Intressant att så många i Sverige har bilden av att fackföreningarna är till för arbetaren (singular). Det är inte sant. De är till för kollektivet arbetare, det är nog därför det heter kollektivavtal t ex. Fackföreningarna bryr sig om styrkeförhållandena i helhet. Dvs förhållandena mellan arbetsgivare och arbetare som grupp. Facken skiter fullständigt i den individuelle arbetaren och kommer ofta arbeta emot enskilda eller små gruppers väl utifrån vad de (rätt eller fel) anser gagnar gruppen i stort.jonasl skrev: ↑14 dec 2023 10:16https://www.dn.se/ekonomi/pappa-behovde ... tsgivaren/
Han fick sparken, facket hjälpte till med en förlikning som hindrar honom att driva processen vidare.
"Amro Amer menar att han blev pressad av facket att snabbt skriva under och känner sig lurad.
– Det stora problemet är faktiskt inte med företaget, det är med facket. Facket skyddade inte mig över huvud taget. De var 100 procent på företagets sida. Jag trodde att facket var på min sida, säger han."
Det är tyvärr också min bild av hur det ofta går till. Speciellt på större företag har jag varit med om att fackrepresentanter och företagsledning är lite väl goda vänner - dock inte där jag jobbar just nu ska jag säga.
Observera att denna notering inte är ett inlägg i debatten om det är rätt eller fel i vad som händer med Tesla, men det överförbara i sammanhanget är att det är fel att tro att konflikten på något sätt skulle handla om att just 9 individer som jobbar på Tesla ska få bra/bättre villkor. Det skiter facket i.