Nicke Nyfiken skrev:frippe skrev:Nicke Nyfiken skrev:En annan intressant slamkrypare på sidan om fordonsgaranti, är sista meningen på ”vanliga frågor”.
Överförs Begränsad nybilsgaranti till den nya ägare om jag säljer mitt fordon?
Ja. Din begränsade nybilsgaranti följer med bilen och överförs till den nya ägaren när ett ägarbyte görs genom Tesla.
Det betyder i praktiken att alla bilar som köpts begangnade från någon annan än Tesla, är utan garanti.
Felskrivning eller feltolkning?
Feltolkning. Har köpt
bil med garanti utanför tesla och garantin gällde precis som om jag varit förstagångsköparen.
Jo visst det har jag också gjort, men varför är det en feltolkning och inte en felskrivning?
Hur tolkar du texten?
Är det inte förväxlingen mellan återförsäljarens/affärens garantierbjudande och tillverkarens garantierbjudande som spökar.
Som begagnatköpare tappar du affärens garanti, den gäller bara för första köparen enligt lag. Inklusive reklamationsrätten.
Däremot tillverkarens garanti gäller oavsett ägarantal.
Dock är ju praxis lite mer att garantierna gäller oavsett ägarantal bara du har kvitto och ägarskap dokumenterat.
Sedan som redan nämnts, kanske tolkningen kan vara att när ägarbytet är registrerat hos tesla, då gäller garantierna. Bilen behöver inte nödvändigtvis säljas via teslas egna kanal.
Hela begagnatmarknaden för bilar skulle kollapsa om inte garantierna fortsatte att gälla för andra ägaren.
Model Y LR.
Model S70D