Resultaten är ganska intressanta.
Min Tesla är som sagt en 70D med ett strypt 75kWh batteri.
Tillgängliga kWh på batteriet är enligt appen TM-Spy 73 kWh.
Vid 100% SoC ((State of Charge) enligt bilen) kan jag utnyttja 95,5% (SoC enligt appen) av 73%, dvs 69,7 kWh. Mao riktigt nära de utlovade 70 kWh! Även 73kWh tillgängliga för 75kWh är ju riktigt bra.
Dessutom kan vi nu tryggt säga att Tesla har kapat batteriet på toppen. Att ladda t.ex en strypt 60/60D till 100% bör mao inte skada batteriet.
Det man också kan konstatera (och döda div myter på framförallt det amerikanska forumet…) är att de enskilda cellerna har spänning runt 4,2V och inget annat.
En annan intressant iakttagelse (förvisso delvis teoretisk

Jag hade min Tesla på service och fick då en P85+ med 21” hjul som lånebil. Passade på att mäta förbrukningen för båda bilarna Uppsala - Upplands Väsby och tillbaka. Vädret var i princip identiskt (sol, 24c, svag vind) för båda modellerna och jag försökte köra så lika som möjligt med farthållaren på 122km/h på motorvägen. Både på E4an och inne i Uppsala var trafiken likvärdig.
Förbrukningen för P85+ med 21” hjul blev 226 Wh/km och för min 70D med 19” blev den 198 Wh/km.
Enligt Sondells tidigare mätningar snittar ett 85kWh batteri ca 76,5 kWh tillgängliga.
När man räknar fram en räckvidd baserat på dessa värden och körstil kommer man ca 352km med min 70D, och 339km med den P85+ jag lånade. Om man då teoretiskt extraherar dessa siffror för både 60D och 75D, vilket borde vara relevant även i praktiken då vikt och batteri är detsamma, och utgår från att man har 73kWh tillgängliga i 75D samt 59,5 i 60D, blir resultatet följande:
Räckvidd P85+: 339 km
Räckvidd 75D: 367 km (ca 8% längre räckvidd)
Räckvidd 70D: 352 km (ca 4% längre räckvidd)
Räckvidd 60D: 301 km (ca 11% kortare räckvidd)
osäkerhetsfaktorn här är de större hjulen på P85? Enligt Teslas räckviddskalkylator ca 10km sämre räckvidd.
Imho verkar en ny 60D vara ett riktigt bra köp jämfört med en begagnad, med räckvidd som ligger jämförelsevis inte mycket under vad en P85 kan prestera. Sedan har man ju underhållningsvärdet av prestandan med en P85+ som säkert är värt en hel del