1.) OK, möjligt det vet jag inte men låter märkligt.Richardk skrev:Tack för svar.Legato skrev:Det är en riktigt kul och busig bil, särskilt vintertid!Richardk skrev:Efter att ha läst denna tråden så blev jag så sugen på en Honda e att jag var tvungen att provköra den. Provkörde igår och gillade skarpt bilen. Haft en Tesla s innan och en e-up. Jämfört med e-up så kändes den bättre och roligare på alla punkter. Jämfört med Teslan så kändes den cool och stor vill ha faktor men räckvidden sjönk väldigt snabbt när man gasade. Stort plus för att man kunde koppla ur antispinn enkelt och busa lite med bilen när andan faller på
Några frågor som dök upp:
1: Säljaren sa att man inte kunde byta från 17” till 16” fälgar för att bilen var programmerad från fabriken. Stämmer detta verkligen?
2: Vad tror ni värdeminskningen blir på denna bilen per år de första 1, 2 och 3 åren? Kan man köpa en begagnad för säg 200tkr om ett år med 5-7000 mil? Den jag kollade på var registrerad 2020 med 990 mil på mätaren och kostade 299tkr.
3: Finns det många sålda Honda e? Kommer det bli lätt att hitta en begagnad om 1-2 år?
4: Enligt säljaren så ingick abonnemang på appen till första ägaren så länge som den hade bilen. Men den bilen jag kollade på var registrerad 2020 och där kostade det 480kr om året. Kanske ingen big deal men gillar inte det sättet. Bättre att att de alltid ingår och att första ägaren betalar lite mer. Ingår det verkligen till första ägaren för alltid?
5: Man skulle kunna köpa en dragkrok som cykelhållare. Någon som känner till en Honda e som dragit ett riktigt släp? (Trots att det är olagligt?)
6: Någon som hört om facelift med större batteri i framtiden? När i så fall?
7: Hur är det med mjukvaruuppdatering? Kan det lösa den höga förbrukningen?
8: Är ni fortfarande nöjda med era köp av Honda e?
1. Det är fel, de levereras ju tom med 16" från fabrik för den som vill.
2. I teorin ja det tror jag, i praktiken nej dock. Tror få/inga kommer rulla så mycket på så kort tid. Det är inte en bil för långresa.
3. Nej det kan man väl inte påstå. Ca 300 sålda i Sverige.
4. Basabonnemanget ingår tror jag men tilläggsfunktioner som geofencing och mobil nyckel kostar extra efter ett år.
5. Ej läst om. Bortsett från att det är olagligt så skulle räckvidden bli orimligt liten.
6. Rykten finns alltid men tror det är osannolikt. Det är en bil byggd för citykörning. Personligen skulle jag inte ens vilja ha ett större och tyngre batteri.
7. Tyvärr varit stendött på den fronten, men man ska aldrig säga aldrig
8. JA! Trots att min app inte funkar och trots avsevärt dyrare övriga bilar.
Tänkte bara förtydliga visa saker.
1: På fråga ett så tror jag säljaren inte ville byta fälgar mellan bilarna eftersom han hade flera Honda e. Så han drog troligen en liten lögn. Men enligt honom så var det väldigt viktigt att om bilen sålts med 17” så skulle den inte köras med 16” fälgar.
6: Där tänkte jag mer som den uppgraderingen som e-up fick med större batteri men samma yttermått och troligtvis ungefär samma vikt. Hade varit intressant om det blir en Honda e Type R också med större batteri
Sjukt sugen men det är ju det där med räckvidd och laddning. Behöver köra ca 10 mil om dagen minimum och har bara 16A huvudsäkring. Har flera bilar så det är ganska lugnt men man vill ju den ska vara fullladdad på morgonen.
Verkar var sjukt dålig marknadsföring av Honda gällande laddningen.
Står så här: Honda Power Charger kan anslutas till 3-fas för en maximal laddningskapacitet på 22Kw och 7,4Kw på en fas med en integrerad effektmätare. https://www.honda.se/cars/new/honda-e/charging.html
Då borde det ju gå att ladda 3-fas med en Tesla Wall charger? Eller är det direkt felaktigt av Honda att skriva att det är 3-fas laddning? För det skiljer väl inget på en Tesla Wall charger och Honda Power charger?
6.) Tja, vidareutvecklas batterierna så kan man ju isf få lättare batteri istället för bättre räckvidd. Det hade jag föredragit En R hade jag dock älskat, mer effekt/prestanda och ett aggressivare utseende på en i övrigt väldigt rolig bil hade varit en dröm! Tyvärr en dröm jag inte tror blir verklighet.
Varför inte byta upp dig till 20A eller 25A? Merkostnaden är verkligen liten eftersom man samtidigt får ett lägre elpris (eftersom man kan fokusera laddningen vid lägre pris).
Du blandar ihop laddare och laddning. Hondas laddare kan leverera 22 kW till din Tesla, men bara 6,6 kW till Honda E: "Honda e har en maxkapacitet på 6,6 Kw enfas laddning." som du ser om du läser vidare i texten...