FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev: 24 okt 2024 09:45
Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 09:38
Tror du det är lösbart med enbart ny dator?
Alltså att endast kameror är tillräckligt för autonomi?

Tyvärr tror jag det är större risk att hela FSD-teamet får sparken än att Elon avgår om 24 månader.
Nej. Jag tror att det är helt omöjligt att med endast kameror med dagens tekniker nå allmän självkörning inom 24 månader. Kanske 5-10% chans det här årtiondet? Det kan ju alltid ske större genombrott i forskningen, så man ska inte utesluta något.

Hur man tänker sig deploya robotaxi utan ens rengöring av kamerorna är spännande. Waymo har hållit på med der här problemet i 10-15 år och de har alla hjälpmedel, mer resurser och mer compute än Tesla och jobbar fortfarande med motorväg...
Det finns väl ingen som vill åka taxi när det regnar eller snöar? :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Enkelt. Tesla kommer ha en trasa i handskfacket kunder får använda när robotaxin stannar och ber dem torka kamerorna ;)
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

Tyvärr tror jag det är större risk att hela FSD-teamet får sparken än att Elon avgår om 24 månader.
Nej. Jag tror att det är helt omöjligt att med endast kameror med dagens tekniker nå allmän självkörning inom 24 månader. Kanske 5-10% chans det här årtiondet? Det kan ju alltid ske större genombrott i forskningen, så man ska inte utesluta något.

Hur man tänker sig deploya robotaxi utan ens rengöring av kamerorna är spännande. Waymo har hållit på med der här problemet i 10-15 år och de har alla sensorer, alla hjälpmedel, mer resurser och mer compute än Tesla och jobbar fortfarande med motorväg...
Om man med allmän självkörning menar att bilen ska kunna köra unsupervised upp till en ödsligt belägen fjällstuga på oplogad väg i fallande blötsnö så håller jag med, det blir tight inom två år :) Men att köra autonomt på samma områden som Waymo idag kör tror iaf jag dom löser med befintliga kameror och hårdvara. Dagens mjukvara duger ju inte men det verkar dom lägga väldigt mycket fokus på att lösa.
Den enda kameran som jag har behövt rengöra under mina två vintrar med Model 3 är backkameran och då enbart för att våga backa in i mitt garage som är tight. Annars duger övriga kamerorna gott och har inte behövt manuellt rengöras. Att backa in i tighta utrymmen kanske inte heller är prio 1 att lösa för robotaxi.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Joho skrev: 24 okt 2024 10:31

Hur man tänker sig deploya robotaxi utan ens rengöring av kamerorna är spännande. Waymo har hållit på med der här problemet i 10-15 år och de har alla sensorer, alla hjälpmedel, mer resurser och mer compute än Tesla och jobbar fortfarande med motorväg...
Om man med allmän självkörning menar att bilen ska kunna köra unsupervised upp till en ödsligt belägen fjällstuga på oplogad väg i fallande blötsnö så håller jag med, det blir tight inom två år :) Men att köra autonomt på samma områden som Waymo idag kör tror iaf jag dom löser med befintliga kameror och hårdvara. Dagens mjukvara duger ju inte men det verkar dom lägga väldigt mycket fokus på att lösa.
Den enda kameran som jag har behövt rengöra under mina två vintrar med Model 3 är backkameran och då enbart för att våga backa in i mitt garage som är tight. Annars duger övriga kamerorna gott och har inte behövt manuellt rengöras. Att backa in i tighta utrymmen kanske inte heller är prio 1 att lösa för robotaxi.
Du får alltså aldrig någonsin ett meddelande om att "en kamera är blockerad eller bländad" när du kör?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

spacecoin skrev: 24 okt 2024 09:26
perwis skrev: 24 okt 2024 09:12
Från conference call igår:

Travis Axelrod

Great. Thank you very much. The next one is quite similar to other questions we've had. So I'm going to combine it with the final question. So briefly, could you just detail how robotaxi will roll out? Will it start with a Tesla deployed fleet and then allow customers to add theirs on the subscription model? And then will Hardware 3 be capable of Level 5?

Ashok Elluswamy

Regarding the Hardware 3, what we saw with Level 5 was it was easier to make progress starting with Hardware 4 and figuring out the solution and back-porting it to Hardware 3 instead of directly working on Hardware 3 given that Hardware 4 has more like fundamental hardware capabilities. I think that trend will continue into the next few quarters as well where we first figure out the solution rapidly with AI4 and then back-port it, write the kernels, and it just takes longer to develop those things because it's not fundamentally supported in the hardware and it's emulated. But yes, it's initially working on Hardware 4, back-porting it to Hardware 3.

Elon Musk

Yes. So I guess the answer is we're not 100% sure, but as Ashok mentioned, because by some measure hardware 4 has really several times the capability of Hardware 3, it's easier to get things to work with Hardware 4 and then it takes a lot of effort to sort of squeeze that functionality into Hardware 3. And there is some chance that Hardware 3 does not achieve the safety level that allows for unsupervised FSD. There is some chance of that. And if that turns out to be the case, we will upgrade those who have bought Hardware 3 FSD for free. And we have designed the system to be upgradeable, so it's really just sort of switch out the computer type of thing. The cameras, they're capable. But we don't actually know the answer to that. But if it does turn out, we'll make sure we take care of those who have bought FSD on Hardware 3.
Det kan ju inte visas sig, praktiskt nog, att hw3 inte klarar av det, när ingen annan Tesla heller klarar av det.

Tyvärr så tror jag inte att Tesla kommer till autonomi i utlovad ODD med varken hw3 eller hw4, och att det skulle ske några retrofits bedömer jag helt uteslutet. De behöver ta fram en helt ny FSD dator och stoppa in den i typ knappt en miljon bilar. Det kommer inte att hända helt enkelt.

Min förutsägelse är att Elon kommer att avgå som CEO om Tesla står och stampar med FSD i 24 månader till. Och vad förra vd:n lovade…
Har Tesla verkligen sålt så många FSD-paket med löfte om unsupervised FSD?
Nu säljs ju FSD-paketet som: "Your car will be able to drive itself almost anywhere with minimal driver intervention". Det uppfyller dom väl redan nu i USA. Men säljtexten såg kanske annorlunda ut tidigare.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

mikebike skrev: 24 okt 2024 10:37
Joho skrev: 24 okt 2024 10:31

Du får alltså aldrig någonsin ett meddelande om att "en kamera är blockerad eller bländad" när du kör?
Jodå. Men jag vet inte om EN tillfälligt bländad kamera skulle tvinga en kapabel FSD-mjukvara att ge upp. Jag har bara den vanliga farthållaren+autopilot och den funkar ju sisådär som vi vet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Joho skrev: 24 okt 2024 10:40

Travis Axelrod

Great. Thank you very much. The next one is quite similar to other questions we've had. So I'm going to combine it with the final question. So briefly, could you just detail how robotaxi will roll out? Will it start with a Tesla deployed fleet and then allow customers to add theirs on the subscription model? And then will Hardware 3 be capable of Level 5?

Ashok Elluswamy

Regarding the Hardware 3, what we saw with Level 5 was it was easier to make progress starting with Hardware 4 and figuring out the solution and back-porting it to Hardware 3 instead of directly working on Hardware 3 given that Hardware 4 has more like fundamental hardware capabilities. I think that trend will continue into the next few quarters as well where we first figure out the solution rapidly with AI4 and then back-port it, write the kernels, and it just takes longer to develop those things because it's not fundamentally supported in the hardware and it's emulated. But yes, it's initially working on Hardware 4, back-porting it to Hardware 3.

Elon Musk

Yes. So I guess the answer is we're not 100% sure, but as Ashok mentioned, because by some measure hardware 4 has really several times the capability of Hardware 3, it's easier to get things to work with Hardware 4 and then it takes a lot of effort to sort of squeeze that functionality into Hardware 3. And there is some chance that Hardware 3 does not achieve the safety level that allows for unsupervised FSD. There is some chance of that. And if that turns out to be the case, we will upgrade those who have bought Hardware 3 FSD for free. And we have designed the system to be upgradeable, so it's really just sort of switch out the computer type of thing. The cameras, they're capable. But we don't actually know the answer to that. But if it does turn out, we'll make sure we take care of those who have bought FSD on Hardware 3.
Det kan ju inte visas sig, praktiskt nog, att hw3 inte klarar av det, när ingen annan Tesla heller klarar av det.

Tyvärr så tror jag inte att Tesla kommer till autonomi i utlovad ODD med varken hw3 eller hw4, och att det skulle ske några retrofits bedömer jag helt uteslutet. De behöver ta fram en helt ny FSD dator och stoppa in den i typ knappt en miljon bilar. Det kommer inte att hända helt enkelt.

Min förutsägelse är att Elon kommer att avgå som CEO om Tesla står och stampar med FSD i 24 månader till. Och vad förra vd:n lovade…
Nu säljs ju FSD-paketet som: "Your car will be able to drive itself almost anywhere with minimal driver intervention". Det uppfyller dom väl redan nu i USA. Men säljtexten såg kanske annorlunda ut tidigare.
Uppenbarligen anser ju Elon det och de säger fortfarande att alla sålda bilar från HW3 kommer att få det. Lustigt nog har man successivt ändrat text på webbsidan där man säljer det till mindre och mindre bullish. Det finstilta har ändrats markant.

Här är mitt köp -
Tesla lovar "stadskörning på stadsgator" (L2) utan friskrivningar och L4/L5 givet att det blir lagligt någon gång.
Jag tycker beskrivnigen av summon är extra festlig med tanke på hur den funkar (4-5 meters range).
NoA kanske de kan leverera nu efter sex år.
Screenshot 2024-10-24 at 10.51.36.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Joho skrev: 24 okt 2024 10:46
Jodå. Men jag vet inte om EN tillfälligt bländad kamera skulle tvinga en kapabel FSD-mjukvara att ge upp. Jag har bara den vanliga farthållaren+autopilot och den funkar ju sisådär som vi vet.
Det beror ju på vilken kamera som är bländad. Är det den kamera där faran uppstår så lär det vara ett bekymmer.

Det jag undrar är om man tror att kamerorna ser skillnad på en målad tunnel på en mur eller en riktig tunnel och i så fall hur. Hur ser man helt säkert att det bara är en skugga på vägen eller om det ligger något farligt där på riktigt utan att spökbromsa i 90% av fallen?

Det man måste komma ihåg är att det är helt andra krav på kvalitet/reliabilitet på en webbplats och på en pacemaker. L2 och autonomi samma sak.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

spacecoin skrev: 24 okt 2024 10:54
Joho skrev: 24 okt 2024 10:40

Travis Axelrod

Ashok Elluswamy

Elon Musk

Uppenbarligen anser ju Elon det och de säger fortfarande att alla sålda bilar från HW3 kommer att få det. Lustigt nog har man successivt ändrat text på webbsidan där man säljer det till mindre och mindre bullish. Det finstilta har ändrats markant.

Här är mitt köp -
Tesla lovar "stadskörning på stadsgator" (L2) utan friskrivningar och L4/L5 givet att det blir lagligt någon gång.
Jag tycker beskrivnigen av summon är extra festlig med tanke på hur den funkar (4-5 meters range).
NoA kanske de kan leverera nu efter sex år.

Screenshot 2024-10-24 at 10.51.36.png
OCH "...är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare". Där är ju inte Tesla än. Men jag förstår frustrationen i ett dyrt köp som levererar så pass lite i EU. En ny Tesla med FSD(S)-paketet i USA är enl. mig ett bra köp.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Joho skrev: 24 okt 2024 11:13
OCH "...är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare". Där är ju inte Tesla än. Men jag förstår frustrationen i ett dyrt köp som levererar så pass lite i EU. En ny Tesla med FSD(S)-paketet i USA är enl. mig ett bra köp.
FRAMTIDA ANVÄNDNING AV DESSA FUNKTIONER UTAN ÖVERVAKNING kom precis innan, ja. L2, inte L4. Var är mina grejer? Rent bondfångeri.

De flesta i USA tycker uppenbarligen inte att det är ett bra köp eftersom take-rate är låg trots free trials om och om igen.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

spacecoin skrev: 24 okt 2024 11:15
Joho skrev: 24 okt 2024 11:13
FRAMTIDA ANVÄNDNING AV DESSA FUNKTIONER UTAN ÖVERVAKNING kom precis innan, ja. L2, inte L4. Var är mina grejer? Rent bondfångeri.

De flesta i USA tycker uppenbarligen inte att det är ett bra köp eftersom take-rate är låg trots free trials om och om igen.
Håller med om att FSD i EU är ett dåligt köp och på gränsen till bedrägeri.

Att de flesta inte inte är villiga att betala extra för FSD i USA gör det inte till ett dåligt köp. De flesta köper väl inte Performance-versionerna av bilarna heller, kanske p.g.a. att de kostar extra. Jag skulle hellre betala $43000 för övervakad självkörning i en Model 3 LR RWD än $47000 för P AWD utan FSD(S). Eller bil från annat märke utan FSD(S). Men det är bara jag.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

spacecoin skrev: 24 okt 2024 10:57
Det beror ju på vilken kamera som är bländad. Är det den kamera där faran uppstår så lär det vara ett bekymmer.

Det jag undrar är om man tror att kamerorna ser skillnad på en målad tunnel på en mur eller en riktig tunnel och i så fall hur. Hur ser man helt säkert att det bara är en skugga på vägen eller om det ligger något farligt där på riktigt utan att spökbromsa i 90% av fallen?

Det man måste komma ihåg är att det är helt andra krav på kvalitet/reliabilitet på en webbplats och på en pacemaker. L2 och autonomi samma sak.
Det finns såklart utmaningar och begränsningar med kameror. Men jag väljer att tro på Tesla när dom hävdar att kameror räcker för långt säkrare självkörning än med människor bakom ratten. Sen borde det gå att köra ännu säkrare med fler sensorer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Joho skrev: 24 okt 2024 12:08
Det finns såklart utmaningar och begränsningar med kameror. Men jag väljer att tro på Tesla när dom hävdar att kameror räcker för långt säkrare självkörning än med människor bakom ratten. Sen borde det gå att köra ännu säkrare med fler sensorer.
Ja, Elon är bra på det där att lova science fiction och sedan "vara optimist". Vi kan väl börja med att vi tar bort människan ur loopen i en ML-e2e med vision only för cancerdiagnostik? Det är ändå stillbilder och inte tidskritiskt och kanske händer detta årtionde. Men antagligen inte.

Eller varför inte få chatbots att svara inom 50 ms och nästan alltid vara korrekta? Det är inte ens säkerhetskritiskt, men tydligen helt olösligt i dagsläget.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Farten dödar hette det tidigare. Eftersom min bil saktar ned i tunnlar och vid "nedsatt sikt" så måste den ju vara en säkrare förare än de som fortsätter köra enligt skyltarna. Eller?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 24 okt 2024 13:05

Farten dödar hette det tidigare. Eftersom min bil saktar ned i tunnlar och vid "nedsatt sikt" så måste den ju vara en säkrare förare än de som fortsätter köra enligt skyltarna. Eller?
"It's not the fart that kills, it's the smell"

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

mikebike skrev: 24 okt 2024 13:05

Det verkar säkrare att sakta ner om man har svårt att se eller tolka det man ser ja. Så brukar jag också göra. Bättre än att gasa o blunda. Men jag antar att du syftar på befintlig farthållare och autopilot i EU-Teslor. Dom systemen är ju tyvärr sämre än många andra tillverkares motsvarigheter. Men jag tycker det verkar som att FSD(S), i USA, kommit bra mycket längre både gällande tolkning av omgivningen och i besluten som tas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Kolla här i fem minuter från TS eller se hela intervjun och jämför med Tesla i går. Man kan sammanfatta det som verkligheten vs science fiction.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

V.v. argumentera för att radar och lidar inte gör någon skillnad! FSD verkar inte bromsa över huvud taget. Works as intented...

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Radarn hade väl inte sett den där men Lidar hade garanterat sett den,
lite trist att kameror inte såg den alls vad det verkar (eller rättare sagt
att programvaran inte såg den).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Bjelke skrev: 30 okt 2024 10:36
I den där hastigheten i mörkret behöver man kompletterande sensorer. Det är inte som att det är omöjligt att göra ett vision-system som är säkert under rätt förhållanden för att hinna sakta ned.

Om man bortser från att ML är svårt... ML-algoritmerna på datorerna i bilan lär ju ha 100 ms latens från att de tydligt kan urskilja objektet från kamerorna och sedan kan vi räkna på bromssträckan. Osäker på HD-radar, men det tror jag. En billig FLIR eller Lidar hade i alla fall tagit det där lätt fler hundra meter ut.

Sedan kan man försöka övertyga kunderna om att vi kan inte köra mer än 50km/h på motorväg när det är mörkt eftersom vi tyckte en till sensor för 3-4 tusen inte var värt det.

Nä då skyller man hellre på föraren och stannar i L2 skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 30 okt 2024 10:41
Bjelke skrev: 30 okt 2024 10:36
I den där hastigheten i mörkret behöver man kompletterande sensorer. Det är inte som att det är omöjligt att göra ett vision-system som är säkert under rätt förhållanden för att hinna sakta ned.

Om man bortser från att ML är svårt... ML-algoritmerna på datorerna i bilan lär ju ha 100 ms latens från att de tydligt kan urskilja objektet från kamerorna och sedan kan vi räkna på bromssträckan. Osäker på HD-radar, men det tror jag. En billig FLIR eller Lidar hade i alla fall tagit det där lätt fler hundra meter ut.

Sedan kan man försöka övertyga kunderna om att vi kan inte köra mer än 50km/h på motorväg när det är mörkt eftersom vi tyckte en till sensor för 3-4 tusen inte var värt det.

Nä då skyller man hellre på föraren och stannar i L2 skulle jag tro.
Kan bara hålla med, just nu hoppas man ju lite på att konkurrenterna får tillfällen
att visa på bättre resultat med fler sensorer för att sätta press på Tesla, men jag har
inga stora förhoppningar på att Tesla byter spår så länge Elon styr skutan :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Skulle varit intressant att veta vilken version han körde med.

Kör alla med nya stacken i U.S.A nu eller måsta man välja det själv? Har inte hängt med riktigt på sista tiden.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

JonasH skrev: 30 okt 2024 18:34
Skulle varit intressant att veta vilken version han körde med.

Kör alla med nya stacken i U.S.A nu eller måsta man välja det själv? Har inte hängt med riktigt på sista tiden.
Det här problemet har Tesla haft i fyra år så att en mjukvaruuppdatering magiskt ska lösa det är osannolikt. Tesla har ju å ena sidan folk som blir skogstokiga på "spökinbromsningar" och å andra sidan dödsolyckor när de kör in i saker. Det är en svår balans.

Det är bara i den versionen som rullar nu precis v12.5.6 som har "nya stacken" på motorväg. Innan det har det varit den nya på stadsgator och den gamla på motorväg.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

FSD v12.5.4.1 visar upp intressant beteende:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Zoox co-founder and CTO Jesse Levinson doesn’t believe Tesla will launch a robotaxi ride-hailing service in California (or anywhere else) next year despite what Elon Musk recently claimed.

The “fundamental issue is they don’t have technology that works,” Levinson said Wednesday at TechCrunch Disrupt 2024. “And by works, I want to differentiate between a driver assistance system that drives most of the time — except when it doesn’t, and then you have to take over — versus a system that’s so reliable and robust that you don’t need a person in it.”

Levinson went further and specifically pointed to Tesla’s decision to rely solely on cameras to support its driver assistance system. “Our perspective is you really do need significantly more hardware than Tesla is putting in their vehicles to build a robotaxi that is not just as safe, but as especially safer than a human,” he said.
Levinson’s comments come just a few weeks after Musk revealed the prototype of Tesla’s so-called “Cybercab” robotaxi. Musk also announced at the Cybercab event that Tesla wants to start allowing Model 3 sedans and Model Y SUVs to operate as robotaxis in California and Texas by the end of 2025.

Levinson said he uses Tesla’s Full Self-Driving (Supervised) software “every couple of weeks.” And while he called it “impressive,” he also said he finds it “a bit stressful.”

“Usually it does the right thing, and then it sort of lulls you into this false sense of complacency, and then it does the wrong thing,” he said. ‘You’re like, Oh, my God!’”

Levinson went on to say he believes FSD is “about 100 times less safe than a human if you look at all the metrics that are publicly available.” (Tesla releases quarterly safety reports that claim its driver-assistance gets into fewer crashes than cars without it — though these self-reported statistics have been criticized as being selective.)

https://techcrunch.com/2024/10/30/zoox- ... hat-works/
Skriv svar