Sida 1 av 2

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 23 maj 2020 13:34
av Henrik
lator skrev:
Tråkigt att ha en Roadster som bara ska stå och samla damm... :(

Har du något avtal med Tesla som innebär att de helt eller delvis står för reparationen av batteriet?
Om nej på ovanstående, vad handlar det om för pengar enligt Tesla?
Skulle du vara intresserad av hjälp att få ut bilen "på banan" igen?
Har du koll på några som kan fixa det med ett begagnat batteri i Sverige alltså? :D blir det mer intressant om det är 2+ som behöver åtgärdas?

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 09 jun 2020 08:07
av f0x
Det är nog min bil med lågt VIN ni pratar om. Sveriges första Tesla. För mig blir det 3e sommaren utan Roadster.

I mitt fall började det också med ett felmeddelande som jag, efter gogglande, tolkade som att det var fel på PEM. Jag gjorde själv ett byte av isolatorer till kraftelektroniken i PEM för felmeddelandet kunde tolkas som att det behövdes, men det hjälpte inte. Bilen gick inte att ladda så det kändes bråttom. Tog beslutet att Tesla får byta PEM och fraktade bilen till Tesla i Stockholm. Väl där meddelar dom att det är fel på batteriet. I mitt fall var det inga fel på cellerna, jag hade bra range mm ända fram till att den stannade. Troligen var det ett litet fel i batteriet, men nu är ju säkert också cellerna döda. Tesla gav mig 2 alternativ, rekonditionerat batteri eller vänta på 3.0 när den tillverkningen kommer igång igen. Jag hade otur, min bil gick sönder i samma veva som dom slutade tillverka och sälja 3.0. Båda alternativen kostar nästan lika mycket så då valde jag att vänta på 3.0 eller vad det får för namn när/om det kommer. Då räknade jag med att det kanske tar 1 år men nu blir det som sagt 3e sommaren utan Roadster.

Det är synd att Tesla inte kan ta ut batterierna och laga dom. I USA finns minst en firma som gör just det, Gruber Motor Company. Med facit i hand hade jag tagit ut batteriet själv och skickat det för reparation till Gruber i USA.

I Hong Kong står det 15 st Roadsters i ett garage och väntar på nya batterier...

Hur som helst, hoppas jag att det snart kommer ett 4.0 batteri som är bättre än 3.0 så vi kan få ut våra bilar på vägarna igen.

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 09 jun 2020 17:24
av lator
Det är ju synd och skam att bilarna ska bli stående... :(

Jag har tillsammans med Henrik börjat titta igenom detta och förhoppningsvis så kan vi komma fram till en lösning.
Just nu väntar vi på besked från Tesla om en alternativ lösning men om denna inte går i lås så kommer vi att försöka arbeta fram en långsiktig lösning.

Något 4.0-batteri verkar inte vara på gång från Tesla tyvärr så den porten kan nog anses vara stängd.

Jag skickar ett PM till dig Johan med lite mera detaljerad information.

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 09 jun 2020 19:16
av Gustafsson
Alla nyheter här är av stort intresse, så lägg gärna upp lite info på forumet om något nytt framkommer. Själv överväger jag ett ”förebyggande” ingrepp som sägs hindra inverkan av åldrande komponenter.
Mitt batteri och ”nya” PEM funkar bra än så länge, men det behövs en plan B för dessa problem.

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 09 jun 2020 20:34
av Leo
Tänker på en annan med lågt vin. Tror den har xxxx013 i nummer och är en svart 1.5 från USA. Antagligen inte registrerad i Sverige.

Fick precis strul med min. Går ut i garaget för att skjutsa dottern på examensmiddag...Alla tryckknappar till växlingen och TC lyser rött. 8 olika felmeddelanden och bilen piper...

Troligtvis min PEM som strular även fast den är bytt 2016 och bilen bara har gått 140mil sedan dess.

Har 83% laddning så lugnt ett tag men kylpumpen går kontinuerligt så det går nog stadigt nedåt om än långsamt. Får stänga av APS eller i värsta fall dra servicepluggen för att koppla bort batteriet.

Har precis kontaktat Peter Gruber i USA så får jag höra domen vad det kan tänkas vara och hur jag går vidare. Går tyvärr inte att få ut logfiler som det är nu. De sista från mars var helt ok.

Byte av PEM hos Tesla känns ju inte riktigt kul.

Finns ju även GS-Technology i Schweiz (tyvärr ej EU så lite mer pappersexcersis) och en kille som heter Conrad Buck i Tyskland som fixar PEM och Autoskadestuen och elbil-doktoren i Danmark som har skruvat i Roadsters.

Har också sett att det finns en Dirk Hansen Elektro -und Windtechnik GMBH. www.hanwind.de

Någon som har erfarenhet av någon annan i Sverige, Norge eller Europa som man har bra erfarenhet av?

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 23 jul 2020 00:52
av lator
Tiden går och bilarna står... :(

Hur har det gått för dig Leo? Fick du nåt matnyttigt från Gruber?

Vi (jag och Henrik) håller fortfarande på och dividerar med de olika parterna men Tesla hävdar att de ska ta tag i detta och vill inte släppa bilarna (hoppas att de får fram en lösning) men det är väl ändå upp till ägarna då, vad jag förstår, alla bilarna är helt utom garantier.

Kan vi åstadkomma en förteckning över defekta bilar eller är detta information som man vill hålla hemlig? Jag känner bara till tre eller fyra bilar men det ska tydligen finnas kanske sex bilar i Sverige... (halva styrkan ungefär)

Är det någon som vill ta chansen att låta oss se över sin bil? Står alla bilarna hos Tesla i Upplands Väsby?

Många funderingar men allt handlar om att få ut bilarna på vägen igen!

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 23 jul 2020 08:34
av Leo
Fick ju problem med min i början av juni. Mängder av felmeddelanden och allt hade gått i baklås. Gick ej sätta i Tow-mode, ej ladda osv. Kunde till slut få ut en logg-fil och skicka till USA. Peter Gruber har kollat på loggarna men har tyvärr ingen lösning utifrån det. Carl Medlock (en annan Roadster-Guru) har hjälpt till lite och kommit med olika tips. Han tror det är huvudkretskortet i PEM utifrån hur symptombilden ser ut. Så jag kan skicka över kortet till Seattle så kollar han på det och eventuellt byter/reparerar det om det är trasigt. Jag har haft kontakt med andra initierade och vi har kollat och mätt överallt men inte kunnat lösa det.

Vi har nog kunnat konstatera att HVAC-modulen (den som styr värme/AC och sitter i frunken) är defekt och eventuellt är det den som gör att allt slår stopp på allt när bilen gör sina självtester inför uppstart. Finns 6 st HVAC i Tillburg om det är felet. Ny kostar 15" och renoverade kostar 11". Byte av den tar typ maximalt 5 minuter. Så det är en busenkel operation om felet sitter där. Lossa tre skurvar och sju snabbkontakter. Dock tror Peter Gruber och Carl Medlock att HVAC-burken inte bör ha med mitt problem att göra.

Hade 81 % i batteriet när jag till slut beslöt att koppla ur batteriet efter en del testande och felsökande. (Man tar ur servicepluggen efter en viss procedur) När vi fick in den till Tesla med bärgare anslöt vi batteriet igen det sista vi gjorde och då var det 79 % kvar efter den stått utan laddning en månad. Så nu står den hos Tesla i Segeltorp sedan 2 veckor så förhoppningsvis kan de lösa det. Är ju tyvärrr semestertider och Coronatider så att felsöka och få hem delar tar ju lite tid.

Är det flera Roadsters så är det kanske värt att flyga över någon från USA för att se över de om man vet ungefär vad felet är. Jag vet att Carl Medlock flög över till Hawaii och servade Tesla där på den tiden han vara anställd på Tesla. Jag har för mig att han erbjudit sig att göra så när andra runt om i världen frågat tidigare. Min bild är att det oftast är små skitfel på något kretskort eller kabel/kontakt/fläkt osv i slutändan. Det svåra är ju bara att hitta var det sitter. Är lite som en nål i en höstack. Så det är nog snarast kunskapen som behövs mer än en massa reservdelar och specialverktyg egentligen. Särskilt om man har tillgång till flera bilar samtidigt.

Är det dock skifte av batteri eller att bygga ihop fungerande sådana då är det lite mer jobb eftersom det är fysiskt tunga och stora grejor som man behöver ta ur och byta. Samt att man behöver ett med lämpliga ersättningsmoduler att sätta i. Vet att Carl precis köpt in en krockad med friskt 3.0 batteri men han har nog andra Roadsters att stoppa det i. Sen är det någon nere i Europa i Roadsterfacebookgruppen som säger sig kunna fixa till batterier.

Jag tror nog min snart är på banan igen eftersom det ganska säkert inte är själva batteriet det är något fel på. Vissa saker pekar på att det kan vara "växlingsknapparna" som spökar på min. Men inte så lätt att undersöka då man inte har någon frisk att prova med eller lämplig testutrustning utifrån hur de är uppbyggda och fungerar.

En eventuell procedur att flytta vissa av bilarna från Tesla kräver lite jobb utifrån hur/var de står förvarade utifrån vad jag vet.

Min ville bärgningsfirman först flytta bakom en garagebärgare. Tyvärr är bärgningsaggregatet för stort för att funka med kolfiberspoliers/splitter undertill på Roadstern. Så till slut vi fick vi komplettera med en flakbärgare och träplankor mm för att kunna lösa det. Då det behövdes utrustning från båda bärgarna. (Speciella hjuldollys från garagebärgaren för att sen kunna få upp den på flakbärgaren med låsta bakhjul).

Tror ev förteckning över bilarnas status eller var bilarna finns eller eventuella vidare gemensamma lösningar lämpligast hålls utanför själva forumdelen.

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 23 jul 2020 11:18
av Gustafsson
lator skrev:
Jeppe skrev:
Hej igen, tack för alla svar.

Ja, det är en Roadster 2.5 och den står hos Tesla Service i Upplands Väsby och det är dom som har dömt ut batteriet. Problemet startade med ett felmeddelande när jag skulle ladda, kommer inte ihåg exakt vad det var, men enligt teknikern är det problem med "kontaktorerna i batteriet vill inte stänga sig pga att de känner av att det är låg isolationsresistans".

Blev först erbjuden ett "rekonditionerad" batteri, men det visade sig att dom inte hade några tillgängliga. Som ni nämner har inte 3.0 funnits tillgänglig heller. Fick ett mail under början av året då de sa att 3.0 nu var på gång igen och jag blev placerad i någon form av kö. Kontaktade dom igen kring påsk, men får inget svar om det är på gång eller inte. Skickade en tweet til Elon, men fick inget svar.... Ska kika lite på TMC-forumet i USA.

Känns lite trist om den ska stå en sommar till.

/jesper
Tråkigt att ha en Roadster som bara ska stå och samla damm... :(

Har du något avtal med Tesla som innebär att de helt eller delvis står för reparationen av batteriet?
Om nej på ovanstående, vad handlar det om för pengar enligt Tesla?
Skulle du vara intresserad av hjälp att få ut bilen "på banan" igen?
Tror att alla Roadsterägare skulle vara mycket glada om det kom en lösning på detta. Berätta gärna vad som händer på den här fronten. Tesla har ju gjort ett litet, men misslyckat, försök med 3.0 batteriet som dessutom kostade som en vanlig bil.
En tredjeparts lösning skulle vara mycket intressant.
Peter Gruber är en resusrsperson internationellt och även någon i Schweiz tror jag. Men något säker hållbar lösning för framtiden finns inte.

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 23 jul 2020 11:33
av Front242
Vad tråkigt att läsa att bilarna behandlas så här illa. Jag är nöjd med min MS och har ibland övervägt att byta mitt sommarnöje, en 911, till en roadster. Men med dessa förutsättningar blir jag lite avtänd så att säga

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 23 jul 2020 13:28
av lator
Leo skrev:
Fick ju problem med min i början av juni. Mängder av felmeddelanden och allt hade gått i baklås. Gick ej sätta i Tow-mode, ej ladda osv. Kunde till slut få ut en logg-fil och skicka till USA. Peter Gruber har kollat på loggarna men har tyvärr ingen lösning utifrån det. Carl Medlock (en annan Roadster-Guru) har hjälpt till lite och kommit med olika tips. Han tror det är huvudkretskortet i PEM utifrån hur symptombilden ser ut. Så jag kan skicka över kortet till Seattle så kollar han på det och eventuellt byter/reparerar det om det är trasigt. Jag har haft kontakt med andra initierade och vi har kollat och mätt överallt men inte kunnat lösa det.

Vi har nog kunnat konstatera att HVAC-modulen (den som styr värme/AC och sitter i frunken) är defekt och eventuellt är det den som gör att allt slår stopp på allt när bilen gör sina självtester inför uppstart. Finns 6 st HVAC i Tillburg om det är felet. Ny kostar 15" och renoverade kostar 11". Byte av den tar typ maximalt 5 minuter. Så det är en busenkel operation om felet sitter där. Lossa tre skurvar och sju snabbkontakter. Dock tror Peter Gruber och Carl Medlock att HVAC-burken inte bör ha med mitt problem att göra.

Hade 81 % i batteriet när jag till slut beslöt att koppla ur batteriet efter en del testande och felsökande. (Man tar ur servicepluggen efter en viss procedur) När vi fick in den till Tesla med bärgare anslöt vi batteriet igen det sista vi gjorde och då var det 79 % kvar efter den stått utan laddning en månad. Så nu står den hos Tesla i Segeltorp sedan 2 veckor så förhoppningsvis kan de lösa det. Är ju tyvärrr semestertider och Coronatider så att felsöka och få hem delar tar ju lite tid.

Är det flera Roadsters så är det kanske värt att flyga över någon från USA för att se över de om man vet ungefär vad felet är. Jag vet att Carl Medlock flög över till Hawaii och servade Tesla där på den tiden han vara anställd på Tesla. Jag har för mig att han erbjudit sig att göra så när andra runt om i världen frågat tidigare. Min bild är att det oftast är små skitfel på något kretskort eller kabel/kontakt/fläkt osv i slutändan. Det svåra är ju bara att hitta var det sitter. Är lite som en nål i en höstack. Så det är nog snarast kunskapen som behövs mer än en massa reservdelar och specialverktyg egentligen. Särskilt om man har tillgång till flera bilar samtidigt.

Är det dock skifte av batteri eller att bygga ihop fungerande sådana då är det lite mer jobb eftersom det är fysiskt tunga och stora grejor som man behöver ta ur och byta. Samt att man behöver ett med lämpliga ersättningsmoduler att sätta i. Vet att Carl precis köpt in en krockad med friskt 3.0 batteri men han har nog andra Roadsters att stoppa det i. Sen är det någon nere i Europa i Roadsterfacebookgruppen som säger sig kunna fixa till batterier.

Jag tror nog min snart är på banan igen eftersom det ganska säkert inte är själva batteriet det är något fel på. Vissa saker pekar på att det kan vara "växlingsknapparna" som spökar på min. Men inte så lätt att undersöka då man inte har någon frisk att prova med eller lämplig testutrustning utifrån hur de är uppbyggda och fungerar.

En eventuell procedur att flytta vissa av bilarna från Tesla kräver lite jobb utifrån hur/var de står förvarade utifrån vad jag vet.

Min ville bärgningsfirman först flytta bakom en garagebärgare. Tyvärr är bärgningsaggregatet för stort för att funka med kolfiberspoliers/splitter undertill på Roadstern. Så till slut vi fick vi komplettera med en flakbärgare och träplankor mm för att kunna lösa det. Då det behövdes utrustning från båda bärgarna. (Speciella hjuldollys från garagebärgaren för att sen kunna få upp den på flakbärgaren med låsta bakhjul).

Tror ev förteckning över bilarnas status eller var bilarna finns eller eventuella vidare gemensamma lösningar lämpligast hålls utanför själva forumdelen.
Jag hade ingen tanke på att lägga upp information om ägare, bilar och status offentligt utan frågan handlar om vi kan få tillgång till information som är uppdaterad... Men vi kan ta detta via PM. Jag hör av mig där.

Angående förflyttning av bilar så ser jag det som väldigt små bekymmer om man har rätt utrustning. Har Tesla lyckats ställa in bilarna så kan vi få ut dem. :)

Angående ditt batteri... Står den i Segeltorp med batteriet aktivt nu? Riskabelt i så fall...

Om vi ska prata om felsökning så handlar det mest om logiskt tänkande. Många reparatörer tycker jag har problem med att se detaljerna och ger sig gärna in på avancerade felsökningar när felet lika gärna kan vara någon bagatell. Jag har jobbat mycket med Renaults gamla elbilar (1994 - 2000) och där fick man lära sig att "tänka Franskt"... ;) Programmeringskunskap är också viktigt, att kunna se flödesscheman i verkligheten så att säga.
Din HVAC som antas vara defekt. Skulle det inte gå att låna en fungerande sådan från en annan Roadster? Måste de kodas in? (bara för att kunna pricka av en punkt)

Jag vet inte exakt hur man ska gå vidare med detta men jag skulle kunna tänka mig att besöka de som har problem med sina bilar för att få lite förstahandsinformation. Bilarna står ju antagligen inte hos ägarna men... enklare att ta saker öga mot öga. Jag ska definitivt hälsa på en klurig Roadsterägare snart... (hans fungerar...)
Jag har också funderingar på att köpa in en eller flera defekta Roadsters, för att ha träningsredskap så att säga, men detta innebär tyvärr investeringar som är svåra att motivera om jag inte vet att vi får utveckla servicejobben. Det handlar alltså mycket om att bygga erfarenhet och att skapa sig ett rykte som gör att ägarna vågar anlita en oberoende verkstad. Vem vet, det kanske finns flera på forumet som är intresserade av dessa problemställningar.

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 23 jul 2020 22:09
av jpetters
Även jag har funderat på att köpa en sommarbild och en Roadster har ju känts som ett intressant alternativ fram tills man läser om dessa problem.

Annars verkar ju denna nice, men ”lite” dyr.... Bild
https://www.autoscout24.ch/de/7756275?u ... source=sms

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 23 jul 2020 22:29
av bylund
jpetters skrev:
Även jag har funderat på att köpa en sommarbild och en Roadster har ju känts som ett intressant alternativ fram tills man läser om dessa problem.

Annars verkar ju denna nice, men ”lite” dyr.... Bild
https://www.autoscout24.ch/de/7756275?u ... source=sms
Intressant att den säljs som ny, när den är drygt 8 år gammal. Fast nyare än detta exemplar blir det i alla fall inte. :)

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 24 jul 2020 01:37
av lator
jpetters skrev:
Även jag har funderat på att köpa en sommarbild och en Roadster har ju känts som ett intressant alternativ fram tills man läser om dessa problem.

Annars verkar ju denna nice, men ”lite” dyr.... Bild
https://www.autoscout24.ch/de/7756275?u ... source=sms
Alla bilar har ju problem och "entusiastbilar" har ju inte färre än andra samt att de alltid är dyrare att äga och sköta så att avstå från ett köp av en välskött Roadster p.g.a vissa problem känns lite förhastat. Dock skulle jag knappast rekommendera att lägga 8 miljoner på en bil som har gått 20 mil på 8 år... Där riskerar man verkligen att få problem skulle jag vilja påstå. (fast köper man det där exemplaret så kanske man inta avser att köra med den...)
Att köpa en Ferrari eller en Lamborghini blir nog inte varken billigare eller enklare... ;)

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 24 jul 2020 09:30
av Bjelke
bylund skrev:
jpetters skrev:
Även jag har funderat på att köpa en sommarbild och en Roadster har ju känts som ett intressant alternativ fram tills man läser om dessa problem.

Annars verkar ju denna nice, men ”lite” dyr.... Bild
https://www.autoscout24.ch/de/7756275?u ... source=sms
Intressant att den säljs som ny, när den är drygt 8 år gammal. Fast nyare än detta exemplar blir det i alla fall inte. :)
Lite coolt eftersom jag var sugen när den första i Europa (#2 totalt har jag för mig) var till salu och nu är den allra sista
till salu.

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 05 apr 2022 14:29
av f0x
Fick just ett samtal från Tesla service som meddelade att dom jobbar med min uppgradering till 3.0. Det lät som att den kan vara klar om några veckor!

Är det någon annan i Sverige som fått sin uppgradering klar?

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 05 apr 2022 17:20
av Gustafsson
f0x skrev:
Fick just ett samtal från Tesla service som meddelade att dom jobbar med min uppgradering till 3.0. Det lät som att den kan vara klar om några veckor!

Är det någon annan i Sverige som fått sin uppgradering klar?
Skojigt! Hoppas det går att komma förbi när du fått bilen tillbaks!

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 05 apr 2022 19:49
av [JM]
f0x skrev:
Fick just ett samtal från Tesla service som meddelade att dom jobbar med min uppgradering till 3.0. Det lät som att den kan vara klar om några veckor!

Är det någon annan i Sverige som fått sin uppgradering klar?
Meddelandet damp ner 20220401?
Skömt åsido, kul att det rör på sig.

Re: 3.0 eller begagnat batteri

Postat: 12 jun 2022 23:49
av Zalman3
Lite info om gamla Roadster batterier.