Svar på frågor:OfarligTesla skrev: ↑07 maj 2024 20:23Står det i ert kollektivavtal att övertidsersättningen försvinner till förmån för semesterdagar över en lön på X kr/mån? För det gör det i mitt KA och jag tror inte det hade gått igenom att strunta i det då man minskar antalet semesterdagar personen får.perla1975 skrev: ↑07 maj 2024 20:00Jag har skrivit på mängder av anställningsavtal med avtalad uppsägningstid som skiljer sig från ka.
Mina medarbetare har kvar övertidsersättning och får flera semesterdagar i utbyte mot arbetstidsförkortning. Precis det som tms medarbetare så gärna vill få.
Facket har aldrig protesterat mot för höga löneökningar även i individfall. Löneår är alltid från 1 april, om nya lönerevisionen dröjer betalad lönen ut retroaktivt.
Man kan inte minska sin pensionsinsättning men dock öka den genom löneväxling.
Så sammanfattningsvis verkar det skilja rätt mycket mellan olika företag som har kollektivavtal och då även hur man tolkar mbl.
Så hos er kan man få en månad ömsesidig uppsägningstid om man vill? Vad är uppsägningstiden från arbetsgivarens sida i kollektivavtalet? För hos oss står det tre månader efter en viss anställningstid och att då sätta en månad hade varit i strid med KA (var en av sakerna jag frågade facket om när jag blev så sur att jag gick ur).
Ja det går som sagt inte att flytta ersättning från pensionen till nu, att öka pensionsinsättningen via löneväxling hade varit tvärt emot vad jag bör göra utan den bör minskas.
Som sagt är detta (och mer) skäl till varför jag tycker det bör vara lagligt att avtala om avsteg från KA om man vill, vad som är bäst enligt facket är inte objektivt bäst. Sen kanske arbetsgivaren inte vill förhandla enskilt men det bör inte stoppas av lagen.
1) Är du inte övertidsavlöst så har du kvar rätt till övertid. Regleras inte i kollektivavtal utan i anställningsavtal. Är du övertidsavläst får du extra semesterdagar.
2) På anställningsavtalet kan jag välja enligt kollektivavtal, vilket är standard men kan oxå välja individuell uppsägningstid. Anställningstid reglerar uppsägningstid om man valt enligt kollektivavtal. Vanligtvis är det 3 månader direkt från start vid individuellt avtal.