Ny stöld i natt, troligtvis sydliga västkusten - från FB: "Då var det dags för min S att försvinna. De är smarta grabbar. De kopierade inte keyfob. Inte via mitt konto. De använder något nytt. Min extra spårsändare tog de ut. SCP610. Ser ni något ring polisen."
Ingen mer info om PIN to drive var aktiv.
På ämnet "extra spårsändare" så undrar jag om någon vet vart GPS-antennen sitter i en X?
Funderar på att sätta en i GPS-tracker och vill ha den så långt från bilens egna som möjligt. Några idéer?
Enligt Teslatap så: GPS – Under the top of back hatch glass, left-side
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.
Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.
Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.
Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.
Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.
Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.
Med det sagt måste jag säga att det är mycket frustrerande att inte få en helhetsbild från ens en enda av alla dessa stölder, i termer av hur bilen var konfigurerad, vilken hårdvaruversion det var (nya eller gamla FOB tex), om det kommit några meddelanden i Tesla-appen (som med standardinställningar talar om när bilen slutar ladda t.ex) och vad man faktiskt vet om hur stölden har gått till respektive hur den inte har gått till (tex hur FOB var förvarad, var laddning inkopplad, om det var inbrott etc.). Jag menar så klart inte att det är någon slags skyldighet för de drabbade att hålla mig informerad
Senast redigerad av boreno, redigerad totalt 2 gång.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Klintan, kan du fråga personen på Facebook om PIN var aktiverat? Keyless entry?
Roligt att spekulera men vi behöver fakta.
Flera som frågat men inte fått svar på den frågan. Däremot hade ägaren kamera vid entrén som måste passeras för att vara i närheten av nyckeln, den hade inte fångat någon rörelse.
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.
Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.
Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.
Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.
GPS, Wifi och RDS som söker signal hittar du enkelt med en bugg detector.
Tror dessvärre det är kört.
Personligen så får jag hellre bilen stulen på parkeringen mitt i natten än får inbrott i bilen och halva inredningen utriven, än värre rånad på bilen under pistolhot.
Hade jag blivit av med bilen så hade jag inte velat få tillbaka den.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.
Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.
Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.
Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.
GPS, Wifi och RDS som söker signal hittar du enkelt med en bugg detector.
Tror dessvärre det är kört.
Personligen så får jag hellre bilen stulen på parkeringen mitt i natten än får inbrott i bilen och halva inredningen utriven, än värre rånad på bilen under pistolhot.
Hade jag blivit av med bilen så hade jag inte velat få tillbaka den.
Det handlar om att kunna binda kriminella vid brott så att man får bort dem från gatan. Vetat en missad sändare i en båtmotor avslöjade en liga i Baltikum för inte så länge sen. Ända sättet att skydda sig är att få bort tjuvarna från gatan.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.
Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.
Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Man skulle kunna ha ett larm som detekterar störsändare. Det skulle man kunna ha i huset eller i bilen. Finns sånt? Man skulle kunna hinna ta åtgärder då.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Man skulle kunna ha ett larm som detekterar störsändare. Det skulle man kunna ha i huset eller i bilen. Finns sånt? Man skulle kunna hinna ta åtgärder då.
Gillar idén men låter mer och mer som larm-larm och lsrm-larm-larm
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.
Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.
Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.
Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.
GPS, Wifi och RDS som söker signal hittar du enkelt med en bugg detector.
Tror dessvärre det är kört.
Personligen så får jag hellre bilen stulen på parkeringen mitt i natten än får inbrott i bilen och halva inredningen utriven, än värre rånad på bilen under pistolhot.
Hade jag blivit av med bilen så hade jag inte velat få tillbaka den.
Det handlar om att kunna binda kriminella vid brott så att man får bort dem från gatan. Vetat en missad sändare i en båtmotor avslöjade en liga i Baltikum för inte så länge sen. Ända sättet att skydda sig är att få bort tjuvarna från gatan.
Vilket öppnar upp marknaden för nästa gäng. Det här kommer aldrig försvinna, för egen del handlar det om att göra det tillräckligt svårt för att en random biltjuv inte ska orka bry sig, men samtidigt inte för svårt för att organiserad brottslighet inte ska gå över gränsen och hota mig eller min familj för att ta bilen.
När bilen väl är borta så vill jag inte se den igen, plockar hellre ut en ny.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vilket öppnar upp marknaden för nästa gäng. Det här kommer aldrig försvinna, för egen del handlar det om att göra det tillräckligt svårt för att en random biltjuv inte ska orka bry sig, men samtidigt inte för svårt för att organiserad brottslighet inte ska gå över gränsen och hota mig eller min familj för att ta bilen.
När bilen väl är borta så vill jag inte se den igen, plockar hellre ut en ny.
Så länge man inte har en väldigt specifik bil så tror jag det inte går så långt. Då finns det ju andra bilar som är lättare att ta.
Känns i vilket fall betydligt lugnare här uppe. Längre från Öresundsbron. Men de tar väl färjorna från Stockholm ibland också antar jag? Fast risken att åka fast borde vara större på en båt...
Nej, det är bara att söka på regnummer på biluppgifter.se och klicka dig vidare till ägaren. Eller baklänges, klicka in på en specifik persons bilinnehav på merinfo.se.
I natt stals ännu en Tesla. Denna gång i Löddeköpinge, Kävlinge kommun i Skåne. Bilen är en blå model S 2017 med reg nr: SCP610.
Efter samtal med Larmtjänst har vi fått följande text att lägga ut i brottsförebyggande syfte.
Med anledning av senaste tidens stölder av Tesla-bilar i södra Sverige vill vi tipsa dem som äger en Tesla om att det finns några funktioner i bilen som kan användas för att försvåra för tjuven:
1. Aktivera ”PIN TO DRIVE”, betyder att man måste slå en kod för att starta bilen.
2. Avaktivera ”PASSIVE ENTRY” Passiv upplåsning, du får öppna bilen genom att trycka på nyckeln istället.
3. Avaktivera ”AUTO-PRESENT HANDLES SETTING IS TURNED ON” sätt den på “OFF” (funktionen finns på Model S och vissa versioner av Model X) dörr handtaget/dörren fälls inte ut, öppnar sig inte automatiskt.
larmtjanst.se
Tidigare har fem bilar stulits i Västsverige: Laholm, Västra Frölunda, Halmstad och Ljungby.
Laholm: Natten mellan den 16 augusti och 17 augusti 2019, stals en pärlemo vit metallic Tesla Model S 90D AWD, årsmodell 2016, regnr UCP380 i Mellbystrand, Laholm. Bilen har en omfattande utrustningslista bland annat glastaklucka panorama, skinnklädsel, 19 tum LM-fälgar m.m.
Västra Frölunda: Natten mellan den 15 augusti och 16 augusti 2019 stals en röd metallic Tesla Model S Single Speed AWD 100 kvh, årsmodell 2019, regnr DCA56X i Västra Frölunda, sydvästra delen av Göteborg. Bilen har svart inredning och mörktonat glastak.
Ljungby: Natten mellan den 8 augusti och 9 augusti 2019, stals en gråmetallic Tesla Model S 75D AWD Single Speed, årsmodell 2018, regnr YXU945 i Ljungby.
Ljungby: Natten mellan den 5 augusti och 6 augusti 2019, stals en svart Tesla Model X Long Range Single Speed, årsmodell 2019, regnr BNE84K. Bilen är bland annat utrustad med 20" tvåfärgade Slipstream-fälgar.
Halmstad: Natten mellan söndagen den 4 augusti och måndagen den 5 augusti 2019, stals en svart Tesla Model S 100D, årsmodell 2019, regnr NEF94H. Bilen har svart solidlackering, glastaklucka och vit skinnklädsel.
Har du information om stölderna eller har du uppmärksammat något som skulle kunna ha med någon av stölderna att göra vill vi att du kontaktar oss på 114 14 eller genom att tipsa oss på polisen.se: polisen.se/kontakt/mejla-region-vast Är det en akut situation ringer du alltid 112.
Klintan, kan du fråga personen på Facebook om PIN var aktiverat? Keyless entry?
Roligt att spekulera men vi behöver fakta.
Flera som frågat men inte fått svar på den frågan. Däremot hade ägaren kamera vid entrén som måste passeras för att vara i närheten av nyckeln, den hade inte fångat någon rörelse.
Det är ju flera saker man kan fråga kring det påståendet. Det är ju i princip omöjligt för ägaren att veta om keyfoben har kopierats eller inte, det han kan veta är att keyfoben låg i plåtlåda och att passive entry var av aktiverat och pin to drive aktiverat osv. Samma med lösenordet till kontot, omöjligt att veta som ägare.
Två filmer som verkar visar traditionella reley-attacker. Som man kan stjäla vilken nyckellös bil med. Gammal teknik där PIN to drive skyddar. Om många har PIN to drive borde en del sådana här misslyckade försök ha fångats på övervakningskameror. Har inte sett eller hört om ett misslyckat fall. Dvs där de kommer in i bilen men måste ut ur den pga PIN to drive.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."