Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

3.0 eller begagnat batteri

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

3.0 eller begagnat batteri

Inläggav Teslaägare Jeppe » 18 maj 2020 19:32

Mitt batteri gick sönder för 1,5 år sen och sen dess har jag väntat på uppgradering till 3.0 eller ett begagnat batteri.

Är det någon som gjort uppdatering till 3.0?

Eller är det nån som har koll på ett begagnat batteri?

/jeppe
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Inläggav Teslaägare Elof » 18 maj 2020 21:11

Nu får du nog berätta mer.
Vad har du för bil och vad är felet?
Vad är ”3,0”?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inläggav elbilist lator » 18 maj 2020 21:34

Elof skrev:Nu får du nog berätta mer.
Vad har du för bil och vad är felet?
Vad är ”3,0”?

Guppen heter "Roadster" så det borde vara den bil det handlar om...
3.0 är det nya uppgraderade batteriet till dessa bilar.
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav elbilist lator » 18 maj 2020 21:36

Jeppe skrev:Mitt batteri gick sönder för 1,5 år sen och sen dess har jag väntat på uppgradering till 3.0 eller ett begagnat batteri.

Är det någon som gjort uppdatering till 3.0?

Eller är det nån som har koll på ett begagnat batteri?

/jeppe

När du skriver "gick sönder", vad innebär det? Har du haft bilen hos Tesla som har dömt ut batteriet? Är det frågan om "bricking" eller något helt annat?

Begagnat går att få tag i men vad har du gjort för att få fart på det gamla?
Renault Clio Electrique
Nissan Leaf
Avbokat Model 3
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare Henrik » 18 maj 2020 21:49

En till efterlängtad Roadster har stått hos Tesla för ”bricked battery” sedan nästan 2,5 år tillbaka..

Så skulle uppskatta att nej, ingen i Sverige har fått 3.0 :(

Begagnat bör kunna hittas i Tyskland - Men 3.0 är verkligen en väl värd uppgradering.

Ska pusha detta uppåt, har ändå blivit tillsagd att göra det...

PM:ar dig om jag får napp.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare

Inläggav elbilist lator » 19 maj 2020 00:06

Henrik skrev:En till efterlängtad Roadster har stått hos Tesla för ”bricked battery” sedan nästan 2,5 år tillbaka..

Så skulle uppskatta att nej, ingen i Sverige har fått 3.0 :(

Begagnat bör kunna hittas i Tyskland - Men 3.0 är verkligen en väl värd uppgradering.

Ska pusha detta uppåt, har ändå blivit tillsagd att göra det...

PM:ar dig om jag får napp.

Kan jag få be om lite klargörande beskrivningar av dessa öden...
Som jag tolkar det så har vi i nuläget minst 2 Roadster som står stilla pga batteribricking. Stämmer detta?
Inga garantiåtgärder är väl aktuella för då skulle ju detta ha åtgärdats redan...
Varför står bilar hos Tesla om de ändå inte gör något åt dem? Vore det inte bättre att få det åtgärdat av en tredje part?
Det finns ju (numera) flera företag i USA som renoverar batterier för Tesla Roadster, kan detta vara ett alternativ?
I Sverige finns också kunskap som möjliggör en chans att rädda batterier som har "brickats"... Är detta av intresse?
Renault Clio Electrique
Nissan Leaf
Avbokat Model 3
Användarvisningsbild
lator
elbilist

Inläggav Teslaägare Leo » 19 maj 2020 07:47

3st Roadster står hos Tesla norr om Stockholm med döda batterier. Sen tror jag det eventuellt finns ytterligare en stående hemma hos en av ägarna om jag tänker rätt? (En av de hos Tesla har väldigt lågt chassinummer och är inte registrerad i Sverige misstänker jag).

3.0 batteriet lades tyvärr ner ganska snabbt då de visade tecken på att åldras oroväckande snabbt. Tror det var redan 2017 så de erbjöds bara under ungefär 1,5år om jag minns rätt. Sen har det funnits med i ”listorna” men i princip ingen har kunnat få de monterade i verkligheten. Så det är många som väntar.

En del ägare har ju också ”papper på/köpt möjligheten” till framtida batteriutbyte när bilarna såldes nya. (Kostade ungefär 60000kr i förskott att få möjligheten till ett gratis batteribyte efter 10år) Så även där väntar flera på möjligheten att få ett fungerande batteriet utbytt mot ett bättre/nytt så fort möjligheten finns.

Enligt många uppgifter jobbas det på ett ”3.1/4.0” eller vad man ska kalla det men det har man sagt ganska länge nu, men det har aldrig varit så nära som NU som en del brukar säga.

I vissa fall har Tesla erbjudit att man får köpa ett begagnat/genomgånget originalbatteri. Dock när det kommer till kritan så är ju frågan hur lätt ens Tesla har att få tag i ett sådant? Enligt rykten byter Tesla sen årsskiften in begagnade Roadsters i USA för att slakta på delarna för att få igång stillastående bilar på olika sätt. Tydligen har man inte kvar gjutformar/maskiner för att köra igång produktionen av vissa originaldelar heller. Så en ganska stor investering för ett väldigt begränsat antal bilar.

Begagnade kompletta Roadsterbatterier är det väldigt svårt att få tag i (många som söker efter runt om i världen). Jag skulle säga att det i princip är omöjligt om man inte råkar springa på en nykrockad bil med ännu helt batteri vill säga. I USA har många batterier brickats pga långa tidsprocesser då bilar blir stående eller skrotas vid tex krockskador, innan någon hinner ”rädda de” på rätt sätt. (Grubermotors, Carl Medlock och liknande firmor)

Att hitta enskilda sektioner ”sheets” till ett batteri går men då oftast hos de få som jobbar med att fixa till Roadsters. Problemet är att i ett brickat batteri dör sektionerna ganska snabbt om de inte får ”konstgjord andning isärplockade”. Dvs det räcker tyvärr oftast inte att ha laddsladden ansluten till bilen då de trasiga sektionerna förhindrar att de hela sektionerna får laddning.

Samma sak om bilens PEM (hjärna/inverter) slutar fungera, då slutar även laddningen fungera eftersom det är den burken som även sköter laddningen. Sen har de också en dåligt konstruerad laddkabel med en jordfelsbrytare som inte återställs och startar laddningen vid strömavbrott. Så den är också boven till flera brickade ”sommar-Roadsters” runt om i världen som brickats av misstag under vinterdvalan.

TMC-forumet i USA är ganska aktivt och där skriver alla världens Roadsterägare frekvent. Brukar vara ett tiotal inlägg om dagen i alla fall.

För övrigt är min bild att Tesla i Stockholm fortfarande har duktiga och hjälpsamma Roadster-tekniker så ingen skugga ska falla över de.
Roadster-10 2.0 gått 1185mil
Kia e-Niro-19 2600mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Henrik » 19 maj 2020 11:45

Ajdå, så pass!

Du har bra koll! Den med lågt VIN är bland de första producerade.

Det här med 3.0 batteriet har inte mina kontakter informerat mig om - jösses.. blev tuffare nu.

Men jag sa från början att man skulle kanske kolla på att tillverka ett nytt eget roadster batteri - är nog den vägen man får gå isf...

De kan inte stå där hur länge som helst.

Håller absolut med om att teknikerna på Tesla i väsby gör ett bra jobb!

Blir mer jobb det här än tänkt...

Stort tack för den informationen! (Från både Leo och Lator)
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jeppe » 23 maj 2020 08:10

Hej igen, tack för alla svar.

Ja, det är en Roadster 2.5 och den står hos Tesla Service i Upplands Väsby och det är dom som har dömt ut batteriet. Problemet startade med ett felmeddelande när jag skulle ladda, kommer inte ihåg exakt vad det var, men enligt teknikern är det problem med "kontaktorerna i batteriet vill inte stänga sig pga att de känner av att det är låg isolationsresistans".

Blev först erbjuden ett "rekonditionerad" batteri, men det visade sig att dom inte hade några tillgängliga. Som ni nämner har inte 3.0 funnits tillgänglig heller. Fick ett mail under början av året då de sa att 3.0 nu var på gång igen och jag blev placerad i någon form av kö. Kontaktade dom igen kring påsk, men får inget svar om det är på gång eller inte. Skickade en tweet til Elon, men fick inget svar.... Ska kika lite på TMC-forumet i USA.

Känns lite trist om den ska stå en sommar till.

/jesper
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare

Inläggav elbilist lator » 23 maj 2020 11:41

Jeppe skrev:Hej igen, tack för alla svar.

Ja, det är en Roadster 2.5 och den står hos Tesla Service i Upplands Väsby och det är dom som har dömt ut batteriet. Problemet startade med ett felmeddelande när jag skulle ladda, kommer inte ihåg exakt vad det var, men enligt teknikern är det problem med "kontaktorerna i batteriet vill inte stänga sig pga att de känner av att det är låg isolationsresistans".

Blev först erbjuden ett "rekonditionerad" batteri, men det visade sig att dom inte hade några tillgängliga. Som ni nämner har inte 3.0 funnits tillgänglig heller. Fick ett mail under början av året då de sa att 3.0 nu var på gång igen och jag blev placerad i någon form av kö. Kontaktade dom igen kring påsk, men får inget svar om det är på gång eller inte. Skickade en tweet til Elon, men fick inget svar.... Ska kika lite på TMC-forumet i USA.

Känns lite trist om den ska stå en sommar till.

/jesper

Tråkigt att ha en Roadster som bara ska stå och samla damm... :(

Har du något avtal med Tesla som innebär att de helt eller delvis står för reparationen av batteriet?
Om nej på ovanstående, vad handlar det om för pengar enligt Tesla?
Skulle du vara intresserad av hjälp att få ut bilen "på banan" igen?
Renault Clio Electrique
Nissan Leaf
Avbokat Model 3
Användarvisningsbild
lator
elbilist