Släpvagnskörning med Audi e-tron
Postat: 19 maj 2019 19:18
Många efterfrågar ju dragkrok på sin elbil, så här kommer en liten rapport från helgens släpvagnskörning med e-tron.
Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.
Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.
Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
För att koppla på släpet finns de ett extra val i backkameran - koppla släpkärra vilket underlättar. Backa inte för nära bara, svårt att se exakt var draghandsken är,
och dragkroken sitter ganska nära stötfångarplasten.
Med släpet påkopplat sker vissa saker automatisk, elbakluckan spärras för motoröppning, nivåreglering ställs in, test av lamporna på släpet, ESD aktiverar släpvagnsläge mm.
Finns också möjlighet att ställa in en maxhastighet med släp så rättar sig farthållaren efter den. Läste att i Tyskland är e-tron godkänd för 100 km/h med släp, vore inte dumt om vi fick det i Sverige också.
Förbrukningen hamnade på 3,1 kWh per mil för de fyra mil jag körde. Det var + 17 grader ute.
90% lägre förbrukningskostnad per mil jämfört med min tidigare Volvo XC 90 gen 1 med T5 bensinmotor.
Cirka 1000 kg på släpet, armeringsmattor som var stora men inte mycket luftmotstånd. Hade även 15 stora hinkar grus för att få lite jämvikt på släpet, det var inte någon optimal last men e-tron gick väldigt stadigt med släpet.
Den löstagbara dragkroken är en ny konstruktion, efter att skyddslocket undertill är borttaget skjuts dragkroken rakt upp, inuti ett rör, med lite fart.
Den låses med nyckel, spärrhandtaget måste även vara i rätt läge först.
Släpvagnskontakten fälls ned, det är en 13-polig och i min bil låg en adapter till 7-polig i handskfacket som kan sitta i jämt.
Då allt är rejält infettat krävs skyddshandskar.
För att koppla på släpet finns de ett extra val i backkameran - koppla släpkärra vilket underlättar. Backa inte för nära bara, svårt att se exakt var draghandsken är,
och dragkroken sitter ganska nära stötfångarplasten.
Med släpet påkopplat sker vissa saker automatisk, elbakluckan spärras för motoröppning, nivåreglering ställs in, test av lamporna på släpet, ESD aktiverar släpvagnsläge mm.
Finns också möjlighet att ställa in en maxhastighet med släp så rättar sig farthållaren efter den. Läste att i Tyskland är e-tron godkänd för 100 km/h med släp, vore inte dumt om vi fick det i Sverige också.
Förbrukningen hamnade på 3,1 kWh per mil för de fyra mil jag körde. Det var + 17 grader ute.
90% lägre förbrukningskostnad per mil jämfört med min tidigare Volvo XC 90 gen 1 med T5 bensinmotor.
Cirka 1000 kg på släpet, armeringsmattor som var stora men inte mycket luftmotstånd. Hade även 15 stora hinkar grus för att få lite jämvikt på släpet, det var inte någon optimal last men e-tron gick väldigt stadigt med släpet.