perla1975 skrev: ↑23 jul 2024 23:10
Nect skrev: ↑23 jul 2024 22:45
nek0 skrev: ↑23 jul 2024 18:09
Nect skrev: ↑23 jul 2024 15:06
För att sätta punkt så kan vi kolla vad som står i lagen som reglerar allt gällande facken, arbetsgivarna vid stridsåtgärder (
strejk), fredsplikt mm.
Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.
https://lagen.nu/1976:580#P41dS1
En arbetstagare som inte är medlem i facket som utlyst stridsåtgärd på aktuell arbetsplats
får inte delta i stridsåtgärden. Stridsåtgärden som drabbas en arbetsplats gäller enbart för medlemmarna i aktuellt fack som utfört stridsåtgärden. PUNKT.
Om någon strejkar utan att sitt aktuella fack skickat in
Anmälan på detta till medlingsinstitutet som så är det ett avtalsbrott. Och en så kallad vildstrejk (utan grundlagsskydd) där de strejkande kan bli skadeståndsskyldiga.
Hur ska man veta vad som gäller?
Fråga
ARBETSRÄTT
Strejk och blockad
27/10/2020
Måste jag delta i en
strejk om jag inte är ansluten till något fackförbund?
Hej, jag är inte med i facket på min arbetsplats och det börjar ryktas om en eventuell
strejk. Kan jag jobba som vanligt och inte bry mig om vad de fackligt anslutna gör? Jag har letat en del på nätet och jag hittar egentligen bara att en
strejk berör inte mig, så jag kan jobba på som vanligt
Lawline svarar
Hej!
Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.
Jag tolkar din fråga som att du inte är fackligt ansluten överhuvudtaget, och alltså varken är med i en facklig organisation som har ett kollektivavtal på arbetsplatsen eller är med i en annan facklig organisation. Detta antagande gör jag då svaret kan bli annorlunda om du är med i en facklig organisation som inte har kollektivavtal på arbetsplatsen.
Du som oorganiserad arbetstagare har ingen skyldighet att strejka, utan du kan välja att fortsätta arbeta som vanligt. Du har dock rätt att delta i strejken om du skulle vilja detta, en rättighet som går att härleda ur artikel 6.4 i Europeiska sociala stadgan. Skillnaden är dock att du som oorganiserad arbetstagare inte har någon rätt till konfliktersättning som många fackföreningar betalar ut till sina medlemmar under strejken. Du kan även välja att vara neutral, och då beviljas tjänstledighet. Under tjänstledigheten kommer du inte att få någon lön eller annan ersättning från din arbetsgivare.
Vänliga hälsningar,
Aras TofekRådgivare
https://lawline.se/answers/maste-jag-de ... ackforbund
Från samma sida, gällande om kollektivavtal saknas på arbetsplatsen:
https://lawline.se/answers/kan-man-stre ... ektivavtal
”Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL), regeringsformen (RF) och lagen om anställningsskydd (LAS)
Om arbetsgivare och arbetstagare är bundna av kollektivavtal råder en så kallad fredsplikt. Arbetstagare får då inte strejka eller vidta liknande stridsåtgärder (MBL 41 §).
Eftersom ni arbetar på ett företag som inte har kollektivavtal så gäller alltså inte fredsplikten. Det är även en grundläggande frihet att kunna vidta stridsåtgärder, denna frihet är dock förbehållen föreningar av arbetstagare, dvs. arbetstagarorganisationer (RF 2 kap. 14 §).
Är ni inte medlemmar i en arbetstagarorganisation har ni alltså inte denna frihet. Att gå ut i strejk utan att vara medlem i en arbetstagarorganisation utgör arbetsvägran och kan innebära saklig grund för uppsägning (LAS 7 § första stycket)
Sammanfattning
Är ni inte medlemmar i en arbetstagarorganisation kan ni alltså inte gå ut i strejk (är ni medlemmar i en arbetstagarorganisation behöver strejken ske i samråd med organisationen).
Det är inte olagligt, men ni kan bli uppsagda.
Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!”
Tror inte någon undrar om detta, if metall har dock anmält till medlingsinstitutet och uppfyllt de formella kraven vilket gör att strejken på tm är laglig. Båda fackanslutna och oorganiserade får strejka.
De som inte strejkar är strejkbrytare.
Klart strejken är laglig. Det är väl ingen som påstår något annat? Svaret var vad som gäller. Konfliktåtgärden ”
strejk”” har enbart fackligt anslutna vars fack utlöst
strejk. Eller om annat fack i samråd med strejkande fack godkänner
strejk för sina medlemmar.
Icke fackligt anslutna kan strejka och inget olagligt. Däremot räknas det som arbetsvägran eftersom du inte tillhör ett fack med aktiv konflikt.
Ordet strejkbrytare har olika innebörder för många.
Sveriges rikstad skriver själv detta:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... g_hb11868/
”Att ersätta strejkande arbetare med andra arbetare är själva definitionen av strejkbryteri”.
Dvs att en strejkande arbetare ersätts av en annan.
Men om ingen strejkar så finns det ingen att ersätta.
Att inte strejken följs av någon är väl nått helt annat.
Strejkvägran kanske?