Det är ju inte rimligt att byta hårdvara i gamla bilar innan man vet att man har en tillräckligt bra i nya bilar. Det vet vi ju först den dagen FSD är färdigt och tas i drift.
Men på beställningsisdan står det ju att om jag beställer bilen idag så har den hårdvara som krävs och bara en OTA behövs för den ska bli fullständig:
Allt eftersom dessa självkörningsfunktioner utvecklas kommer din bil att uppgraderas löpande genom trådlösa programvaruuppdateringar
Då kanske dom skulle ändra det till:
I framtiden kommer tesla ha FSD och då kommer vi släppa ett hårdvarupaket designat för alla våra modeller.
Man skriver ju också:
”Aktivering och användning av dessa funktioner är beroende av att man uppnår tillförlitlighet långt större än mänskliga förare”.
Skulle ju kunna vara så att man inte uppnår den tillförlitligheten med nuvarande hårdvara?
Tidigare trodde man ju att hårdvaran för 5-10år sedan skulle räcka.
Då borde man vara tydligare:
Bilen du köper har hårdvara som vi idag tror kan använda FSD, du kan betala 80.000 för få funktionen men vi garanterar inte att den kommer fungera och du kommer inte bli kompenserad på något sätt om den inte gör det (*Historiskt så har våra (Elon) förutsägelser alltid varit fel så chansen att du bränner pengarna är väldigt hög )
Då behöver dom inte oroa sig för att behöva lägga pengar på att uppgradera befintlig flotta någonsin igen.
Syftet är ju att sälja FSD och att höja marknadens förväntningar och därigenom aktiekursen.
Man räknar ju med att den genomsnittliga livslängden för en Tesla är ca 20år/35000mil.
När det blir dags för FSD kommer det ju vara ovanligt att det fortfarande är ursprungliga ägaren som äger bilen och femte ägaren har ju svårt att driva det här mot Tesla. Det är ju bara första ägaren som lurats av Tesla. Eller följer det något intyg med bilen där Tesla beskriver sitt åtagande?
Helt rätt. Man behöver screenshots från köpe-tillfället. Det framgår inte vad man köper av köpeavtalet. Det står bara "Full Self Driving". Dom har ändrat formuleringarna rejält sedan 2019 då jag köpte.
Korsning #1: Kör mot rött i en turn-only lane.
Korsning #2: Kör mot rött.
Kommentar på reddit: "I’ve done 4,000 km of fully automated driving (NOP+) in my Nio around several Chinese cities and I never had any issue like this.".
I Kina blir man av med körkortet för det här. Varför blir folk idioter med FSD? Overtrust eller tror dom inte att de är de som är personligt ansvariga på något plan?
Tesla har haft en test-licens i minst fem år som de inte använt.
För att deploya måste man måste köra med säkerhetsförare och rapportera. Sedan får man ta kunder med säkerhetsförare och slutligen får man ta bort föraren om man kan visa att systemet är säkert. Tesla verkar tro att man kan hoppa över steg 1. Vi får se hur det går.
Tesla kommer att tvingas rapportera "disengagements" och "incidents" varje månad till DMV som sammanställs och blir publikt året i början av eftervarande år oavsett vilket steg de hoppar in i.
Tesla har haft en test-licens i minst fem år som de inte använt.
För att deploya måste man måste köra med säkerhetsförare och rapportera. Sedan får man ta kunder med säkerhetsförare och slutligen får man ta bort föraren om man kan visa att systemet är säkert. Tesla verkar tro att man kan hoppa över steg 1. Vi får se hur det går.
Tesla kommer att tvingas rapportera "disengagements" och "incidents" varje månad till DMV som sammanställs och blir publikt året i början av eftervarande år oavsett vilket steg de hoppar in i.
DMV kanske läggs ner eller får ny personal (från Tesla?) lagom till juni? Känns lite som att det är det upplägget som är på gång.
Tesla har haft en test-licens i minst fem år som de inte använt.
För att deploya måste man måste köra med säkerhetsförare och rapportera. Sedan får man ta kunder med säkerhetsförare och slutligen får man ta bort föraren om man kan visa att systemet är säkert. Tesla verkar tro att man kan hoppa över steg 1. Vi får se hur det går.
Tesla kommer att tvingas rapportera "disengagements" och "incidents" varje månad till DMV som sammanställs och blir publikt året i början av eftervarande år oavsett vilket steg de hoppar in i.
DMV kanske läggs ner eller får ny personal (från Tesla?) lagom till juni? Känns lite som att det är det upplägget som är på gång.
Otur att DMV hör till Kalifornien och inte är en federal myndighet då
Börjar dom köra robotaxi med en undermålig produkt kommer det ju snart visa sig. Skulle dom köra ihjäl någon som åker i en level5 kan hela företagets existens kunna hotas.
Börjar dom köra robotaxi med en undermålig produkt kommer det ju snart visa sig. Skulle dom köra ihjäl någon som åker i en level5 kan hela företagets existens kunna hotas.
Nu kommer det ju att vara med säkerhetsförare under överskådlig framtid om de nu kommer igång i år.
Börjar dom köra robotaxi med en undermålig produkt kommer det ju snart visa sig. Skulle dom köra ihjäl någon som åker i en level5 kan hela företagets existens kunna hotas.
Nu kommer det ju att vara med säkerhetsförare under överskådlig framtid om de nu kommer igång i år.
Tesla ska i princip bara ge sig in i den helt vanliga taxibranschen
Börjar dom köra robotaxi med en undermålig produkt kommer det ju snart visa sig. Skulle dom köra ihjäl någon som åker i en level5 kan hela företagets existens kunna hotas.
Nu kommer det ju att vara med säkerhetsförare under överskådlig framtid om de nu kommer igång i år.
Tesla ska i princip bara ge sig in i den helt vanliga taxibranschen
Säkerhetsföraren är säkert dyrare än en taxichaufför.
Nej, man kan inte ha redundans, det skapar bara informationskaos.
Dessutom räcker det med kameror eftersom människor klarar sig med synen....
Enligt Tesla....
Hehe, ja det här med att det ska räcka med kameror för att människor endast använder synen är ju det absolut sämsta/ogiltiga argumentet. Med det synsätten blir det inte många uppfinningar. Sedan när började man jämföra med människan när det gäller apparater, det fina är ju att man slipper begränsningar som människans sensor-svit kommer med.
FSD fungerar inte alls i Kina och är nu inkluderat en månad gratis på alla HW4-bilar. Det är kört
Teslas system är OK men det är inte bättre än konkurrenterna, och det kostar 2-5 gånger så mycket.
Hittade en till video, FSD är så dåligt att man inte ens kan ta betalt för det.
Jag tror att du har missuppfattat hur autonomi funkar. Det ska funka varje gång och i hastigheter över 30 km/h. Anekdoter är helt ointressanta i sammanhanget. För varje video du hittar kan jag posta en liknande där det inte funkar. Det är en meningslös aktivitet.
Min gissning är att FSDS kommer att kosta halva priset inom 24 månader eftersom det är vad konkurrenterna tar betalt för liknande system om det inte är helt gratis.
Jag tycker inte personligen att det finns något värde i att sitta och passivt övervaka bilen om jag inte kan ta ögonen av vägen och jobba, spela eller umgås.
Som du kan se här sker det inga meningsfulla steg mot autonomi (detta är hw4, hw3 ska vi inte ens prata om). I den här takten når Tesla autonomi runt år 2100.
Man vill alltså gå runt ett regelverk genom att nyttja en lucka för teknologier som inte har ett regelverk?
Men för att få ett EU-godkännande måste Tesla leva upp till ett regelverk som specificeras av UNECE
Nu verkar Tesla välja en annan väg framåt. Man kommer enligt uppgifterna påkalla ett undantag enligt punkt 39 i EU-förordningen 2018/858. Det ger en öppning som innebär att det är möjligt för tillverkare att få ett undantag från befintliga fordonsregler. Det med syftet att introducera innovativa teknologier eller koncept som ännu inte omfattas av gällande regelverk.
Det här låter som önsketänkande. Hade jag fått en 1 krona för varje twittersnubbe som förklarat att FSD kommer till EU ett visst datum skulle jag vara ännu rikare.
Teoretiskt möjligt != troligt. Folk behöver acceptera att FSD i EU är en bit bort även om man köpte det 2017.