Ja så tror jag säkert det är. Ändå är det märkligt vad många gånger jag här läst åsikten att S och 3 inte alls kommer konkurrera för att det är helt olika typ av bil och målgrupp.Geni87 skrev:För Model 3 är det säkert en faktor. Men det stora tappet i försäljning för S/X beror inte på tillgången på batterier utan snarare på att M3 kannibaliserar på försäljningen, i kombination med att de har fått konkurrens i form av e-tron och I-pace exempelvis. Vi får se hur mycket uppdateringarna för S/X kan hjälpa framöver. Tappet för S/X är garanterat kännbart då bruttovinsten per bil är hög för de bilarna.Sabbe skrev:Efterfrågan är det inget fel på, det handlar snarare om att de inte har tillräckligt med batterier. Man kommer därför satsa på att tillverka fler av de billigare modellerna med mindre batterier. Man räknar med att leverera 90.000-100.000 fordon detta kvartal.Verdi skrev:Mickep skrev:kan någon göra en analys varför det går så dåligt för tesla när det egentligen borde gå bra. Varför blöder de?
Kan de göra något åt det? (det är ju inte så att de kan sluta frakta bilar till Europa, men de kanske kan sätta in maskiner i en tom fabrik i EU (?) och producera europeiska bilar, som de kommer göra i kina snart)
Jag tror att de inte säljer tillräckligt många bilar för att kunna låta fabrikerna gå för fullt. Efterfrågan är för dålig.![]()
S kommer nog ligga på denna nivå tills den får en uppdatering men tror dock efterfrågan på 3an kommer öka stadigt. Ännu har det inte landat i gemene mans medvetande att 3:an faktiskt existerar och att det går att köpa en elbil som täcker de flestas behov till ett pris som ligger i samma storleksordning som fossila bilar de normalt suktar efter.