Sida 1 av 4

Roadster i Sverige

Postat: 17 jun 2014 11:18
av Jeppe
Hej,

Håller på att importera en Roadster till Sverige och vill kolla om någon vet om det är någon skillnad på den inbyggda laddaren som sitter i den Roadster som levereras i EU jämfört med den i USA?

Är det samma kabel, den jag har är:
http://www.teslamotors.com/roadster/cha ... -connector

Med vänlig hälsning,
/Jeppe

Re: Roadster i Sverige

Postat: 20 jun 2014 14:06
av f0x
Hej,

Kul om det blir en Roadster till!

När det gäller laddkabeln måste du minst byta ut kontakten i änden på kabeln (Den som ska anslutas till väggen).
Det värsta som kan hända är att du får köpa en EU laddkabel. En hel del funktioner i bilarna är beroende av att
bilen är programmerad för "rätt land". Troligen kan Tesla Service hjälpa till att ändra till Sverige.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 30 jun 2014 18:20
av Jeppe
Ok, jag har den här kabeln:
http://www.teslamotors.com/roadster/cha ... -connector

Är det samma som säljs i Europa?
Vilken typ av kontakt använder ni i väggen?

/jesper

Re: Roadster i Sverige

Postat: 03 jul 2014 11:32
av f0x
Det är inte samma kabel i Europa. I Sverige är kabeln begränsad till 30A och använder en röd CEE anslutning för 32A. Kontakten är gjord för 3-fas men Roadstern använder bara L1. OBS kontakter för 32A och 16A ser lika dana ut men har olika storlek.

Bild
Så här ser kontakten ut.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 06 nov 2014 22:24
av Jeppe
Kan någon som har en Roadster ta en bild på den kabel/kablar som ni använder för att ladda?

Tack
/jesper

Re: Roadster i Sverige

Postat: 10 dec 2014 11:41
av f0x
Lite sent kanske. Har varit utomlands i solen ;)

Jag har 2 kablar. En som laddar max 30A och en som laddar max 13A. Senare modeller har en smidigare 30A kabel med mindre klump på sladden.

Bild
Bild

Re: Roadster i Sverige

Postat: 10 dec 2014 11:45
av Jeppe
Tack Johan,

Jag har den första med den stora klumpen. Det började att jag körde med den mindre (UMC), men den gick sönder så då fick jag den andra.

Skulle vara bra att ha den andra också med vanlig 220 volt när den ska in i garage för vintern.

Kör du året runt?

/Jeppe

Re: Roadster i Sverige

Postat: 10 dec 2014 11:58
av f0x
Ja, jag kör året runt. Har gjort det sedan jag fick den i oktober 2009. Den har gått mer än 7500 mil nu.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 10 dec 2014 12:14
av Jeppe
Kul, vad har du för vinterdäck?

Re: Roadster i Sverige

Postat: 11 dec 2014 05:39
av f0x
Nokian Hakkapeliitta R, 195/55R16 och 225/45R17. Framdäcken är något för stora, vilket gör att bilen tror att däcken är slitna, och meddelar det ofta via OVMS. Inget via display i bilen.

Jag tror att det numera finns däck rätt dimension.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 08 okt 2017 12:42
av Gustafsson
Finns några Roadsters på finn.no nu. Om det går att pruta lite kan de vara ett hyfsat köp (nåja) även efter import. Tips är att köpa bilen ”ren” och tillbehören för sig. Då kan priset för bilen (och därmed moms å tull) vid import bli lite lägre. Tillbehören kan tas in vid annat tillfälle.
Även norska kronan är rätt låg nu, 1,015 .
Kan möjligen funka för äldre model S också.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 08 okt 2017 13:29
av bylund
Är det tull på Roadster vid import från Norge till Sverige, eller räknas de som tillverkade i EU, då de är helt byggda i Storbritannien? Om det nu inte är amerikanskimporterade i Norge, för då är de väl slutmonterade i USA?

Re: Roadster i Sverige

Postat: 08 okt 2017 14:11
av Surfaren
bylund skrev:
Är det tull på Roadster vid import från Norge till Sverige, eller räknas de som tillverkade i EU, då de är helt byggda i Storbritannien? Om det nu inte är amerikanskimporterade i Norge, för då är de väl slutmonterade i USA?
Bra fråga. Enligt Wikipedia:
For Roadsters bound for customers in North America, the chassis is then sent to Menlo Park, California, for final assembly. For Roadsters bound for customers in Europe or elsewhere outside of North America, the chassis is sent to a facility at Wymondham near Hethel, for final assembly.
Wymondham och Hethel är alltså i UK.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 08 okt 2017 14:56
av Gustafsson
Ska höra lite på tullverket, det finns ju 10 % tull att hämta här, momsen tror jag inte man kommer undan, det vore liksom lite för bra för att vara sant.
Edit: Skickat frågan till tullen. F.ö. reg som 40kW i regbevis i Norge. Bör väl "hänga med" vid import.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 08 okt 2017 15:05
av Ric
Troligen kommer Tullverket kräva ursprungsintyg från tillverkaren. Om man får tag i nödvändig dokumentation så borde det bara bli moms. Det norska priset som man betalar borde bli utan omregistreringsavgift?

Re: Roadster i Sverige

Postat: 08 okt 2017 15:58
av Gustafsson
Det är nog transportstyrelsen som vill ha ursprungskontroll. Fick fram detta på tullens hemsida : "Norge deltar inte i EU:s tullunion – att handla över den norsk-svenska gränsen innebär alltså att en tullgräns passeras". Gissar att det innebär dåliga nyheter för bilimport...Fast vissa varor är ändå tullfria ser jag.
Inväntar svar från tullverket.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 08 okt 2017 16:50
av bylund
Varor tillverkade inom EES borde gå tullfritt mellan Sverige och Norge tänker jag mig. Men det finns säkert ett antal undantag, så det ska bli intressant att höra vad tullen svarar.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 08 okt 2017 17:38
av Gustafsson
bylund skrev:
Varor tillverkade inom EES borde gå tullfritt mellan Sverige och Norge tänker jag mig. Men det finns säkert ett antal undantag, så det ska bli intressant att höra vad tullen svarar.
Absolut ! Detta är snårigt. Norge lägger t.ex. på nästan 400% tull på svensk mjölk, 188 kr/kg på köttbullar osv. medan många industrivaror är moms o tullfria för att underlätta handeln. Informerar forumet när jag fått svar.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 09 okt 2017 19:08
av Stefan T
Gustafsson skrev:
Ska höra lite på tullverket, det finns ju 10 % tull att hämta här, momsen tror jag inte man kommer undan, det vore liksom lite för bra för att vara sant.
Edit: Skickat frågan till tullen. F.ö. reg som 40kW i regbevis i Norge. Bör väl "hänga med" vid import.
min har 40kW i papperna så det följermed

Re: Roadster i Sverige

Postat: 11 okt 2017 14:43
av Gustafsson
Svar från tullen: om ursprunget kan dokumenteras vara i Europa slipper man mycket riktigt tullen vid import från Norge. Det gör ju en god slant på en Roadster onekligen.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 11 okt 2017 14:54
av Bjelke
Shit va najs! :)

Re: Roadster i Sverige

Postat: 14 okt 2017 10:51
av eloon
Fast Tesla kör väl Final Assembly i Nederland för Model S och X, och har inte hört om likadant tullfritt import från Norge för dessa modeller.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 14 okt 2017 11:00
av Svenssons
eloon skrev:
Fast Tesla kör väl Final Assembly i Nederland för Model S och X, och har inte hört om likadant tullfritt import från Norge för dessa modeller.
Detta gäller väl inte de som levereras till Norge, de kommer direkt från USA om de inte ändrat detta på senaste tid.

Re: Roadster i Sverige

Postat: 14 okt 2017 11:01
av e5m1r
eloon skrev:
Fast Tesla kör väl Final Assembly i Nederland för Model S och X, och har inte hört om likadant tullfritt import från Norge för dessa modeller.
Teslor i norge går inte genom tilburg utan direkt från usa

Re: Roadster i Sverige

Postat: 14 okt 2017 18:11
av eloon
Intressant! Visste inte om detta.