarium åt just en skattereform.
Det ligger något i det.
Men vänta nu? Är inte Anders Borg moderat?