Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Bromsar, behövs det?

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Bromsar, behövs det?

Inläggav Teslaägare fimpen » 21 jun 2019 10:43

Hej!

Jag har funderat lite på det här med gammaldags bromsar. Roadstern verkar ju accelerationsmässigt vara ganska däckbegränsad, och det bör ju funka även omvänt, motorerna borde ju orka bromsa väldigt hårt. Begränsande kan ju då vara laddströmmen, fullt batteri eller om det är för kallt för att ladda. Men nu med Maxwell bör ju även det gå att lösa med en superkondensator på varje motor. Bör inte tesla kunna skippa de gamla skivbromsarna helt då? Det skulle ju kunna spara ordentligt med komponenter och vikt? Mindre underhåll och mindre partiklar blir ju bonus. Kanske kan funkar på XxxP och SxxP också... besparingen kan ju läggas på kraftigare motorer om det behövs... vad tror ni? Är det nästa steg?
MXP Raven -19
MS 85 -14
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 09 sep 2017 13:03
Ort: Arvika
Referralkod: finn9844

Re: Bromsar, behövs det?

Inläggav vigge50 » 21 jun 2019 11:05

Även med kapacitorer, kan motorerna verkligen motorbromsa så kraftigt som en panikbromsning ifall något skulle hända? Nu kan jag inte tillräckligt mycket om elmotorer för att veta hur kraftig genereringen blir ifall man sänker frekvensen till motorerna kraftigt men min gissning är att det inte är tillräckligt.
vigge50
 
Inlägg: 6120
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Bromsar, behövs det?

Inläggav Teslaägare juristen » 21 jun 2019 11:13

...och sen är det begränsad regenerering när batteriet är fullt eller kallt. Tror inte att regenerering kan ersätta hydrauliska bromsar.
Ägare till en Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15
Referralkod: daniel27550

Re: Bromsar, behövs det?

Inläggav Teslaägare bylund » 21 jun 2019 11:29

Fast man kan ju låta energin bli värme om man inte har möjlighet att ta till vara den. Men frågan är om ett sådant system blir mindre komplicerat än ett traditionellt system.

Bromssystemet är väl ett sådan system man inte vill ändra på förrän man är säker på att man har ett minst lika bra system som tidigare. Det kan bli dålig stämning om det fallerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8650
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Bromsar, behövs det?

Inläggav vigge50 » 21 jun 2019 11:39

bylund skrev:Fast man kan ju låta energin bli värme om man inte har möjlighet att ta till vara den. Men frågan är om ett sådant system blir mindre komplicerat än ett traditionellt system.

Bromssystemet är väl ett sådan system man inte vill ändra på förrän man är säker på att man har ett minst lika bra system som tidigare. Det kan bli dålig stämning om det fallerar.

Precis, även om interna tester skulle visa att det fungerar, finns det någon tillverkare som hade vågat gå ut och säga att de byter ut bromsar mot generering i motorerna? Och i snynnerhet Tesla, vill vi gissa på hur rubrikerna hade sått ut? Jag tror inte en elmotor kan generera större effekt än vad den kan avge vilket betyder att elmotorerna skulle behöva effekter på X MW för att kunna bromsa bilen snabbt från 150 km/h.
vigge50
 
Inlägg: 6120
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Göteborg

Re: Bromsar, behövs det?

Inläggav Teslaägare TeslaTissel » 21 jun 2019 11:58

fimpen skrev:Hej!

Jag har funderat lite på det här med gammaldags bromsar. Roadstern verkar ju accelerationsmässigt vara ganska däckbegränsad, och det bör ju funka även omvänt, motorerna borde ju orka bromsa väldigt hårt. Begränsande kan ju då vara laddströmmen, fullt batteri eller om det är för kallt för att ladda. Men nu med Maxwell bör ju även det gå att lösa med en superkondensator på varje motor. Bör inte tesla kunna skippa de gamla skivbromsarna helt då? Det skulle ju kunna spara ordentligt med komponenter och vikt? Mindre underhåll och mindre partiklar blir ju bonus. Kanske kan funkar på XxxP och SxxP också... besparingen kan ju läggas på kraftigare motorer om det behövs... vad tror ni? Är det nästa steg?


Jag blev faktiskt riktigt GLAD av din fråga!

För det är precis vad jag också kommit fram till när jag tagit del av Teslas och Elons (till en början osannolika) planer kring roadstern.
Det har ju,- som du antagligen också vet, pratats mycket om de högtrycks-tankar som man har experimenterat med sedan en tid.
Av Elons antydningar och uttalanden så förstår man att det här kommer att bli något - ja om inte accelarationen räcker så kommer den att kunna vara fullständigt epok-görande i alla andra egenskaper. Till exempel stopp-sträckan.

Jag vet däremot för lite ännu om Maxells kapicatorer, hur de kommer in i drivlinan och vilken funktion de skall ha?
Men vad jag förstått av kommentarerna kan de bidra väsentligt till konceptets kapacitet som uppenbart blir väldigt intressant

Jag tittar ju på mina egna bromsar, de ser splitter nya ut, - jag använder dem knappt alls! - Kör Model 3 AWD Performance. (OBS har inte testat på bana ännu). Så jag har inte den erfarenheten hur den beter sig där. Där kommer de nog till sin rätt?

De gånger jag behöver bromsa, då minns man DEM. Och då menar jag inte panik-situationer ens!
Så jag är inne på samma nock-out från detta fortfarande helt orädda och ännu unga företag!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
 
Inlägg: 2374
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Bromsar, behövs det?

Inläggav elbilist Daven » 21 jun 2019 13:14

Jag är inte kompetent nog för att avgöra om det är fysiskt möjligt att bara köra med generering. Men jag vet att om det är något bilföretag idag som skulle våga att ta bort dom i så fall "onödiga" bromsarna så är det ju Tesla. Framförallt på deras sportbil som kommer att bli brutal oavsett om den jämförs med hyperbilar eller bara vanliga porsche 911or.
De andra vanliga biltillverkarna tror jag inte ser någon vinning, bromsarna ger ju en fin inkomst källa på underhållssidan, ingen ifrågasätter bromsbelägg byte vid 5-8 tusen mil eller skivor vid det dubbla.
Daven
elbilist
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Bromsar, behövs det?

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 21 jun 2019 15:15

Eftersom bilen kan accelerera 0-100 på mindre än 30 m, bör den också med hjälp av motorn i teorin kunna bromsa lika fort. Inte via regenerering bara utan genom att den också lägger i ”backen” och accelererar åt andra hållet SAS.
Dock blir bromsandet utöver regen då energikrävande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 3366
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Bromsar, behövs det?

Inläggav Teslaägare taliz » 21 jun 2019 15:24

Gustafsson skrev:Eftersom bilen kan accelerera 0-100 på mindre än 30 m, bör den också med hjälp av motorn i teorin kunna bromsa lika fort. Inte via regenerering bara utan genom att den också lägger i ”backen” och accelererar åt andra hållet SAS.
Dock blir bromsandet utöver regen då energikrävande.


Neee betydligt längre sträcka för 0-100 än 100-0.

I teorin går det säkert att bromsa betydligt kraftigare med hjälp av regen, men för att få till det krävs nog betydligt större elmotorer och elektronik för det.
Kort sagt är vanliga friktionsbromsar väldigt billiga, pålitliga och okomplicerade, därför är de kvar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: Bromsar, behövs det?

Inläggav Teslaägare LarsL » 21 jun 2019 15:28

Det borde gå bra att bromsa med elmotorer och helt skippa friktionsbromsen. Men då måste motorerna buggas då att de automatiskt bromsar vid fel, dess naturliga läge måste vara full broms.

Naturligare blir nog då att kombinera elmotorer med någon form av nödbroms som går in om elen inte fungerar. För sådana bromsar gissar jag att trummor är bättre än skivor. Åtminstone måste bromsarna tryckas isär så att de inte ligger och tjuvdrar energi.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.8.1
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Nästa

Återgå till Roadster

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.