qwe skrev:Legato skrev:Sabbe skrev:Bjelke skrev:spacecoin skrev:Härlig rekyl i dag. Grattis till er som har aktien! Själv köpte jag GOOG igår.
Grattis till dom som köpte för ett par
dagar sedan snarare, för övriga är det fortfarande en
rejäl förlust såvida man inte köpte för lite drygt två år sedan eller längre tillbaks då…
Är nog många likt mig som köpte huvuddelen
av sitt innehav i Tesla under 2017-2019 och har fyllt på ytterligare under den kraftiga rean det senaste året

Rea

Får man tro den här tråden så var det rea med aktien på $400...
Får man tro Fscebookgruppen så ska Tesla leverera en EPS på garanterat minst $12 nästa år. Trots att analytikerna tror på ca $5.
TSLA-ägare är en större sekt än Gamestop

Ser upp till dig både vad gäller kunskap om Tesla och även aktier generellt. Vad tycker du är fair value för Tesla aktien?
Tack!
Ja det är sannerligen inte det lättaste att svara på. Det är såklart generellt mycket svårare att värdera snabbväxare, särskilt nu med höga och föränderliga räntor (diskontefingsräntan gör jättestor skillnad för värdet när kassaflöden ligger långt i framtiden).
I grunden tycker jag nog priset idag känns rimligt givet den tillväxt man lyckats prestera de senaste åren. Det som oroar mig är dock främst två saker:
1.) Det extremt smala modellutbudet och frånvaron
av tecken på att det snart kommer tex en Model 2 samt de extremt låga utlovade priserna på Cybertruck.
2.) En skepsis mot långsiktigt höga marginaler i en extremt konkurrensutsatt bransch. Jag tror nedsidan är mycket större än uppsidan för Tesla på marginalfronten.
I viss mån kompenseras nackdelarna med potential från andra verksamhetsgrenar. Personligen tycker jag dock det känns osannolikt att det blir något stort
av tex robotsatsningen. Det enda som genererar signifikanta intäkter idag är storage och det är en sektor som jag tror blir minst lika konkurrensutsatt som bilarna i framtiden.