backe skrev: ↑19 dec 2024 22:27
spacecoin skrev: ↑19 dec 2024 21:51
manneson skrev: ↑19 dec 2024 19:07
spacecoin skrev: ↑19 dec 2024 16:03
Jag undrar om CT kannibaliserar på S/X, eller om S/X bara är för högt prissatta.
Garanterat. Förr var det "inne" att ha en S eller X. Nu köper alla CT istället.
Inte riktigt ”alla” eftersom Tesla inte blir
av med fler än 70%
av de dem bygger
Lite märkligt egentligen att man lyckats leverera 21000 CT och har ca 9000 CT på lager med en väntelista på dryga miljonen. Händer det inget särskilt så måste det bli en gigantisk förlustaffär.
Sen vad gäller S/X så säljer dessa dåligt där inte CT finns också. 125 st tillsammans i Sverige hela 2024. Xpeng som ofta kritiseras för att sälja dåligt har sålt 457
av sin mest premium bil G9.
Verkar som de flesta som kan köpa bil för 1,2+ mille inte vill ha en bil som saknar blinkersspak, fysiskt reglage för körriktningsval (D–N–R), riktiga parkeringssensorer, riktig regnsensor, en rund ratt* och som dessutom som det verkar håller på och spökbromsar titt som tätt… Ca hälften (eller ännu fler om det rör sig om Europa)
av den här kundkategorin är väl sannolikt inte heller så förtjusta i vad Elon pysslat med i amerikansk politik och på Xitter…
Hittills har man ju kunnat sälja de här bilarna i de lägre prissegmenten, men för folk som kan lägga 1,2+ mille så verkar det ju inte gå lika bra… MEN… Y har fortfarande sålts med riktig blinkersspak och fysisk körriktningsväljare. Känns som rätt högrisk att delete:a det här från den överlägset bäst säljande bilmodellen…
*Vet att S/X finns med rund ratt sen en tid tillbaka – men hur många
av de tilltänkta kunderna känner till det?…