fth skrev: ↑05 apr 2025 12:44
spacecoin skrev: ↑05 apr 2025 00:25
pejvic skrev: ↑04 apr 2025 18:38
Magre skrev: ↑03 apr 2025 20:41
Screenshot_20250403_203112_Chrome.jpg
Men 5000 Optimus robotar ska "jobba" i fabriken i höst.
Fenomenet Tesla slutar aldrig förvåna. Tror man på tomten med?
Jag bygger vidare på min korta position med TSLA7X.
Det är ändå extremt imponerande att kursen håller sig stabil.
OFÖRÄNDRAD denna vecka...
OFÖRÄNDRAD på ett halvårs sikt
Upp 40% på ett år.
En aktie med ett sånt här P/E i denna marknad som ändå har köpare är imponerande.
Att den inte dyker?
Hur vågar folk ligga
kvar nu? Bolaget har väl inte ens någon tillväxt?
Har själv ägt sen 2015 men är ute sen länge och det är imponerande. Nästan så man är sugen på att hoppa på tåget igen.
jag tycker detta är ett extremt styrketecken. Vet ej var kraften kommer ifrån faktiskt.
Kortsiktigt förstår jag ej varför den ej faller just nu. Titta på övriga marknaden
Betta inte mot en hord
av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.
Att en stor del
av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det
mycket långt.
Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.
En stor del
av priset är definitivt drivet
av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.
/fth
Du menar att rallyt från 200 till 400 innan jul var drivet
av vilken ny information från bolaget?
När jag säger att TSLA är en meme-aktie som saknar fundamental koppling mot verkligheten så menar jag just det. Det gör inte Tesla till ett meme-bolag. Aktiekursen är så frånkopplad verkligheten och baserad på saker som inte kommer att hända i närtid. Bolaget lovar saker och i bästa fall kommer de om ett decennium. i värsta fall aldrig.
Folk kan väl argumentera för BTC:s värde även om de aldrig kommer att övertyga mig. TSLA är värt, som du säger runt 100, ca en dryg tredjedel
av dagens kurs. Där kommer den troligen att hamna med till slut. Men antagligen även på 400 emellanåt.
Det är en varmluftsballong där brännaren, Elon, håller på att gå sönder. Eller i värsta fall en zeppelinare.