Lysen

Här diskuterar vi om Tesla Roadster

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Lysen

Inlägg av Jeppe »

Hej,

Vad har ny för lysen fram på era Roadsters?

Jag har Xenon och det visade sig vid besiktning att reglerna om man har Xenon är att man också måste ha strålkastarrengöring. Det är troligen inte ett alternativ att sätta dit det, så det andra är att byta till Halogen lampor. Vad vi kunde se är det att byta hela insatsen, inte bara ny lampa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lysen

Inlägg av LarsL »

Montera rengörning istället om det är det de kräver på besiktningen. Köp ett system med pump och munstycken på en skrot så kan en hyfsat begåvad bilmek fixa resten.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Lysen

Inlägg av lator »

Inte alls svårt att eftermontera strålkastarspolning. Mycket enklare än att byta insatser.

Antar att detta innebär att importen är i slutfasen... Trevligt! 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Lysen

Inlägg av Jeppe »

Ok, ska kolla om jag kan få tag på strålkastarspolning. Det är det enda jag har kvar innan den är klar för gata i Sverige.
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Lysen

Inlägg av f0x »

Roligt med en till Roadster i Sverige!
Jag blir nyfiken! Vilken färg, modell mm. Gärna lite bilder ;)
Jag har extra fälgar om du behöver det.

Jag blir lite förvånad när det gäller lysena. Jag var på väg att uppgradera mina till Xenon på min Roadster och det var aldrig tal om någon rengöring.

På min Model S är det Xenon men det finns ingen rengöring!

Är det gamla regler? Förr krävdes ju rengöring av alla lysen.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Lysen

Inlägg av Jeppe »

Ska kolla vidare på detta med lysena. Man kan söka dispense för det hos Transportstyrelsen, men det är inte säkert att det går igenom. Tesla letar efter halogen till mig.

Vad är det för fälgar du har?

Jag har en vit 2011 Roadster Sport. Skickar med en bild.
tesla.JPG
Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 28 mar 2014 13:59
Ort: Linköping

Re: Lysen

Inlägg av f0x »

Nice!

Jag har 2 uppsättningar fälgar som jag inte använder, och kan tänka mig att sälja.

Dels ett par fälgar gjorda till dom första vintrarna utan TPMS sensorer. Tesla kunde inte leverera extra fälgar då, och jag tänkte använda bilen på vintern. När jag sedan fick möjlighet köpte jag svarta original 2.0 till vintern och har original silver på sommaren. Jag har tänkt sätta på R däck på extra fälgarna och bara använda dom tillfälligt på bana, men det har inte blivit av. I och med att TPMS sensorer saknas så får man felmeddelande i bilen, men det går att leva med.

Dels har jag en uppsättning original 2.5 med TPMS sensorer (inga däck). Dom har bara använts av Tesla i Danmark för några mils körning. Jag fick dom som kompensation för något år sedan.

Bild
Original 2.0 fälgar

Bild
Extrafälgar utan TPMS sensorer (God Jul!)

Har inga bilder på 2.5:orna men kan fixa det om du är intresserad. Dom är silverfärgade och passar ju perfekt till din bil ;)

När man byter hjul måste man programmera om TPMS systemet. Bilen kan inte lära sig själv (som Model S gör). För att göra detta krävs ett verktyg som man kopplar in via diagnostikporten. Det har varit svårt att få tag på dessa verktyg men jag har ett. En Roadsterägare i Stockholm har ett och naturligtvis Teslas servicecenter. Hittills har däckfirmorna jag besökt inte kunnat göra denna programmering men det kanske blir ändring på det nu med nya regler.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Jeppe
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 jun 2014 11:13

Re: Lysen

Inlägg av Jeppe »

Snygg färg.

Jag funderar nog på fälgarna. Just nu måste jag få den körklar först.
Skriv svar