Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av mans71 »

Daniel_S skrev:
mans71 skrev:
Tryckte upp några klistermärken och märkte mina bilar med. Kanske det stoppar någon...
Säljer du två?
Ja det kan jag göra, fick ett gäng över. Vad är rimligt? 70 inkl. frakt? PM:a namn och adress så svarar jag med swishnr och postar ett par till dig.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Vi på detta forum ligger ju före tjuvarna. Ni i Sydsverige vore nice om ni får de på film ifall de försöker. Ett nät som fångar in dom och hissar upp dom i närmaste träd vore något.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev:
Daniel_S skrev:
mans71 skrev:
Tryckte upp några klistermärken och märkte mina bilar med. Kanske det stoppar någon...
Säljer du två?
Ja det kan jag göra, fick ett gäng över. Vad är rimligt? 70 inkl. frakt? PM:a namn och adress så svarar jag med swishnr och postar ett par till dig.
Me 2 :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jo-el skrev:
wannabee skrev:
De har skrivit om Tesla idag.
Enbart i augusti har åtta Teslabilar stulits, alla i Sydsverige. Och polisen ser inget slut på attackerna.
https://www.expressen.se/kvallsposten/b ... a-minuter/

Är en filmsnutt på en av stölderna också!
"Han har varit jättenöjd med bilens köregenskaper. Men säkerheten ger han efter det som hänt inte mycket för."

Inte mycket självkritik där..
Inte direkt, men vi är nog många som slog på pin2drive först nu vid senaste stöldvågens start. Så är nog i gott sällskap.
Men trist att lägga den skulden på tesla dock.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Särskilt när de i samma artikel skriver att en Porsche också var med på lastbilen, förmodligen stulen på samma sätt. Vad gör Porsche? De har förmodligen inte gjort ett skit eller har de också pin-to-drive uppdaterat OTA?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Vi måste göra något! Försäkringspremierna kommer att äta oss ur huset!!!

1) Se till att ALLA aktiverar pin! Irriterande och lite bökigt men vi tål det! Kan inte Tesla göra en uppmaning vid nästa release av SW att man (nästan) tvingas till pin?

2) Börja granska och sammanställa allt om tjuvarna. Någon har ett signalement, sett bilen lastas, var slaktas de, krockade bilar från USA återuppstår, utskeppningshamn etc. Någon borde ha haft extra tracker i bilen så man kan följa den? Eller haft en gömd telefon som går att spåra?

3) Se till att datorskyddet runt app och toppmail på alla datorer är ok.

4) Skaffa ”råna mig inte här och nu”-utrustning efter eget tycke och smak. Rånare av mobiltelefon kräver koder vid rån, det kommer sannolikt ske vid bilrån också. Kolla om Ö&B har någon ksp58, Akan 40/48 eller annat lämpligt... Ett nödbloss för båtar är annars effektivt om Du tycker monteringen av 40/48 stör takluckans tätningslist. Kostar 150 kr?
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

lem skrev:
Vi måste göra något! Försäkringspremierna kommer att äta oss ur huset!!!

1) Se till att ALLA aktiverar pin! Irriterande och lite bökigt men vi tål det! Kan inte Tesla göra en uppmaning vid nästa release av SW att man (nästan) tvingas till pin?

2) Börja granska och sammanställa allt om tjuvarna. Någon har ett signalement, sett bilen lastas, var slaktas de, krockade bilar från USA återuppstår, utskeppningshamn etc. Någon borde ha haft extra tracker i bilen så man kan följa den? Eller haft en gömd telefon som går att spåra?

3) Se till att datorskyddet runt app och toppmail på alla datorer är ok.

4) Skaffa ”råna mig inte här och nu”-utrustning efter eget tycke och smak. Rånare av mobiltelefon kräver koder vid rån, det kommer sannolikt ske vid bilrån också. Kolla om Ö&B har någon ksp58, Akan 40/48 eller annat lämpligt... Ett nödbloss för båtar är annars effektivt om Du tycker monteringen av 40/48 stör takluckans tätningslist. Kostar 150 kr?
Chilla. Hur många bilar handlar det om egentligen? Var och en väljer väl själv vilken nivå på skydd man vill ha?
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag skulle kunna tänka mig schemalagt pin-to-drive så att det alltid är aktiverat på natten när bilen står hemma.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Som Iem just föreslog lite mer drastiska åtgärder tyckte jag var lite extra kul, speciellt 40/48an som ju inte direkt är en diskret, lätt liten pjäs, lämpad för personbilsmontage, utan en ganska så rejäl kanon. Iaf om man är på mottagarsidan. Får Iem eller någon annan tag på en 40/48 så lovar jag att ställa upp och felsöka om det krånglar vid eldgivning. Både öronproppar och kåpor rekommenderas! Haha.

Nåja mer lättillgängligt, och mer lättinstallerat..haha Är ju sån där rattkrycka. Har själv en Megalock club. Syns tydligt att "här är en stolle som tror att någon kan tänkas vilja sno hans 14 år gamla volvo...". Så tjuven/buset tar en annan bil istället. Ja det är larm och startspärr standadmonterat på bilen. Resonerar som så att rattkryckan gör ännu mindre nytta oanvänd i en byrolåda.
Mvh PP

https://megalock.se
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

LarsL skrev:
Jag skulle kunna tänka mig schemalagt pin-to-drive så att det alltid är aktiverat på natten när bilen står hemma.
Kombinerat med geobaserad aktivering hade varit kanon. Lite tvärt om mot Sentry valen, dvs aktivera alltid hemma men inte på okänd plats.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

jpetters skrev:
LarsL skrev:
Kombinerat med geobaserad aktivering hade varit kanon. Lite tvärt om mot Sentry valen, dvs aktivera alltid hemma men inte på okänd plats.
Det är ju bara hemma och möjligen på jobbet som tjuvarna kan slå till annars vet de ju inte var bilen finns. Dessutom behöver ju bara pin-to-drive aktiveras när jag själv inte ska använda bilen alltså typ från kl 22 till kl 06 och från kl09 till kl16.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

LarsL skrev:
jpetters skrev:
LarsL skrev:
Det är ju bara hemma och möjligen på jobbet som tjuvarna kan slå till annars vet de ju inte var bilen finns. Dessutom behöver ju bara pin-to-drive aktiveras när jag själv inte ska använda bilen alltså typ från kl 22 till kl 06 och från kl09 till kl16.
Exakt. På Sentry är valet att aktivera på alla platser utom Hemma, Arbete och Favoriter. För pin-to-drive är det ju dessa platser man vill aktivera på, eller någon/några av dem. Kombinerat med tidsschema vore ev. ännu bättre.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jpetters skrev:
LarsL skrev:
Pin2Drive är väl alltid bra? Om man går och sätter sig på en restaurang kan det ju vara någon som väntar där med en kumpan på parkeringen utanför. Bara att hoppa in i bilen för kumpanen och köra iväg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Svenssons skrev:
jpetters skrev:
LarsL skrev:
Pin2Drive är väl alltid bra? Om man går och sätter sig på en restaurang kan det ju vara någon som väntar där med en kumpan på parkeringen utanför. Bara att hoppa in i bilen för kumpanen och köra iväg.
Förvisso, men den risken känns än så länge minimal. Då föredrar jag att slippa knappa kod konstant. Men givetvis kan man ju alltid ha det påslaget.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

jpetters skrev:

Förvisso, men den risken känns än så länge minimal. Då föredrar jag att slippa knappa kod konstant. Men givetvis kan man ju alltid ha det påslaget.
Bara för att det känns minimal betyder ju inte d t att den är det. Ett gäng skulle ju kunna sätta en på Brostugan och sedan ett antal på parkeringen. Därefter är det bara att plocka bil efter bil och då inte enbart Tesla. Gäller dock att de snabbt kan stuva undan bilen och har behov av den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Svenssons skrev:
jpetters skrev:

Bara för att det känns minimal betyder ju inte d t att den är det. Ett gäng skulle ju kunna sätta en på Brostugan och sedan ett antal på parkeringen. Därefter är det bara att plocka bil efter bil och då inte enbart Tesla. Gäller dock att de snabbt kan stuva undan bilen och har behov av den.
Det har du såklart helt rätt i. Jag föredrar bara att kunna välja en smart inställning som minimerar risk och ändå behåller en stor del av smidigheten.
Rånrisken är ju knappast obefintlig heller och då hjälper knappast kod. Men det fick vi ju redan tips om tidigare. Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
jpetters skrev:

Tjuvar är lata och fega, annars hade de haft riktiga jobb. Att ge sig på att stjäla en bil på gatan när ägaren kan dyka upp när som helst känns farligt.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Hade föredragit att själv lätt kunna välja när det ska aktiveras. Tex om jag aktivt åser bilen med nyckel om så ska den kräva aktiv upplåsning med nyckel och pin.

Risken på restauranger edyl är kanske inte obefintlig men dock mycket mindre om det är frågan om reläattack. Då måste de ju komma ganska nära nyckeln och veta vilken bil den passar till. I praktiken måste de följa efter ägaren och nog lite mindre bekvämt att jobba så än att smyga till en fast plats på natten utan vittnen.
Men vid minsta osäkerher är det ju bara låsa med nyckel i så fall. Själv vill jag slippa slå pin varje gång jag går ur för att öppna garaget eller grinden.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Hur många T i Sverige? 1000 st x10 kkr = 10 msek i premieintäkter = ~ 8 stulna T -> premien måste dubblas!
Minst!

Det är INTE upp till var och en att välja p2d!!!

PS
40/48 önskas köpas för skydda min Tesla
DS
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

lem skrev:
En schemalagd p2d under natten som pushas ut och måste avaktiveras vore en bra lösning.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Tittade ut och såg bilen stod kvar! Jippie!

Vad f-n har hänt i landet! När sker första Tesla-rånet?

Kom igen och dra ditt strå till stacken:
1 Skydda
2 Var uppmärksam för rekognosering. Det skall INTE vara bra för hälsan att smyga runt din tesla med små boxar
3 Det måste finnas MASSOR med små fragment runt de stulna bilarna. Omlastning, spårning, okrockade delar som flyter upp, någon som råkat fota och av en slump fått med ngt (jfr Anders Eklund)? Åtta bilar kan INTE gå upp i rök! Sitter inte larmtjänst på utredningskapacitet??
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

lem skrev:
Hur många T i Sverige? 1000 st x10 kkr = 10 msek i premieintäkter = ~ 8 stulna T -> premien måste dubblas!
Minst!

PS
40/48 önskas köpas för skydda min Tesla
DS
Klart det är upp till var och en. Jag tänker inte göra det krångligare för mig att köra iväg med bilen, testade som sagt P2D i ca 3 dagar men det var bara irriterande.

Finns garanterat mer än 1000 st Model S i Sverige, är runt 4100 om jag inte minns fel. Tror däremot verkligen de kommer höja premierna om det fortsätter stjälas fler Teslor än förut, gissningsvis sker störst höjning för dem som bor i hus då det alltid varit lättare att stjäla bilar från uppfarten där nyckeln ligger på andra sidan dörren.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Aktivera p2d: 50% rabatt på försäkring, sänkt självrisk m 100kkr

40/48 7/24: ytterligare 25% rabatt
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

lem skrev:
Aktivera p2d: 50% rabatt på försäkring, sänkt självrisk m 100kkr

40/48 7/24: ytterligare 25% rabatt
Lär de inte göra faktiskt, försäkringsbolagen orkar inte hålla på och utreda huruvida p2d var aktivt eller inte vid skadefall. Det är ju dessutom mer eller mindre omöjligt för de att få veta det om inte bilen återfinns.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Den lilla populationen på 4100 bilar innebär direkt skadekostnad på ca 2,5 kkr PER BIL bara för augusti!

Premierna kommer gå sky high!

Min gissning: dubbla kostnaderna inom ett år. Jfr mopedbilarna o EU mopparna som har absurda premier!
Hälsningar
Lars

Skriv svar