Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Inlägg av OfarligTesla »

lem skrev:
Den lilla populationen på 4100 bilar innebär direkt skadekostnad på ca 2,5 kkr PER BIL bara för augusti!

Premierna kommer gå sky high!

Min gissning: dubbla kostnaderna inom ett år. Jfr mopedbilarna o EU mopparna som har absurda premier!
Ja jag kan tänka mig premierna dubblas om det fortsätter, kolla bara vad en BMW M5 kostar att försäkra vilket är en bil som tjuvar inriktar sig mot och som har liknande pris som en Model S. Nu är ju den gissningsvis mycket mer stöldbegärlig fortfarande så det lär inte bli så högt. Teslorna har väl varit rätt skonade tidigare vilket syns i de låga premierna men nu verkar tjuvarna fått upp ögonen för dem.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

OfarligTesla skrev:
lem skrev:
Den lilla populationen på 4100 bilar innebär direkt skadekostnad på ca 2,5 kkr PER BIL bara för augusti!

Min gissning: dubbla kostnaderna inom ett år. Jfr mopedbilarna o EU mopparna som har absurda premier!
Ja jag kan tänka mig premierna dubblas om det fortsätter, kolla bara vad en BMW M5 kostar att försäkra vilket är en bil som tjuvar inriktar sig mot och som har liknande pris som en Model S. Nu är ju den gissningsvis mycket mer stöldbegärlig fortfarande så det lär inte bli så högt. Teslorna har väl varit rätt skonade tidigare vilket syns i de låga premierna men nu verkar tjuvarna fått upp ögonen för dem.
Premierna kan säkert höjas, men det är fler faktorer som spelar in. Försäkringsbolag har ju i sin tur försäkringar (återförsäkring), så även om många stulits i Sverige just nu, så får bolaget viss ersättning från återförsäkringen (kanske är snittkostnaden sett över hela europa betydlig lägre än de framräknade 2,5 kkr). Sen tittar de säkert på trender över flera år, så förhoppningsvis är det här året ett undantag, vilket förhindrar höjning. Fler Teslor kommer ju in i flottan, och därmed lägre kostnad per fordon etc.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
jak
elbilist

Inlägg av jak »

Några frågor om det här med relä-stölder.

Jag förstår att dom behöver kontakt med nyckeln för att kunna starta (eller kanske snarare - att kunna köra iväg).

Men finns det inga krav att nyckeln skall finnas i bilen under färd?

Hur är det med M3 - nyckelkortet måste väl ligga på en viss plats under färden, men om man använder telefon, måste den då finnas i bilen hela tiden eller räcker det att den finns med vid start?
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

jak skrev:
Nej, men om du stannar så bilen stänger av sig så kan du inte starta igen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

loftux skrev:
Premierna kan säkert höjas, men det är fler faktorer som spelar in. Försäkringsbolag har ju i sin tur försäkringar (återförsäkring), så även om många stulits i Sverige just nu, så får bolaget viss ersättning från återförsäkringen (kanske är snittkostnaden sett över hela europa betydlig lägre än de framräknade 2,5 kkr). Sen tittar de säkert på trender över flera år, så förhoppningsvis är det här året ett undantag, vilket förhindrar höjning. Fler Teslor kommer ju in i flottan, och därmed lägre kostnad per fordon etc.
Fast det spelar ingen roll om det återförsäkras eller ej för kostnaden, återförsäkring använder man egentligen mestadels för att minska sina kapitalkrav. Men visst gör man oftast inget jättedrastiskt efter bara ett år eftersom det är ett sådant litet bestånd men jag som aktuarie hade iaf börjat se över antagandena om antalet stölder stack iväg som den gjort nu.
jak
elbilist

Inlägg av jak »

dstr skrev:
jak skrev:
Tack!

Men det låter som att ett sådant krav också skulle trassla till det för någon som vill köra i är bortom avståndet som reläsändaren klarar.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

jak skrev:
dstr skrev:
jak skrev:
Tack!

Men det låter som att ett sådant krav också skulle trassla till det för någon som vill köra i är bortom avståndet som reläsändaren klarar.
Räcker utmärkt för att köra till plats där de lastar på lastbil. Aktivera pin2drive!
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Känns som gamla rattkryckan skall fram igen!

Såg kartan över stulna teslor. Det kräver en viss logistik att köra ut teslorna och det är långa transportvägar till Litauen??? Finns demontering i Sverige??? Har vi ingen info vilken typ av lastbil som används? Har vi inte lite info som kan hjälpa till att bringa klarhet?
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

DSV skrev:
Risken på restauranger edyl är kanske inte obefintlig men dock mycket mindre om det är frågan om reläattack. Då måste de ju komma ganska nära nyckeln och veta vilken bil den passar till. I praktiken måste de följa efter ägaren och nog lite mindre bekvämt att jobba så än att smyga till en fast plats på natten utan vittnen.
Det räcker med en i närheten av ingången till varuhus eller restaurang och en vid parkering som kommunicerar med varandra via telefon. Närmare än 20-30 meter kommer inte behövas, troligen längre om det är utomhus. Kumpanen på parkeringen kan vara flera hundra meter från ägaren. Du kommer aldrig märka av personen som sitter och dricker kaffe på caféet bredvid. Någon varning får du inte heller förutom eventuellt notis om att laddningen avbröts ifall du satt i laddaren. Går inte slå på pin2drive i efterhand.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

loftux skrev:
OfarligTesla skrev:
lem skrev:

Dessutom är det inte exakt modell som beräknas för risk utan det är mer generellt samt många faktorer som spelar in, tex motorstyrka, drivning, aktiv säkerhet, geografi, förare, hur länge man varit kund (länge inte alltid bra), vilka bilar grannarna äger, etc.

Finns ingen vidare anledning till denna panik som uttrycks.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Klintan skrev:
jak skrev:
dstr skrev:
jak skrev:
Tack!

Räcker utmärkt för att köra till plats där de lastar på lastbil. Aktivera pin2drive!
Tesla har väl en bakdörr för pin2drive. Om tesla har det, kanske någon mer har det, eller?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

lem skrev:
Tittade ut och såg bilen stod kvar! Jippie!

Vad f-n har hänt i landet! När sker första Tesla-rånet?

Kom igen och dra ditt strå till stacken:
1 Skydda
2 Var uppmärksam för rekognosering. Det skall INTE vara bra för hälsan att smyga runt din tesla med små boxar
3 Det måste finnas MASSOR med små fragment runt de stulna bilarna. Omlastning, spårning, okrockade delar som flyter upp, någon som råkat fota och av en slump fått med ngt (jfr Anders Eklund)? Åtta bilar kan INTE gå upp i rök! Sitter inte larmtjänst på utredningskapacitet??

Även om du vet exakt vart bilen fanns i Litauen eller Georgien etc så finns det inte en chans för försäkringsbolaget att få tillbaka bilen.

95% av de dryga 3000 båtmotorer som stjäls varje år försvinner utomlands och 80% av alla exklusivare bilar. För försäkringsbolagen så är det alltså inte lönt att leta efter bilen eftersom det aldrig kan få tillbaka den ens om de skulle hitta den.

Det är så det fungerar i det här landet numera. :roll:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:

Tesla har väl en bakdörr för pin2drive. Om tesla har det, kanske någon mer har det, eller?
Du själv har en "bakdörr" till pin2drive men en relayattack funkar inte för att köra bilen. Har tjuvarna ditt lösenord till ditt konto så spelar pin2drive ingen roll. Då kan tjuvarna alltid se var bilen är, låsa upp den och köra iväg med den, någon relayattack behövs inte. Det är dock inte det som hänt i dessa fall. Pin2Drive skulle hjälpt i dessa fall verkar det som.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
frippe skrev:

Du själv har en "bakdörr" till pin2drive men en relayattack funkar inte för att köra bilen. Har tjuvarna ditt lösenord till ditt konto så spelar pin2drive ingen roll. Då kan tjuvarna alltid se var bilen är, låsa upp den och köra iväg med den, någon relayattack behövs inte. Det är dock inte det som hänt i dessa fall. Pin2Drive skulle hjälpt i dessa fall verkar det som.
Nu vet vi väl inte alls till hundra procent hur stölderna gått till.

Min poäng var mer att vi inte kan vara totalt säkra med pin2drive, eftersom att det finns bakdörrar på den, förutom min egna via kontot.
Tesla kan t.ex. komma runt pin2drive, så att anta att kriminella skulle komma över den färdigheten är kanske inte helt långsökt.
Finns t.ex. historik där bilstölder skett med tillverkares reservnyckelsystem.

Men, pin2drive är så klart ytterligare ett skal som försvårar stölderna. Så därmed en viktig sak att använda sig av.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Tesla SC verkar inte komma runt pin2drive hur enkelt som helst för de är noga med att man lämnar koden vid service.

Nån som testat att factory reset inte tar bort pin2drive? :o http://teslaclubsweden.se/forum/search. ... ive_topics
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

De kan avaktivera den. Hamnade en gång i nåt skumt läge där jag inte kunde åka iväg och inte fick upp pin2drive dialogen. Minns inte alla detaljer, men det slutade med att jag ringde supporten som av-aktiverade pin2drive remote och efter en omstart kunde jag sedan starta bilen.

Men det kanske skulle se lite illa ut om de inte frågade efter koden, samt att det sannolikt tar mycket mer tid att av-aktivera den, samt att de då skulle behöva be kunden aktivera den på nytt, sätta en ny pin osv
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det troliga är ju att bilarna inte haft p2d aktiverat eftersom det är gömt nere i säkerhetsmenyn och lite mer bökigt att använda. Det är lite som det var på telefonerna förut när man var tvungen att knappa varje gång. Då bedömde man risken och skadan om någon skulle ta telefonen. Men sedan fingeravtrycket aktiverades så har man ju det på alla enheter. Så kan Tesla förenkla användandet av p2d så kommer fler bilar ha det. Blir det tillräckligt enkelt så kan de forcera in det och kräva aktivt beslut för att ta bort. Jag skulle vilja ha det schemalagt så att det är aktivt när jag inte använder bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nu fick jag ett meddelande från Tesla om att aktivera p2d.
Jag har det redan aktiverat men är ganska trött på den. Stannar jag vid brevlådan och kollar posten så kan jag inte bara hoppa in och köra vidare utan är tvungen att pilla in koden ingen, det var faktiskt enklare med Leaf eller MB där det bara gick att köra direkt. En liten timer hade ju inte varit fel?
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare

Inlägg av Daniel_S »

LarsL skrev:
Jag har det redan aktiverat men är ganska trött på den. Stannar jag vid brevlådan och kollar posten så kan jag inte bara hoppa in och köra vidare utan är tvungen att pilla in koden ingen, det var faktiskt enklare med Leaf eller MB där det bara gick att köra direkt. En liten timer hade ju inte varit fel?
Håller med om att det är störigt ibland men timer gör ju att man tappar skyddet vi rån/-försök.
Men det är klart att vi skulle kunna få välja mellan [Direkt] och [x sek] så är det upp till oss :)
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Jag har svårt att se hur det kan vara så jobbigt att slå in en fyrsiffrig kod. Tar max 3 sekunder. Jag gör gärna detta alla ggr jag ska köra, med tanke på hur mycket svårare det blir för utomstående att bara hoppa in i bilen och dra iväg.
Detta borde som tidigare sagts vara ett krav i bilen att ha kod påslaget.
Dom som känner att dom tappar 3-4 viktiga sekunder i livet kanske ska börja prioritera om sin tid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Daniel_S skrev:
LarsL skrev:
Håller med om att det är störigt ibland men timer gör ju att man tappar skyddet vi rån/-försök.
Men det är klart att vi skulle kunna få välja mellan [Direkt] och [x sek] så är det upp till oss :)
Vid rån vill jag att de tar bilen så fort som möjligt och försvinner från mig... inte värt bråket.

Schemalagt, så att jag inte behöver slå in den på morgon och kväll, och timer så att den inte frågar efter korta stopp. Som det är nu är det sämre än mina gamla bilar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Timer, eller att koden helt enkelt gäller tills bilen låses nästa gång skulle jag vilja ha. Jag måste ur bilen för att öppna garaget hemma. Sedan måste jag hinna tillbaka till bilen, starta den, slå in koden och lägga i växel innan porten stängs. Det går, men jag får skynda mig som det är idag. Och som sagt, vid rån är ju koden inte ett skydd om man inte tänker stanna och slåss.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Jag hörde från en bekant till en av dom som fått bilen stulen att tjuvarna varit där några dagar innan den blivit stulen och kört iväg en bit men sett att batteriet nästan var slut så dom backade tillbaka den på samma ställe och låste och gick igen.
Detta talar ju för att dom inte hade tillgång till appen åtminstone då dom hade sett detta innan och tagit den när den var laddad.
Dom ville väl antagligen inte stanna och ladda då detta skulle kunna notifiera ägaren. Vet inte hur lite batteri det var kvar men antagligen har dom haft en bit att köra till gömställe/lastbil.
Men detta talar ju för att pin hade kunnat förhindra stölden.
Men iskallt att köra tillbaka ändå och sno den senare.
Bogge

Inlägg av Bogge »

Kanske inte du vet, men hur märkte man detta och vidtar man inte några åtgärder efter första försöket?
SALVETA skrev:
Jag hörde från en bekant till en av dom som fått bilen stulen att tjuvarna varit där några dagar innan den blivit stulen och kört iväg en bit men sett att batteriet nästan var slut så dom backade tillbaka den på samma ställe och låste och gick igen.
Detta talar ju för att dom inte hade tillgång till appen åtminstone då dom hade sett detta innan och tagit den när den var laddad.
Dom ville väl antagligen inte stanna och ladda då detta skulle kunna notifiera ägaren. Vet inte hur lite batteri det var kvar men antagligen har dom haft en bit att köra till gömställe/lastbil.
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Bogge skrev:
Kanske inte du vet, men hur märkte man detta och vidtar man inte några åtgärder efter första försöket?
SALVETA skrev:
Jag vet inte säkert men fattade det som att man märkte detta efter bilen var borta. Kanske någon slags övervakning som de kollade på när den blivit stulen.
Skriv svar