Sida 1 av 5

Ladda-hemma-stöd

Postat: 19 dec 2017 07:50
av chaffis75
Man satsar helt klart på elbilar nu... Ganska bra bidrag kan jag tycka med tanke på att de kostar en del att installera. Vi vill också bort från att ladda med shuko (vilket jag själv gör idag).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6845736

För att få fler att välja hållbara transportmedel har regeringen nu beslutat om att införa ett ladda-hemma-stöd för småhusägare som installerar hemmaladdare för elbilar.

Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp, vilket motsvarar 17 miljoner ton växthusgaser per år, enligt Naturvårdsverket. Omkring 60 procent av de utsläppen kommer från personbilar.

Ladda-hemma-stödet som regeringen nu inför, ska gå till privatpersoner som väljer att installera laddning för elbil eller hybridbil hemma, vid sitt hus eller sin stuga. Regeringen hoppas nu att stödet ska få fler att välja elbil framför fossildrivna bilar.

– Vi måste gynna omställningen till en fossilfri transportsektor och då är det viktigt att man ska ha möjlighet att gå över till de helt utsläppsfria sätten att transportera sig. Elbilen är ju ett sånt medel för att faktiskt få ner utsläppen rejält, säger Isabella Lövin, klimatminister.

Det nya ladda-hemma-stödet träder i kraft första februari nästa år, men gäller för laddare som installerats från och med årsskiftet. Med stödet kan privatpersoner få bidrag för upp till hälften av kostnaden för själva laddpunkten och indragningen av el. Man kan som mest få tiotusen kronor per fastighet. Isabella Lövin tror att stödet kan påverka bilägare i rätt riktning.

– För dem som har inkomster som gör att man kanske drar sig för att göra en installation för att man tycker att det blir för dyrt eller för osäkert så ger vi detta stöd för att man ska kunna känna trygghet och kunna göra detta som en överkomlig investering.

– Jag hoppas också att det ska ge en extra skjuts för de som har funderat på att skaffa en elbil nästa gång, säger Isabella Lövin.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 19 dec 2017 08:12
av mati
Kul, det låter ju riktigt bra. Med andra ord så borde det framöver bli billigare att köpa laddbox samt installation med privata pengar istället för att gå via företaget. Halva priset på en laddbox som man får äga och använda privat låter finemang.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 19 dec 2017 08:17
av Teslaspolen
Bara det nu inte leder till att folk tror att det är ett krav att skaffa laddbox (inte laddare). Har man trefas går det ju precis lika bra till Tesla, Zoe och i3...

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 19 dec 2017 08:20
av chaffis75
Teslaspolen skrev:
Bara det nu inte leder till att folk tror att det är ett krav att skaffa laddbox (inte laddare). Har man trefas går det ju precis lika bra till Tesla, Zoe och i3...
Håller med... samtidigt så kanske man upplever de som nästan gratis, man får ju bidrag :D

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 19 dec 2017 09:59
av johan_w
Hade det inte varit bättre att öka subventioner för köp av elbil för privatperson? Där upplever jag det som största problemet för att skaffa bil, om man inte har firma som kan ta värdeminskningen. Andra problemet är väl i stan för de som bor lägenhet där fastighetsägare eller BRF har svårt att nyckla ut en kostnad på kort tid.

Ärligt talat, har man behov av en Wallbox är den ju billig. Teslas 5000kr och inte allt för komplicerad installation om man har en central i närheten. Behöver man bara ladda lite kan man köra vanligt uttag eller trefas om man har det.

Där brände sossarna lite mer av våra skattepengar!

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 19 dec 2017 10:04
av strejf
Kanonkul. Nu ska jag sätta upp två stycken Tesla Wall Connector hemma. Har ingen Tesla än men snart hoppas jag :)

Edit: Såg nu att stödet endast gäller för en enda laddpunkt. Kan alltså inte få bidrag för två stycken Tesla Wall Connector.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 19 dec 2017 10:40
av chaffis75
johan_w skrev:
Hade det inte varit bättre att öka subventioner för köp av elbil för privatperson? Där upplever jag det som största problemet för att skaffa bil, om man inte har firma som kan ta värdeminskningen. Andra problemet är väl i stan för de som bor lägenhet där fastighetsägare eller BRF har svårt att nyckla ut en kostnad på kort tid.

Ärligt talat, har man behov av en Wallbox är den ju billig. Teslas 5000kr och inte allt för komplicerad installation om man har en central i närheten. Behöver man bara ladda lite kan man köra vanligt uttag eller trefas om man har det.

Där brände sossarna lite mer av våra skattepengar!
Jag kan se denna satsning som en elsäkerhets satsning... Tror de finns en del som nu kan tänka sig gå från shuko till laddbox... Se de som en del av bidraget till elbil dock riktat bidrag.

Sedan kan man ha åsikter om bidrag men de flesta här brukar ju tala för mer bidrag till elbilar och indirekt är ju detta ett ökat elbilsbidrag.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 24 dec 2017 09:06
av Mojje
Den 28 dec kommer fler detaljer om bidraget. Förordningen som publiceras då och kommer förhoppningsvis att svara på frågan varför detta är ett krav, från faq på Naturvårdsverket.

"Vilken typ av laddningspunkter omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad,
och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2,
som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i
standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker
på om dessa krav uppfylls."

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 24 dec 2017 09:15
av mati
"Debitering av elkostnad..."
Jag anade det. Det är bara en tidsfråga att man får betala extra för elen som används för hemmaladdning. Vad händer då när jag använder min egen solel? Den kan jag producera hemligt utan att centralkommitten någonsin får reda på det. Då blir det nog dags att gå offgrid.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 24 dec 2017 09:24
av Mojje
Verkar vara samma regler som för klimatklivet. För BR och företag kan jag förstå kravet men inte hemmavid. Du har ju redan en elmätare på fastigheten.
Det känns inte proportionerligt att ställa krav på ytterligare mätning/debitering.

Ska ta och skicka en fråga om detta.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 24 dec 2017 14:02
av Bjelke
Skatteverket som har sina grisiga fingrar med i spelet?

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 09:35
av strejf
Mojje skrev:
Den 28 dec kommer fler detaljer om bidraget. Förordningen som publiceras då och kommer förhoppningsvis att svara på frågan varför detta är ett krav, från faq på Naturvårdsverket.

"Vilken typ av laddningspunkter omfattas av bidraget?
Laddpunkten måste vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad,
och vara utrustad med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2,
som beskrivs i standarden EN 62196-2, eller av typ Combo 2, som beskrivs i
standarden EN 62196-3. Fråga din leverantör av laddutrustning om du är osäker
på om dessa krav uppfylls."
Fick vi någon klarhet gällande detta?

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 11:14
av Jerker
mati skrev:
"Debitering av elkostnad..."
Jag anade det. Det är bara en tidsfråga att man får betala extra för elen som används för hemmaladdning. Vad händer då när jag använder min egen solel? Den kan jag producera hemligt utan att centralkommittén någonsin får reda på det. Då blir det nog dags att gå offgrid.
Kör man dessutom en Sono Sion så får man lite extra solel som lär vara svår för Skatteverket att beskatta. Så man kanske skulle köpa en bara för att kunna utöva lite civil olydnad... ;)

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 11:24
av lem
Jag tycker man gjort det för komplicerat. Vi har haft blå handske/röd handske i 11 år nu och kört som mest fyra elbilar samtidigt. Det behövs normalt INGEN DJÄVLA LADDBOX till elbil!!! Vi har kört mer än 16000 elbilsmil.

Man har haft motorvärmare i fyrtio år utan problem! Att man överkomplicerar gör mig irriterad. Att man vill ha separat mätning på kör-el och hushålls-el gör att vi snart har typ dieselkmräknare som på den gamla goda tiden!!!!

PS
Hur länge håller Tesla UMC kablarna? På marechal brukade kabeln knäckas vid laddhandsken mot bilen efter 1-3år.
DS

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 12:37
av Jerker
lem skrev:
Jag tycker man gjort det för komplicerat. Vi har haft blå handske/röd handske i 11 år nu och kört som mest fyra elbilar samtidigt. Det behövs normalt INGEN DJÄVLA LADDBOX till elbil!!! Vi har kört mer än 16000 elbilsmil.
Jag har kört röd 3-fashandske och en laddsladd som medger 1- eller 3-fasladdning 6-16A i 2 år. Flexibelt och bra! Man kan ta med sig sladden och ladda var som helst. Det enda som talar emot det är att min fru inte kan hantera 3-fashandsken. Den sitter alldeles för hårt, så hennes handleder klara inte av att ta isär eller sätta ihop 3-fashandskar. Hon skulle inte acceptera att vara hänvisad till att hantera den typen av laddsladdar. Nu är det bara jag som kör elbil, än så länge, men den dagen hon ska köra sin egen elbil så måste vi ha en laddbox hemma med fast kabel. Alternativt har vi en likadan laddsladd till men som aldrig tas bort. Men då är en Tesla laddbox mycket billigare.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 12:51
av LarsL
Men varför inte bara låta kabeln sitta kvar i hemma? Jag har i princip aldrig använt laddkabeln utanför hemmet, förutom någon semester tripp till en sommarstuga då. Totalt under två år så har jag dragit ur Schuko uttaget kanske 10 ggr. Jag ser inget som helst behov av att ha en box på något sätt, defenetivt inte med betalningsmöjlighet.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 12:55
av mati
Jag håller med. Laddbox är ett konstigt krav som gör det bara krångligt och som bidrar till att folk tror att man måste ha laddbox för att kunna ladda en elbil.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 12:57
av Remuz
Har satt upp en wc i sommarstugan, så enda gången jag använder umc nu är i mina föräldrar stuga. Annars är det wc, suc, typ2 som gäller, i den ordningen.

Mätare till wc verkar bara dumt. Teslafi håller koll på exakt hur mycket jag laddar ändå

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 13:01
av mati
Enda anledningen till att jag gick från UMC till wallbox är att UMCn har visat sig vara känslig för fukt och jag vill inte riskera att den går sönder igen.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 13:21
av Smutt
mati skrev:
Enda anledningen till att jag gick från UMC till wallbox är att UMCn har visat sig vara känslig för fukt och jag vill inte riskera att den går sönder igen.
Även skönt att ha UMC alltid i bilen samt ska man ha två Tesla är WC grymt

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 18:12
av Sofie
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 18:24
av Klintan
Sofie skrev:
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Finns en som balanserar mellan två faser:
http://pureelectric.se/laddbox/

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 18:27
av Sofie
Klintan skrev:
Sofie skrev:
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Finns en som balanserar mellan två faser:
http://pureelectric.se/laddbox/
Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 01 jan 2018 19:13
av Klintan
Sofie skrev:
Klintan skrev:
Sofie skrev:
Om det finns en laddbox som kan balansera förbrukningen från tre faser till enfas laddning så är jag väldigt sugen på den.
Finns en som balanserar mellan två faser:
http://pureelectric.se/laddbox/
Verkar vara en trevlig box, men varför bara två faser och inte tre? Är den CE godkänd? Vad blir priset med det nya stödet?
Vet inte hur det är med godkännande, den är framtagen i liten skala av http://evtun.com
Intressant produkt iaf, jag har dock inte testat den själv. Borde vara berättigad till stöd.

Re: Ladda-hemma-stöd

Postat: 03 jan 2018 08:12
av strejf
Täcks Tesla Wallcharger av detta stöd tro? Jag har frågat Tesla och Naturvårdsverket men inget svar ännu.