Tom drygt 30% intradag faktiskt.Kubi skrev:Pontus skrev:Typ 5% är det att rusa?Zalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.
Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
fick på tisdagen ett översvallande mottagande på börsen.
Den var upp över 20% nu stängt på 11%. Så ja?
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
TiborBlomhall skrev:VW kallar det "rusning". Vi på TSLA säger "torsdag"

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Tänkte säga "a slow Tuesday"TiborBlomhall skrev:VW kallar det "rusning". Vi på TSLA säger "torsdag"

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Vad ska man jämföra mot?Kubi skrev:Pontus skrev:Typ 5% är det att rusa?Zalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
https://www.di.se/live/volkswagen-rusar ... isatsning/Volkswagen rusar i Frankfurt efter batterisatsning.
Volkswagens kommande elbilsinvesteringar, med ökad batteritillverkning vid sex nya megafabriker i Europa och en storsatsning på laddstationer,
Kurser ej efter stängning inräknat
Stängningskursen Tisdag: 207,85
Max under dagen (Tisdagen): 211
Öppning Tisdag: 199,10
Stängning Måndag: 195,14
Öppning Måndag: 191,40
Jag får inte dina procentsiffror att gå ihop. Max diffen är 10% och jämför man stängning måndag med tisdag är det typ 6,5%.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
-
Det finns två sorters Volkswagen aktier VOW och VOW3. Du visar VOW3. Orkar inte sätta mig in i skillnaderna. Den som bara heter VOW gick från ca 240 till 310 under dagen och stängde runt 266.
Så hade det varit Tesla hade rubrikerna varit att den rasade 15%.
Så hade det varit Tesla hade rubrikerna varit att den rasade 15%.
Det där är preferensaktien.Pontus skrev:Vad ska man jämföra mot?Kubi skrev:Pontus skrev:Typ 5% är det att rusa?Zalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
Kurser ej efter stängning inräknat
Stängningskursen Tisdag: 207,85
Max under dagen (Tisdagen): 211
Öppning Tisdag: 199,10
Stängning Måndag: 195,14
Öppning Måndag: 191,40
Jag får inte dina procentsiffror att gå ihop. Max diffen är 10% och jämför man stängning måndag med tisdag är det typ 6,5%.
Stamaktien stängde som sagt upp 12% och var upp 30% intradag.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Tack för tippset Legato.Legato skrev:Mmm, fin dag som VW-aktieägareZalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.

Har du ngt mer bra äss i rockärmen att dela med dig av?

Tesla Model Y
En graf som perfekt visar att man varken skall kolla på enbart de två första månaderna eller endast sista när man jämför antal levererade bilar från andra biltillverkare med Teslas leveranssiffror.Sabbe skrev:VW lyser med sin frånvaro
VW håller väl på med att sälja av sina egenköpta bilar först eller räknas inte Norges siffror in i detta fall utan endast när EU ska visa hur snabbt de ställer om bilflottan mot utsläppsfritt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
¿Que? Tesla har ju alldeles precis gått om VW gruppen i grafen.Sabbe skrev:VW lyser med sin frånvaro
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Nja... De har gått om Audi i grafen.Teslaspolen skrev:¿Que? Tesla har ju alldeles precis gått om VW gruppen i grafen.Sabbe skrev:VW lyser med sin frånvaro
Frågan är om Audi egentligen är hela Volkswagen Gruppen eller om Volkswagen egentligen leder stort pga att man glömt både varumärkena Volkswagen och Porsche...
Men vi kan iaf konstatera att "Sabbe" (som vanligt) har en extremt optimistisk "Tesla-Bull"-tolkning

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Haha, det var så litegellerstam skrev:Tack för tippset Legato.Legato skrev:Mmm, fin dag som VW-aktieägareZalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
![]()

Alltid svårt med aktietips, men jag äger fortfarande mycket "gambling". Främst Catena Media och Betsson, vilka båda ser väldigt lågt värderade ut med tanke på kassaflöden, skuldsättning och framtida potential imo.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Norge räknas med i EUs utsläppsböter. VAG skulle nog inte ha sålt till sig själva om de inte var övertygade om att de kunde höja produktionen för att komma undan de högre böterna som gäller i år. Det tolkar jag som positivt. Försäljningen är inte noll iaf men det märks att VW har tömt lagren.Svenssons skrev:VW håller väl på med att sälja av sina egenköpta bilar först eller räknas inte Norges siffror in i detta fall utan endast när EU ska visa hur snabbt de ställer om bilflottan mot utsläppsfritt?
Jordad skrev:Norge räknas med i EUs utsläppsböter. VAG skulle nog inte ha sålt till sig själva om de inte var övertygade om att de kunde höja produktionen för att komma undan de högre böterna som gäller i år. Det tolkar jag som positivt. Försäljningen är inte noll iaf men det märks att VW har tömt lagren.Svenssons skrev:VW håller väl på med att sälja av sina egenköpta bilar först eller räknas inte Norges siffror in i detta fall utan endast när EU ska visa hur snabbt de ställer om bilflottan mot utsläppsfritt?
Det kan inte vara så att man inte levererar bilar innan man har installerat 2.1, så verkar man göra i övriga Europa efter nyår då man inte längre behöver skeppa ut bilar för att klara utsläppsmålen. Om man levererar bilar q1 eller q2 spelar mindre roll då utsläppsmålen räknas på kalenderår.Försäljningen är inte noll iaf men det märks att VW har tömt lagren.
Min id4 är t.ex. redan tillverkad men väntar på 2.1 innan leverans.
Menar ni på fullt allvar att det skulle vara möjligt att det inte levererats en enda Taycan, ID3 eller ID4 i Norge under 2021?
Det låter i mitt tycke helt omöjligt.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Grafen på föregående sida visar väl de 8 mest levererade bilmärken under 2021 och där faller både VW och Porsche bort. VW ligger strax under verkar det som och är kanske på plats 9 eller 10.Legato skrev:Menar ni på fullt allvar att det skulle vara möjligt att det inte levererats en enda Taycan, ID3 eller ID4 i Norge under 2021?
https://elbilstatistikk.no/
VW har ju en hög med bilar de själva köpte 2020 att leverera på ett eller annat sätt i år och dessa syns inte i årets statistik.
Edit:
Till dags datum:
Hyundai saknas i grafen och ligger 1287 bilar.
Mercedes-Benz ligger på 961 bilar.
Volkswagen ligger på 884 bilar (varav 277 ID.1 och 219 ID.4).
Porsche ligger på 196 bilar.
Volkswagen är alltså det 10:e mest sålda märket under 2021 i Norge för tillfället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Tack, ska kolla upp dem. Men har lite moraliskt dilemma där då en väns sambo fastnade i spelberoende, och det slutade inte vackert. Men å andra sidan så luktar inte pengar på kontot ....Legato skrev:Haha, det var så litegellerstam skrev:Tack för tippset Legato.Legato skrev:Mmm, fin dag som VW-aktieägareZalman3 skrev:Tesla kanske får lite konkurrens i alla fall.
![]()
Alltid svårt med aktietips, men jag äger fortfarande mycket "gambling". Främst Catena Media och Betsson, vilka båda ser väldigt lågt värderade ut med tanke på kassaflöden, skuldsättning och framtida potential imo.

Tesla Model Y
Låter rimligt men den helt centrala infon stod det inget om i grafen eller inlägget.Svenssons skrev:Grafen på föregående sida visar väl de 8 mest levererade bilmärken under 2021 och där faller både VW och Porsche bort. VW ligger strax under verkar det som och är kanske på plats 9 eller 10.Legato skrev:Menar ni på fullt allvar att det skulle vara möjligt att det inte levererats en enda Taycan, ID3 eller ID4 i Norge under 2021?
https://elbilstatistikk.no/
VW har ju en hög med bilar de själva köpte 2020 att leverera på ett eller annat sätt i år och dessa syns inte i årets statistik.
Edit:
Till dags datum:
Hyundai saknas i grafen och ligger 1287 bilar.
Mercedes-Benz ligger på 961 bilar.
Volkswagen ligger på 884 bilar (varav 277 ID.1 och 219 ID.4).
Porsche ligger på 196 bilar.
Volkswagen är alltså det 10:e mest sålda märket under 2021 i Norge för tillfället.
Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
gellerstam skrev:Tack för tippset Legato.Legato skrev:
Mmm, fin dag som VW-aktieägare![]()
Legato skrev:aha, det var så lite
Ja, den linjen får man såklart dra själv. Jag har spelat och jobbat med spel hela mitt liv, så för mig skulle det snarare vara hyckleri att dra en sån gräns. Jag skulle personligen inte ha några problem med att äga aktier i tex en vintillverkare heller (och har det säkert i nån fond, pensionsspar eller ETF också...), men har full förståelse för dem som inte gillar det. Jag skippar dock vapen och olja.gellerstam skrev:Tack, ska kolla upp dem. Men har lite moraliskt dilemma där då en väns sambo fastnade i spelberoende, och det slutade inte vackert. Men å andra sidan så luktar inte pengar på kontot ....
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.Legato skrev:Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
PS. Kanske även Stellantis slår VAG.
Stellantis är relevant, men de kan ju inte ens vara nära? Är väl bara Peugeot som säljer i volym. Lite Opel också, men tex Citroen och Fiat är väl nära 0.Svenssons skrev:Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.Legato skrev:Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
Hyundai Motor Company är en märklig beteckning IMO. Kia är ett fristående bolag där Hyundai är minoritetsägare (och där också Kia har ägande i ett antal av Hyundais dotterbolag), för mig är det väldigt konstigt att räkna dessa som en och samma.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja man bör säga Hyundai Motor Group om man menar både Hyundai/Kia. Det är inte konstigt att bunta ihop dem. De gör bilar som delar bottenplatta och komponenter, använder samma utvecklingsavdelning och samma underleverantörer.Legato skrev:Stellantis är relevant, men de kan ju inte ens vara nära? Är väl bara Peugeot som säljer i volym. Lite Opel också, men tex Citroen och Fiat är väl nära 0.Svenssons skrev:Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.Legato skrev:Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
Hyundai Motor Company är en märklig beteckning IMO. Kia är ett fristående bolag där Hyundai är minoritetsägare (och där också Kia har ägande i ett antal av Hyundais dotterbolag), för mig är det väldigt konstigt att räkna dessa som en och samma.
Försäljning står här: https://eu-evs.com/
Jag fick det till ungefär 2500 för VAG, 2050 för Stellantis, 1900 för Hyundai/Kia hittils. Tesla ligger på 1740. Spännande att följa men man ska inte lägga allt för stor vikt vid en marknad som vanligt.
Kan ju vara så att Hyundai Motor Company säljer både Kia och Hyundai genom samma bolag i Norge? Kanske kör VAG försäljningen genom separata bolag för dom olika varumärkena?Jordad skrev:Ja man bör säga Hyundai Motor Group om man menar både Hyundai/Kia. Det är inte konstigt att bunta ihop dem. De gör bilar som delar bottenplatta och komponenter, använder samma utvecklingsavdelning och samma underleverantörer.Legato skrev:Stellantis är relevant, men de kan ju inte ens vara nära? Är väl bara Peugeot som säljer i volym. Lite Opel också, men tex Citroen och Fiat är väl nära 0.Svenssons skrev:Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.Legato skrev:Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
Jag fick det till ungefär 2500 för VAG, 2050 för Stellantis, 1900 för Hyundai/Kia hittils. Tesla ligger på 1740. Spännande att följa men man ska inte lägga allt för stor vikt vid en marknad som vanligt.
Bara en teori.
Om man menar det ja, men återigen är det en väldigt märklig sammanslagning att göra eftersom det är två separat noterade bolag med helt olika ägarstruktur. Hyundai äger som sagt en del av Kia och Kia äger i sin tur en del av Hyundai.Jordad skrev:Ja man bör säga Hyundai Motor Group om man menar både Hyundai/Kia. Det är inte konstigt att bunta ihop dem. De gör bilar som delar bottenplatta och komponenter, använder samma utvecklingsavdelning och samma underleverantörer.Legato skrev:Stellantis är relevant, men de kan ju inte ens vara nära? Är väl bara Peugeot som säljer i volym. Lite Opel också, men tex Citroen och Fiat är väl nära 0.Svenssons skrev:Hur många har VAG sålt då jämfört med Hyundai Motor Company? Det är inte särskilt klart tycker jag och utan att ha kollat upp det tror jag Hyundai Motor Company leder.Legato skrev:Man kan alltså också konstatera att VAG totalt sett sålt klart flest bilar i Norge i år.
IMO blir det lite som att räkna in all Mercedes försäljning i Geely bara för att Geely har en minoritetsandel i Daimler (på samma sätt som Hyundai har en minoritetsandel i Kia).
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021