Bromsar, behövs det?

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2014 12:59
Ort: Kungshamn, nära Smögen på västkusten

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av Olof Borjesson »

För at ersätta bromsarna helt med motorbromsning skulle det, så vitt jag förstår behövas en motor för varje hjul för att fördela bromskraften och ersätta ABS regleringen. Dessutom behöver motorerna fram vara mycket kraftiga eftersom framhjulen får ta mest kraft vid inbromsning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Eftersom bilen kan accelerera 0-100 på mindre än 30 m, bör den också med hjälp av motorn i teorin kunna bromsa lika fort. Inte via regenerering bara utan genom att den också lägger i ”backen” och accelererar åt andra hållet SAS.
Dock blir bromsandet utöver regen då energikrävande.
Neee betydligt längre sträcka för 0-100 än 100-0.

I teorin går det säkert att bromsa betydligt kraftigare med hjälp av regen, men för att få till det krävs nog betydligt större elmotorer och elektronik för det.
Kort sagt är vanliga friktionsbromsar väldigt billiga, pålitliga och okomplicerade, därför är de kvar.
Nån som vet eller kan räkna ut hur många meter en P100D behöver till 100 ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av [JM] »

Olof Borjesson skrev:
För at ersätta bromsarna helt med motorbromsning skulle det, så vitt jag förstår behövas en motor för varje hjul för att fördela bromskraften och ersätta ABS regleringen. Dessutom behöver motorerna fram vara mycket kraftiga eftersom framhjulen får ta mest kraft vid inbromsning.
Tror precis som du att det är ABS-funktionen som är svår att ersätta med nuvarande motorkonfiguration.
Varje däck måste regleras individuellt och kräver då en egen motor.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av Gustafsson »

Googlade lite. För en P100D är accelerationssträckan till 100 liknande bromssträckan, begränsad av däckgreppet.
Acceleration ( vid linjär acceleration till 100) 36 m. Bromssträckan för teslan hittade jag inte men för en BMW 525 anges den till 36 m. Så det talar för att elmotorer kan bromsa bilen minst lika bra som mekaniska bromsar. Och eftersom bilen kan accelerera utan fyra motorer så bör den kunna bromsa elektriskt på samma sätt.
Att grejerna idag inte är dimensionerade för det ( större motor bak t.ex.) är en annan sak dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av HenrikC »

Med risk för att midsommarnubben påverkat tankeförmågan så tror jag att det blir svårt att ta bort friktionsbromsarna fram men förvånansvärt lätt att ta bort dem bak.

Det finns krav på tvåkrets bromssystem för att få redundans. Skivbromsar på bakhjulen bidrar med en mindre del av den totala bromsverkan. Elbilar har gärna stor elmotor bak. Den torde räcka för att bromsa bakhjulen helt.

Antag att vi har en bakhjulsdriven elbil:

Om vi tar bort friktionsbromsarna bak och förlitar oss på elmotorn men behåller friktionsbromsarna fram, kommer vi att ha två oberoende bromssystem som var för sig kan stoppa bilen. Med ett tvåkrets bromssystem fram (ett bromsok per krets) så har vi tre möjliga enkla felfall: Vänster fram, höger fram eller bägge sidor bak. Vid alla tre felfallen har vi mer än 50% bromsverkan kvar. Även vid totalt fel på det hydrauliska systemet har man broms med elmotorn. Detta borde gå att får godkänt. En MTBF analys skulle sannolikt visa att risken för fel är mindre med denna lösning än med den nuvarande lösningen på bilar med förbränningsmotor. Det är alltså en säkerthetsförbättring att ta bort bromsarna bak. Har man en fyrhjulsriven elbil tillkommer redundans i form av den främre elmotorn. Lär vara ännu lättare att får godkänt.

Försöker man också ta bort de främre friktionsbromsarna får man problem. Dels måste bilen vara fyrhjulsdriven och ha en stor elmotor fram, dels finns nu nya felfall: fram, bak och hela systemet. Om den främre elmotorn går sönder har man långt mindre än 50% kvar av bromsverkan. Det är därför bromskretsarna är kopplade diagonalt på alla moderna bilar. Om systemet eller batteriet går sönder har man ingen bromsverkan alls. Man kan lösa detta, men måste ställa högre krav på elmotor, växel och styrsystem än vad som behövs för att driva bilen framåt. Det är något tillverkarna i det längsta vill undvika.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av fimpen »

Intressanta tankar HenrikC! Efter att ha kastat ut frågan och följt tråden tror jag också att det kan vara första steget, dvs plocka bort bakre bromsarna. Roadstern får väl två separata motorer bak så då löser sig ABS- och redundansfrågan fint.

Att störst effekt krävs bak för superacccelerstion, och fram för inbromsning, kommer ju vara ett fysiskt faktum som blir svårt att komma undan dock. Även om konceptet skulle kunna funka innebär ju det att främre motorn/motorerna får överdimensioneras, men det kan ju hända att det är ”värt” det om hela det gamla vanliga bromssystemet kan hoppas över.

Min tanke med maxwell-kondensatorerna vore att para en sådan med varje motor/inverter så att redundant kapacitet att bromsa/ladda alltid kan garanteras individuellt för varje hjul eller hjulaxel. Att värma bort en så stor effekt blir komplicerat. Kondensatorer direkt vid invertern skulle ju även kanske kunna göra att kablarna till batterierna kan minskas eftersom max-strömmarna kan minskar, eftersom samma kondensatorer kan användas för att accelerera. Sist men inte minst skulle det ju kunna innebära att Tesla slipper stoppa ett 200-kWh-batteri i Roadstern och därmed lätta på vikten. Några 1000 km räckvidd förefaller rätt onödigt faktiskt. Men det är ju lite off-topic...

/fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av Stefan T »

sen finns det regelr från myndighet som kräver att bromsen skall funka även om bilen är död
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av Gustafsson »

Stefan T skrev:
sen finns det regelr från myndighet som kräver att bromsen skall funka även om bilen är död
Funkar sisådär. När servon inte får något tryck får man ta i ordentligt :shock: .scary!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Bromsar, behövs det?

Inlägg av Leo »

Vänta nu, teori är en sak praktik en annan...

Hand upp, hur många Teslaägare har fått göra ”omstart” av datorerna för att systemet inte funkat som det är tänkt.

Vill man då lägga bromsförmågan beroende av ett liknande system?

MEN vid närmare eftertanke ligger ju gaspedalens funktion redan via datorer, samma så ABS-bromsar, ESP-system osv.

Men personligen tror jag det för ganska lång tid kommer finnas en ”psykologisk spärr” och kanske en ”legal spärr” med en broms som till 100% är ”fly by wire” utan möjlighet till fysisk backup i form av traditionellt bromssystem.

Men rent tekniskt borde det nog gå ganska enkelt att ändra så att en bil bara har elbroms. Där man då kanske mjukvarumässigt får styra så att den alltid funkar, (temp i batteri, hur fullt batteriet är, ev begränsad hastighet, upprepade inbromsningar som ändrar olika parametrar osv)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar