HelectriC skrev:gellerstam skrev:Sen är även problemet att får du en bil så vill inte skatteverket ha lite bildelar i skatt. De vill ha pengar. Bara för att man vinner/tjänar en bil betyder det inte att man har pengarna till skatteverket.
Har man inte pengar till vinstskatten så blir det knepigt, detta är ett problem för många B-kändisar och influensers som får varor som tack för att de promotar produkter. Deras kontanter tar slut och sen står de där med alla fancy prylar och ser rika ut fast de inga ören har.
Företagen tjänar massor på att ge bort produkter med högt marknadsvärde och låg produktionskostnad i stället för att betala lön. Är väl lätt att kalle det allt möjligt i bokföringen, svinn? m.m. _antar_ jag som INTE har eget företag.
Ett intressant exempel som hände här lokalt var att en företagare köpte in massor med överdimensionerad ankarkätting, som han tänkte sälja när marknaden gick upp igen. skattmasen sa att detta ska du betala förmögenhetsskatt på. Jaha, sa företagaren, men jag har ju inga pengar att betala med och jag försöker driva lokalverksamhet och sysselsätta en och annan här på orten. Kan jag inte betala när jag sålt kättingen? Nix, hjälper inte sa skattmasen, vi ska ha vår skatt. Ok, sa företagaren och dumpade 40ton kätting utanför skattekontoret. Varsågod! Det blev en ganska stor grej i tidningen av det
Blir kul att se skattmasen ränna runt i Tesla Roadster sen då...