fth skrev: ↑18 dec 2023 12:48
Metallare skrev: ↑18 dec 2023 12:19
Kan det inte vara så att personal i fråga är rädd att Tesla frånta aktier?
Dom tilldelade aktierna kan inte "fråntas" den anställde, det är bara om man avslutar sin anställning innan perioden för tilldelning är slut som man kan "bli av med" en del av bonusen, RSU:erna omvandlas till aktier kvartalsvis under fyra år från anställning.
Men stämmer detta? Någonstans i denna långa tråd har det funnits uppgifter (var det från en intervju med en av de strejkande?) att det från arbetsledningens sida indikerats/hotats med att de som valt att gå ut i
strejk inte skulle få någon tilldelning/utbetalning vid nästkommande tillfälle? Detta skulle tydligen vara i strid med anställningsavtalet men det är i så fall den enskilde medarbetaren som måste hävda sin rätt gentemot företaget. En hyfsad brant uppförsbacke för en servicetekniker IMHO.
Jag har ingen ytterligare källa bakom detta, men vi kanske kan enas om att det inte är snyggt gjort om så skulle vara fallet? Hedras inte anställningsavtalet i sin helhet, vad händer då härnäst?
fth skrev: ↑18 dec 2023 12:48
Tesla gjorde inget speciellt vill jag påstå. Man fortsatte arbetet precis som vanligt.
Som vi ständigt upprepar i denna tråd - bägge parterna har förhållit sig inom sitt lagrum än så länge. Men att omgående plocka in konsulter/annan personal/strejkbrytare är ungefär som att vifta med ett rött skynke framför en väldigt vrång, välväxt och alert tjur. Det indikerar noll och intet respekt för den fackliga rörelsen och lär ha initierat det breda spektrum vi nu ser av sympatiåtgärder. Företaget Tesla har, enligt min personliga uppfattning, hitintills visat ungefär samma insikt om lokala förhållanden och respekt för den nationella strukturen som britterna när de koloniserade tredje världen. Men som sagt - det ligger fortfarande inom det lagligas gräns, om än jag misstänker att en facklig företrädare skulle hävda att "som man bäddar får man ligga"...