De måste ju kunna skaka fram en dragkrok om de verkligen ställs mot väggen? Låter ju inte klokt. De får väl ringa runt till andra Audi-handlare och ta en från nån demobil eller nåt tills vidare?mati skrev:Precis. Det var därför jag avbokade 3:an. Den kommer aldrig funka för mina hundar.gellerstam skrev:Japp, har skrivit flera ggr att det inte funkar med M3.Verdi skrev:Walker skrev:Häva köpet och ta en 3’a?Gustafsson skrev:Du kommer nog sakta men säkert tillbaks till Tesla-sekten igen.
Väger vagnen under tonnet?
Nya släpvikten på 3’an är ju 1000 kg
Mati har väl stora hundar?
Vagnen är dessutom på 1300kg, det skulle alltså inte gå i alla fall.
För att vara ärlig så har tanken om en MX funnits i mitt huvud. Men jag har inte råd. Och service-helvetet kan jag vara utan.
Släpvagnskörning med Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Släpvagnskörning med Audi e-tron
Jag har CE-kort.gellerstam skrev:Med BE körkort så är väl vagnen biff. Värre att lösa hundbiten då. Även om det finns de som löst även detta. Tänker på https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

Men jag håller helt med Verdi, det här är inte klokt. Att man måste sitta och fundera över ett bilbyte bara för att de inte klarar av att sätta en dragkrok på min bil saknar verkligen motstycke. Det är ju knappast så att det är omöjligt, som till exempel i en Model S där man inte kan installera en (laglig) krok. Här går det ju bevisligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag skulle nog ge återförsäljaren sisådär 4 veckor att åtgärda problemet. Annars häv köpet.
Tyvärr måste man stå på sig mot allt och alla i dagens samhälle...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nja.... nu spelar det ju mindre roll om du så har hela alfabetet på ditt körkort. Om bilen inte får dra mer än 1000 kg får man helt enkelt inte dra mer.gellerstam skrev:
Med BE körkort så är väl vagnen biff. Värre att lösa hundbiten då. Även om det finns de som löst även detta. Tänker på https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Finns många trådar om detta. Båda ja och nej. Man får alltså dra släpvagnen med BE-kort om totalvikt är mer än 1000kg, men inte lasta den så att bruttovikten blir mer är 1000kg. Med B körkort får du inte ens dra en tom släpvagn med totalvikt över 1000kg.Walker skrev:Nja.... nu spelar det ju mindre roll om du så har hela alfabetet på ditt körkort. Om bilen inte får dra mer än 1000 kg får man helt enkelt inte dra mer.gellerstam skrev:
Med BE körkort så är väl vagnen biff. Värre att lösa hundbiten då. Även om det finns de som löst även detta. Tänker på https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Tesla Model Y
Ja, fast de har haft 6 månader på sig att åtgärda detta. Det är ju inte direkt så att jag har suttit tyst och stilla och bara väntat. Jag har ju tjatat på dem sedan i maj. Att de inte har gjort nånting för att lösa det hela är ju inte mitt problem. Jag har bara varit alldeles för tålmodig. Men mitt tålamod har nått bristningsgränsen nu. Jag tänker inte fortsätta med att bara sitta och vänta ytterligare en eller flera månader. Det har redan gått alldeles för lång tid för att det fortfarande kan kallas för rimligt. Jag tycker att månaden ut får räcka. 2 veckor. Så svårt kan det inte vara. Ta en dragkrok från en annan bil. Slakta en demobil. Det tar inte mer än några timmar.taliz skrev:Jag skulle nog ge återförsäljaren sisådär 4 veckor att åtgärda problemet. Annars häv köpet.
Jo, men nu talade vi inte om en tim släpvagn (vem som nu skulle tycka det var kul att åka omkring med en sångellerstam skrev:Finns många trådar om detta. Båda ja och nej. Man får alltså dra släpvagnen med BE-kort om totalvikt är mer än 1000kg, men inte lasta den så att bruttovikten blir mer är 1000kg. Med B körkort får du inte ens dra en tom släpvagn med totalvikt över 1000kg.Walker skrev:Nja.... nu spelar det ju mindre roll om du så har hela alfabetet på ditt körkort. Om bilen inte får dra mer än 1000 kg får man helt enkelt inte dra mer.gellerstam skrev:

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Helt rätt!mati skrev:Ja, fast de har haft 6 månader på sig att åtgärda detta. Det är ju inte direkt så att jag har suttit tyst och stilla och bara väntat. Jag har ju tjatat på dem sedan i maj. Att de inte har gjort nånting för att lösa det hela är ju inte mitt problem. Jag har bara varit alldeles för tålmodig. Men mitt tålamod har nått bristningsgränsen nu. Jag tänker inte fortsätta med att bara sitta och vänta ytterligare en eller flera månader. Det har redan gått alldeles för lång tid för att det fortfarande kan kallas för rimligt. Jag tycker att månaden ut får räcka. 2 veckor. Så svårt kan det inte vara. Ta en dragkrok från en annan bil. Slakta en demobil. Det tar inte mer än några timmar.taliz skrev:Jag skulle nog ge återförsäljaren sisådär 4 veckor att åtgärda problemet. Annars häv köpet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Huvudsaken är att du är bestämd. Och ja 6 mån är alldeles för länge. Risken är att det blir återköp och du får betala för slitage. Men det är det nog värt.mati skrev:Ja, fast de har haft 6 månader på sig att åtgärda detta. Det är ju inte direkt så att jag har suttit tyst och stilla och bara väntat. Jag har ju tjatat på dem sedan i maj. Att de inte har gjort nånting för att lösa det hela är ju inte mitt problem. Jag har bara varit alldeles för tålmodig. Men mitt tålamod har nått bristningsgränsen nu. Jag tänker inte fortsätta med att bara sitta och vänta ytterligare en eller flera månader. Det har redan gått alldeles för lång tid för att det fortfarande kan kallas för rimligt. Jag tycker att månaden ut får räcka. 2 veckor. Så svårt kan det inte vara. Ta en dragkrok från en annan bil. Slakta en demobil. Det tar inte mer än några timmar.taliz skrev:Jag skulle nog ge återförsäljaren sisådär 4 veckor att åtgärda problemet. Annars häv köpet.
Kanske du kan få 71kwh modellen isf?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Uselt av AUDI verkligen.
Vad händer hos bilprovningen när någon om 2,5 år ska besikta bilen och den avtagbara dragkroken inte går att montera?
(Antar det är en avtagbar krok Audi har)
Vad händer hos bilprovningen när någon om 2,5 år ska besikta bilen och den avtagbara dragkroken inte går att montera?
(Antar det är en avtagbar krok Audi har)
Jag har ju betalat leasingen sedan i april. Det är nånstans runt 45-tusen kronor eller så. Det borde väl täcka slitaget. Det är klart att jag betalar för det. Jag har ju använt bilen. Men kontantinsatsen på en kvars mille vill jag ha tillbaka. Nej, om det blir återköp eller om jag häver köpet så blir det såklart ingen ny Audi.taliz skrev:Huvudsaken är att du är bestämd. Och ja 6 mån är alldeles för länge. Risken är att det blir återköp och du får betala för slitage. Men det är det nog värt.mati skrev:Ja, fast de har haft 6 månader på sig att åtgärda detta. Det är ju inte direkt så att jag har suttit tyst och stilla och bara väntat. Jag har ju tjatat på dem sedan i maj. Att de inte har gjort nånting för att lösa det hela är ju inte mitt problem. Jag har bara varit alldeles för tålmodig. Men mitt tålamod har nått bristningsgränsen nu. Jag tänker inte fortsätta med att bara sitta och vänta ytterligare en eller flera månader. Det har redan gått alldeles för lång tid för att det fortfarande kan kallas för rimligt. Jag tycker att månaden ut får räcka. 2 veckor. Så svårt kan det inte vara. Ta en dragkrok från en annan bil. Slakta en demobil. Det tar inte mer än några timmar.taliz skrev:Jag skulle nog ge återförsäljaren sisådär 4 veckor att åtgärda problemet. Annars häv köpet.
Kanske du kan få 71kwh modellen isf?
Nej, jag är nöjd med bilen för övrigt, men visar det sig att de är oförmögna att leverera och montera den dragkrok som jag har betalat för ett halvår sedan så har de visat tydligt att de inte vill ha mig som kund och då får de dra åt helvete.
Jodå. Men B körkort får du dra en kärra med totalvikt på 1195 kg (SR+ 300kg mer) eftersom den totalavikten för tåget måste vara under 3500 kg. Begränsningen för Model 3 är bruttovikten, den faktiska vikten på släpet, och den är numera begränsad till 1000 kg (gellerstam skrev:Finns många trådar om detta. Båda ja och nej. Man får alltså dra släpvagnen med BE-kort om totalvikt är mer än 1000kg, men inte lasta den så att bruttovikten blir mer är 1000kg. Med B körkort får du inte ens dra en tom släpvagn med totalvikt över 1000kg.Walker skrev:Nja.... nu spelar det ju mindre roll om du så har hela alfabetet på ditt körkort. Om bilen inte får dra mer än 1000 kg får man helt enkelt inte dra mer.gellerstam skrev:

- Off Grid Byggaren
Tidigare var ju dragkrok något som monterades av leveransverkstaden. Det var väl nästan inga bilar med fabriksmonterade krokar.
Nu när kroken blivit mer integrerad i hela bilen är det väl mer arbete att få dit den och göra programmeringen.
Det kanske inte finns utrustning ute i verkstäderna för detta ännu.
Så att bara ta kroken från en demobil kanske inte ens går att genomföra?
Nu när kroken blivit mer integrerad i hela bilen är det väl mer arbete att få dit den och göra programmeringen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Bilen ska ju vara förberedd för dragkrok. Alla kablar är dragna. Mjukvaran verkar redan tro att det sitter en krok på bilen, det finns nämligen ett släpvagnskörlage. Alla monteringsdetaljer finns på plats enligt verkstaden. Det enda som fattas är själva kroken. Jag har väldigt svårt att tro att det inte skulle gå att bara plocka en krok från en annan bil. Det var ju tänkt att de skulle skruva dit en krok nu på tisdag. De har alltså möjlighet att göra detta. Bara att det inte finns någon krok.
Om det inte går, antingen av tekniska skäl, eller av ren ovilja, så får det väl vara. Då häver jag köpet och då blir det troligen någon form av laddhybrid. Jag kanske hittar en bra begagnad eller nåt. Det är väl en kompromiss jag kan tänka mig leva med. Diesel skulle kännas sådär.
Nu har även sambon surnat till. Hon vill ju åka på husvagnssemester, och nu har hon börjat inse att detta aldrig kommer bli möjligt med vår nuvarande bil, så som det ser ut idag.
Om det inte går, antingen av tekniska skäl, eller av ren ovilja, så får det väl vara. Då häver jag köpet och då blir det troligen någon form av laddhybrid. Jag kanske hittar en bra begagnad eller nåt. Det är väl en kompromiss jag kan tänka mig leva med. Diesel skulle kännas sådär.
Nu har även sambon surnat till. Hon vill ju åka på husvagnssemester, och nu har hon börjat inse att detta aldrig kommer bli möjligt med vår nuvarande bil, så som det ser ut idag.
Kroken har ju varit integrerad i hela bilen i över 10 år. Inga konstigheter att sätta dit en krok och tillhörande styrenheter för att sen koda in den. Så jo kroken går garanterat att plocka från en demo men styrenheterna däremot kanske måste beställas nya pga låsning efter kodning.Off Grid Byggaren skrev:Tidigare var ju dragkrok något som monterades av leveransverkstaden. Det var väl nästan inga bilar med fabriksmonterade krokar.
Som sagt, styrenhet, monteringsdetaljer osv har de fått hem för ganska länge sedan. Det är bara själva järnkroken som tydligen inte går att få tag på. Man kanska ska fråga den lokala smeden om han kan tillverka en krok åt mig. Jag har faktiskt en egen gammal smedja på min tomt. Dags att blåsa liv i den kanske.Stevvee skrev:Kroken har ju varit integrerad i hela bilen i över 10 år. Inga konstigheter att sätta dit en krok och tillhörande styrenheter för att sen koda in den. Så jo kroken går garanterat att plocka från en demo men styrenheterna däremot kanske måste beställas nya pga låsning efter kodning.Off Grid Byggaren skrev:Tidigare var ju dragkrok något som monterades av leveransverkstaden. Det var väl nästan inga bilar med fabriksmonterade krokar.
Men skämt åsido. Om två dagar ska bilen lämnas in på service. Vi får se vad som händer. Men jag plockar ut mina grejer imorgon, skruvar ner hundgallret osv. Jag har en känsla av att jag aldrig kommer få se den igen eftersom jag kommer vägra att köra hem bilen innan det sitter en krok på den. Hade de kunnat och velat så hade de löst det här för länge sedan. Jag är inte särskilt optimistisk att det plötsligt ska lösa sig på nåt magiskt sätt. Enda skillnaden nu mot förr är att jag har fått nog. Jag har fått en bil som inte motsvarar den bil jag har beställt och som jag inte kan nyttja som jag vill. Det påverkar mitt liv både privat och i jobbet. Det accepterar jag inte längre. Punkt. Frågan är bara hur stor den ekonomiska smällen blir för mig.
Mati jag har skrivit 2 gånger hur man räknar. Har hävt köpet 3 gånger sedan 2003mati skrev:Som sagt, styrenhet, monteringsdetaljer osv har de fått hem för ganska länge sedan. Det är bara själva järnkroken som tydligen inte går att få tag på. Man kanska ska fråga den lokala smeden om han kan tillverka en krok åt mig. Jag har faktiskt en egen gammal smedja på min tomt. Dags att blåsa liv i den kanske.Stevvee skrev:Kroken har ju varit integrerad i hela bilen i över 10 år. Inga konstigheter att sätta dit en krok och tillhörande styrenheter för att sen koda in den. Så jo kroken går garanterat att plocka från en demo men styrenheterna däremot kanske måste beställas nya pga låsning efter kodning.Off Grid Byggaren skrev:Tidigare var ju dragkrok något som monterades av leveransverkstaden. Det var väl nästan inga bilar med fabriksmonterade krokar.
Men skämt åsido. Om två dagar ska bilen lämnas in på service. Vi får se vad som händer. Men jag plockar ut mina grejer imorgon, skruvar ner hundgallret osv. Jag har en känsla av att jag aldrig kommer få se den igen eftersom jag kommer vägra att köra hem bilen innan det sitter en krok på den. Hade de kunnat och velat så hade de löst det här för länge sedan. Jag är inte särskilt optimistisk att det plötsligt ska lösa sig på nåt magiskt sätt. Enda skillnaden nu mot förr är att jag har fått nog. Jag har fått en bil som inte motsvarar den bil jag har beställt och som jag inte kan nyttja som jag vill. Det påverkar mitt liv både privat och i jobbet. Det accepterar jag inte längre. Punkt. Frågan är bara hur stor den ekonomiska smällen blir för mig.

Tack för det. Jag såg det. Frågan är ju bara om de går med på det. Företagsleasing är ju inte riktigt samma sak som ett privatköp.nek0 skrev:Mati jag har skrivit 2 gånger hur man räknar. Har hävt köpet 3 gånger sedan 2003
Ring till konsumentverket och fråga innan du går och pratar med din säljare.mati skrev:Tack för det. Jag såg det. Frågan är ju bara om de går med på det. Företagsleasing är ju inte riktigt samma sak som ett privatköp.nek0 skrev:Mati jag har skrivit 2 gånger hur man räknar. Har hävt köpet 3 gånger sedan 2003
https://www.hallakonsument.se/kontaktko ... g-gotene1/
Jag har slängt iväg ett mejl till dem förra veckan. Inte fått svar än. Troligen är det enklare att få svar när man ringer.nek0 skrev:Ring till konsumentverket och fråga innan du går och pratar med din säljare.mati skrev:Tack för det. Jag såg det. Frågan är ju bara om de går med på det. Företagsleasing är ju inte riktigt samma sak som ett privatköp.nek0 skrev:Mati jag har skrivit 2 gånger hur man räknar. Har hävt köpet 3 gånger sedan 2003
Du kan ju inte vara rättslös bara för att det är en företagsleasing. Ingångna, skriftliga avtal gäller väl öven företag?mati skrev:Tack för det. Jag såg det. Frågan är ju bara om de går med på det. Företagsleasing är ju inte riktigt samma sak som ett privatköp.nek0 skrev:Mati jag har skrivit 2 gånger hur man räknar. Har hävt köpet 3 gånger sedan 2003
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Konsumentverket tar sig väl inte an ärenden mellan två företag utan bara mellan företag och privatpersoner?mati skrev:Jag har slängt iväg ett mejl till dem förra veckan. Inte fått svar än. Troligen är det enklare att få svar när man ringer.nek0 skrev:Ring till konsumentverket och fråga innan du går och pratar med din säljare.mati skrev:Tack för det. Jag såg det. Frågan är ju bara om de går med på det. Företagsleasing är ju inte riktigt samma sak som ett privatköp.nek0 skrev:Mati jag har skrivit 2 gånger hur man räknar. Har hävt köpet 3 gånger sedan 2003
Ja, det är väl så. Jag har ju försökt att hitta lite info om detta. Man kan häva ett företagsleasingavtal men då handlar det mer om att parterna måste komma överens på nåt sätt. Det finns inga tydliga regler som i fallet med ett privatköp. Och då blir det som sagt en fråga om hur mycket jag förlorar på det hela. Någon form av smäll blir det oavsett. Säg att jag lämnar tillbaka bilen, men de är bara beredda att betala marknadsvärdet, dvs kontantinsatsen ryker mer eller mindre. Då är det nog nästan bättre att dra det till en domstol. Usch och fy.Jerker skrev:Konsumentverket tar sig väl inte an ärenden mellan två företag utan bara mellan företag och privatpersoner?
Vad tycker ni om det här ?https://www.lawline.se/answers/vilka-re ... va-foretagmati skrev:Ja, det är väl så. Jag har ju försökt att hitta lite info om detta. Man kan häva ett företagsleasingavtal men då handlar det mer om att parterna måste komma överens på nåt sätt. Det finns inga tydliga regler som i fallet med ett privatköp. Och då blir det som sagt en fråga om hur mycket jag förlorar på det hela. Någon form av smäll blir det oavsett. Säg att jag lämnar tillbaka bilen, men de är bara beredda att betala marknadsvärdet, dvs kontantinsatsen ryker mer eller mindre. Då är det nog nästan bättre att dra det till en domstol. Usch och fy.Jerker skrev:Konsumentverket tar sig väl inte an ärenden mellan två företag utan bara mellan företag och privatpersoner?
Jag, det är det lagen säger. Men att ha rätt och att få rätt är två helt olika saker. Jag har tyvärr dålig erfarenhet med detta. Och det är därför jag helst vill undvika att dra det för långt. Naturligtvis borde det ligga i bilhandlarens intresse att undvika detta, således skulle det helt klart vara enklast att ge mig det jag har betalat för. Men om det av olika skäl inte går, och jag då kråver att de tar tillbaka bilen utan att det drabnar mig ekonomiskt, blir det säkert andra tongångar från deras sida.