Hypermiling

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hypermiling

Inlägg av lator »

Normal eller snabb acceleration. Segar man så förlorar man framförallt tid. Test på energiförbrukning har väl visat att man bör accelerera ganska rejält för lägsta förbrukning även vid eldrift.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
kontakten2

Re: Hypermiling

Inlägg av kontakten2 »

Testade på 60,80väg i Norge som e väldigt kuperad.
De blev bättre men marginellt.
Från 20% till 25%. (60%) start.
DSC_1663.JPG
DSC_1664.JPG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hypermiling

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
Normal eller snabb acceleration. Segar man så förlorar man framförallt tid. Test på energiförbrukning har väl visat att man bör accelerera ganska rejält för lägsta förbrukning även vid eldrift.
Ja, det ska vara effektivast att accelerera mer när man accelererar än att accelerera under längre tid. Tror jag hört det i samband med raketuppskjutningar och varför de vill bränna av så mycket som möjligt direkt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hypermiling

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Crappy skrev:
Jerker skrev:
Vem ringer Elon?
Ringer? han hänger väl här mer än oss?
Men seriöst! Vi borde ju faktiskt försöka få gehör för detta!

Elon kunde ju ändra sig angående krypkörningsfunktionen. Den fanns ju inte från början men efter att ägarna bad om det kom den till.
Att ta bort regen från gasen borde vara ett enkelt fix och skulle underlätta snålkörningen enormt. Men att lägga det på bromsen kan nog bli knepigare, ptminstone om det ska bli mjukt... Men det kanske inte behövs utan det kanske räcker om regen aktiveras när man lägger foten på bromsen?

Effektivaste sättet att få in något på Tesla är att skapa en tråd om det på TCM (eller här?) som många uppmärksammar och gillar. Kanske en omröstning?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hypermiling

Inlägg av bylund »

Problemet jag kan se med att lägga det på bromsen är att det inte blir lika tydligt var gränsen mellan regen och broms ligger, så om man inte anstränger sig som vid hyper miling så kan det bli mindre effektivt om man bromsar när man egentligen inte behöver. Fast kanske inte ett jätteproblem.

Sedan kanske det blir lite märklig bromskänsla på tvåhjulsdrivna bilar om bilen först bara "bromsar" på bakhjulen och sedan en bit ner går alla bromsar i?

Systemet från Bosch som AP-bilar har stödjer denna typ av bromsmappning tillsammans med regen, men Tesla har valt att inte mappa det så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hypermiling

Inlägg av LarsL »

Om man gör det tydligt i pedalen så att den mjuka regenen går in när du tänder bromsljusen så borde känslan bli ok. Det är ju sedan ett tydligt motstånd när riktiga bromsen går in.

På Leafen är ju bromsen helt elektronisk och stundtals hel skum, så vill jag inte ha det på en Tesla. Det ska vara distinkta lägen så att man vet vad man gör.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hypermiling

Inlägg av Gustafsson »

Min Prius plugin (liksom andra prius) har en stor del av regen på bromsen. Till hjälp har man en liten liggande stapel som visar hur mycket man regenererar. Debatterade detta för drygt ett år sedan på detta forum lite grand. Jag föredrar dock numera att ha "one pedal" så långt det är möjligt. Tycker att det bästa vore att mappa in ett litet friläge på gasen så att man kan släppa av lite för att frirulla och mer för att regenerera. Det finns ju onekligen tillfällen där frirullning är det mest optimala sättet att glida fram...Att behöva meppla med växelspaken är inte direkt så hightech som Teslan ska vara...
/70D
/Prius plug-in (har kvar p.g.a. skambud från Toyota)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Hypermiling

Inlägg av bonath »

En extra pedal kanske... så journalisterna tror att det är en riktig bil. :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hypermiling

Inlägg av AGCF »

Pulse and glide måste ju vara mardrömsbilisten :(
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hypermiling

Inlägg av vigge50 »

Läste detta om version 8.0 :(
Another surprise in v8.0, Tesla improved its regenerative braking software. The automaker warns that you may experience “slightly stronger deceleration"
https://electrek.co/2016/09/17/first-lo ... -and-more/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hypermiling

Inlägg av LarsL »

Det är väl bra ska de ta regenerering så ska den ju vara rejäl. Helst skulle den funka ända ner till noll så att bromspedalen aldrig skulle behöva användas.

Men det hindrar ju inte att det finns tre lägen på den Standard, Low och off. Som vi visar i den här tråden kan alltså off vara det mest ekonomiska vid landsvägskörning.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Hypermiling

Inlägg av Oddball »

MSO skrev:
Jag var ute och provade lite under kvällen.

Borås - Göteborg.

SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning

Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
:o
Undrar om detta kan förklara en underlig upplevelse jag hade på väg ner mot SuC utanför Rom i somras.
Eftersom jag gillar att slipstreama snabbare bilar så hängde jag på när det susade förbi en Jaguar följd av en BMW X5. Den övriga trafiken var gles och Jaguaren körde förståndigt i den mening att han saktade in och gled förbi de bilar som kördes om för att sedan stå på friskt i de långa luckorna mellan dom. Jag tänkte att det kunde vara skoj att visa ICE:arna att det går att ha kul med en elbil oxå så jag hängde på trots att dom drog iväg upp mot 170-180 (inga enheter nämnda ;) )

Det lustiga var att jag tänkte att det här kan ju inte hålla särskilt länge, men efter ett tag så steg förväntat procental för destinationen!

Mönstret var puls (hård acceleration för att inte tappa slipstreamen) och glide med slipstream (men inte jättetätt)

Detta pågick ganska länge tills Jaggan avvek och X5:an fick frispel och drog iväg i 200 och blåste förbi nästa bil utan att sakta in... :shock:

Slutligen: JA jag vet, slipstreaming e jättefarligt, man skall inte köra för fort, jag är ett dåligt föredöme för mina barn (som hejade på), men detta är en hypermilingtråd... :mrgreen:
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Hypermiling

Inlägg av LarsB »

På Outlander PHEV finns ratt-paddlar för val av regen i 6 steg varav lägsta är off.
En funktion jag använder flitigt.
Nu har jag inte fått min Tesla ännu så vet inte hur spaken för farthållare/AP funkar men brukar ju vara att man petar uppåt eller neråt för att ändra inställd fart.
Detta skulle ju kunna vara öka/minska regen när farthållaren inte är aktiverad.

Sen funderar jag på en annan sak som skulle kunna sänka förbrukningen utan att man själv engagerar sig, och det är att kunna sätta en hysteres på farthållaren. Dvs att man tillåter hastigheten att variera kring inställt värde med ett valbart värde. Då sjunker hastigheten lite i uppförsbackar och ökar i nedförsbackar, lite som många kör utan farthållare...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hypermiling

Inlägg av Zalman3 »

Låter som farthållaren på min första bil, en Fiat 127 med handgas, mycket billigt och inte så dumt faktiskt :-)

Konsekvensen blev ju lägre fart i uppförsbackar och lite högre fart i nedförsbackar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hypermiling

Inlägg av LarsL »

Oddball skrev:
Jag tänkte att det kunde vara skoj att visa ICE:arna att det går att ha kul med en elbil oxå så jag hängde på trots att dom drog iväg upp mot 170-180 (inga enheter nämnda ;) )
Du menar så klart 170-180 Wh/km så att ingen missförstår. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hypermiling

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Låter som farthållaren på min första bil, en Fiat 127 med handgas, mycket billigt och inte så dumt faktiskt :-)

Konsekvensen blev ju lägre fart i uppförsbackar och lite högre fart i nedförsbackar.
Eller som "farthållaren" i en bil vi hade när jag tog körkort. Det var en Opel Ascona diesel från 1985. Den extremt klena motorn innebar att man kunde köra med fullgas i princip hela tiden. Jättelätt. Allt över 80km/tim varierade med terrängen. 110 var det ytterst möjliga, med lite medvind och med hjälp av lastbilar gick det att nå denna otroliga hastighet. Ibland kröp vi fram i 70. Hur stod man ut egentligen...? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Hypermiling

Inlägg av fmm1000 »



Jag har nu testat pulse and glide på danska motorvägor.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hypermiling

Inlägg av danni »

MSO skrev:
Jag var ute och provade lite under kvällen.

Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Plan: Köra precis i det tempo som navigatorn säger, men göra det med puls and glide.
Hade jag kört med farthållare/AP hade jag förmodligen följt SOC-utvecklingen mer eller mindre enligt plan, dvs följt linjen i "Trip".

SOC vid start: 38%
Beräknad SOC vid mål: 8%
Dvs 30%-enheter SOC beräknad förbrukning

Min känsla är att förbrukningen borde landa runt 200 Wh/km eller strax däröver. Jag körde lite fel i Borås och valde en snabbare men längre väg i Göteborg, så sträckan blev 75,4km istf navigatorns föreslagna 69.

Jag körde pulse and glide mellan ca 122 och 105kph på 110-sträckan, och sen 115 ned till 100 på 100-sträckan från Landvetter. Dvs om man antar linjärt samband ett snitt på ungefär 113 resp 107
Dvs, medelhastigheten var hastighetsbegränsningen plus nån liten extra för glädjeprocenten som väl alltid finns på mätaren. I princip samma fart som en helt vanlig "effektivkörning", utan att pusha.

Well. Jag kan konstatera att förbrukningen förvånade en aning.
SOC vid mål: 22%
dvs, inga 30%-enheter gick åt, utan ... 16!
IMG_20160915_212848.jpg
IMG_20160915_212912.jpg
:o
Jag förstår inte riktigt det här. Det är 110 eller 100 nästan hela vägen mellan Göteborg och Borås. Det tar inte en timme att köra. Varför föreslog navin att det skulle ta så lång tid? Du har hållit en snitthastighet på 78 km/h och dragit 158 Wh/km. Om jag sätter min farthållare på 78 på samma sträcka är jag helt säker på att min bil kommer dra mindre än 158...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hypermiling

Inlägg av MSO »

danni skrev:
MSO skrev:
Borås - Göteborg.
69km på 57 min enligt navigatorn.
Jag förstår inte riktigt det här. Det är 110 eller 100 nästan hela vägen mellan Göteborg och Borås. Det tar inte en timme att köra. Varför föreslog navin att det skulle ta så lång tid? Du har hållit en snitthastighet på 78 km/h och dragit 158 Wh/km. Om jag sätter min farthållare på 78 på samma sträcka är jag helt säker på att min bil kommer dra mindre än 158...
"Göteborg" och "Borås" används här som uttryck för punkter som ligger inom de geografiska områden som vi i vardagsspråk ibland kan referera till just såsom tätorterna "Göteborg" och "Borås". Inte som en punkt på en motorväg.
Adress till adress 56 min enligt Google Maps, 57 min enligt Teslanavin. Från Övre Norrmalm i Borås till Västra Göteborg där jag huserar. Utöver villagator, lade jag 5-10 min på några kullerstensbelagda restauranggator i centrala Borås med en snitthastighet på omkring 5km/h skulle jag tro. Dess andel av sträckan är dock försumbar för förbrukningen. Inte för tiden.

53km av sträckan är motorväg.

Att din bil dragit 158Wh/km eller lägre om du krypkört i 78km/h ute på motorvägen är helt självklart. Det centrala här är att jag körde precis lika fort som jag brukar göra. Med en snitthastighet på motorvägssträckan som var aningen över hastighetsbegränsningarna. Men ändå kom ner i förbrukning. Men krypkör du. Det fungerar det också. Det tar lite längre tid bara, eftersom motorvägsfarten är en förutsättning för att hålla navigatorns plan. Den planen gäller nämligen från adress till adress. Det det är en liten datormaskin där inne som beräknar ruttens tidsåtgång bland annat baserat på hur snabbt du får köra bilen längst rutten förstår du...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hypermiling

Inlägg av danni »

Det var många ord och en särdeles dryg ton, men jag tycker fortfarande inte riktigt du lyckats förklara varför den förbrukningen på något sätt skulle vara imponerande med en så låg snitthastighet. Tvärtom ser det ju ut som en väldigt normal förbrukning när du i snitt kört så långsamt. Hur mycket brukar din bil dra vanligtvis när du kör den sträckan?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hypermiling

Inlägg av Gustafsson »

Testade PoG idag på en av mina längre återkommande resor. På flat mark körde jag först med farthållare ca 95 i 2 mil. Sedan PoG så gott det gick ( lite trafik). Såg ingen skillnad på medel-energiåtgången.
Däremot när vägen lutar lite utför, vilket den gör oftare än man är medveten om, går det att rulla förvånansvärt långt (glide) utan att tappa mycket fart. Satt i system att glida i nedförsbackarna tycks sänka förbrukningen en hel del.
Inga siffror på det dock. Ligger på 145 Wh/km vid dessa (Norska) resor. För mig funkar NEDC :-).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hypermiling

Inlägg av MSO »

danni skrev:
Det var många ord och en särdeles dryg ton, men jag tycker fortfarande inte riktigt du lyckats förklara varför den förbrukningen på något sätt skulle vara imponerande med en så låg snitthastighet. Tvärtom ser det ju ut som en väldigt normal förbrukning när du i snitt kört så långsamt. Hur mycket brukar din bil dra vanligtvis när du kör den sträckan?
Sant. Jag drygade mig lite. Det är The Internets. Där får man göra det ibland. Anledningen var nog att jag kände att du ifrågasatte min trovärdighet.

Jag kan börja med att hänvisa till mitt första inlägg. Där står det mesta du behöver veta. Jag vet inte vad det är jag måste förklara. Det riskerar ju att bli övertydligt helt enkelt. Men eftersom du frågar en gång till så lämnar du ju få alternativ. Jag ska försöka hålla god ton.
Om navigatorn säger att en resa ska ta 57 min och 69% av den består av 100 eller 110-väg så består 31% av långsammare vägar. För att följa den beräknade tiden och den beräknade förbrukningskurvan (som alltså var min grundidé) så måste man köra ungefär så fort som det står på vägskyltarna. Motorvägssträckan får köras i motorvägsfart och de andra bitarna lite lugnare. Det ingår stadstrafik i båda ändar. Den långsammare körningen slår hårt på medelhastigheten, vilken i det här fallet då uppenbarligen landade på 78km/h. Det betyder alltså inte att jag körde 78km/h på den sträcka som utgörs av motorväg. Det känns dock som jag återigen bara rapar upp självklarheter här, men det är för att jag inte helt är med på vad det är du inte förstår.

Med samma tidsåtgång genom normal körning hade jag förväntat mig kanske 200Wh/km. Dvs 113 på farthållaren först, och sen kanske 107 på 100-sträckan och hyfsat runt gränserna på städernas leder och i ren stadstrafiken. Kanske lite lägre då. 190 möjligen. Range mode var inte aktiverat heller ska sägas. Bland mina förväntningar, baserat på erfarenheter från mina 3700 mil i bilen, är att energiuppskattningen i det här fallet torde vara ganska korrekt. Notera alltså att även bilen trodde det skulle gå åt mycket mer energi. Notera vidare att jag, helt enligt plan, använde lika lång tid som navigatorn uppskattat. I princip iaf, sånär som på en minut. Körde lite fel, så tappade några min i Borås som jag sen nästan körde in igen. Jag sänkte alltså inte förbrukningen genom lägre hastighet. Nån km på kullersten i centrala Borås må ha sänkt medelhastigheten, men inte medelförbrukningen.

Jag hade en bild på navigatorn också, men valde att inte lägga ut den. Här är en crop av den bilden:
navi.jpg
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hypermiling

Inlägg av MSO »

Gustafsson skrev:
Testade PoG idag på en av mina längre återkommande resor. På flat mark körde jag först med farthållare ca 95 i 2 mil. Sedan PoG så gott det gick ( lite trafik). Såg ingen skillnad på medel-energiåtgången.
Däremot när vägen lutar lite utför, vilket den gör oftare än man är medveten om, går det att rulla förvånansvärt långt (glide) utan att tappa mycket fart. Satt i system att glida i nedförsbackarna tycks sänka förbrukningen en hel del.
Inga siffror på det dock. Ligger på 145 Wh/km vid dessa (Norska) resor. För mig funkar NEDC :-).
Tror att nyckeln primärt ligger i att undvika regen så långt det är möjligt.
Sen förmodligen en liten ytterligare effekt i att även undvika låga (och väldigt höga) laster där även elmotorn faktiskt tappar lite effektivitet. Skulle kunna förklara att effekten på plan väg är begränsad.

På min försökstur hade jag rullevents på upp till 2km ungefär som längst. Det kändes ju onekligen väldigt långt.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hypermiling

Inlägg av danni »

MSO skrev:
danni skrev:
Det var många ord och en särdeles dryg ton, men jag tycker fortfarande inte riktigt du lyckats förklara varför den förbrukningen på något sätt skulle vara imponerande med en så låg snitthastighet. Tvärtom ser det ju ut som en väldigt normal förbrukning när du i snitt kört så långsamt. Hur mycket brukar din bil dra vanligtvis när du kör den sträckan?
Sant. Jag drygade mig lite. Det är The Internets. Där får man göra det ibland. Anledningen var nog att jag kände att du ifrågasatte min trovärdighet.

Jag kan börja med att hänvisa till mitt första inlägg. Där står det mesta du behöver veta. Jag vet inte vad det är jag måste förklara. Det riskerar ju att bli övertydligt helt enkelt. Men eftersom du frågar en gång till så lämnar du ju få alternativ. Jag ska försöka hålla god ton.
Om navigatorn säger att en resa ska ta 57 min och 69% av den består av 100 eller 110-väg så består 31% av långsammare vägar. För att följa den beräknade tiden och den beräknade förbrukningskurvan (som alltså var min grundidé) så måste man köra ungefär så fort som det står på vägskyltarna. Motorvägssträckan får köras i motorvägsfart och de andra bitarna lite lugnare. Det ingår stadstrafik i båda ändar. Den långsammare körningen slår hårt på medelhastigheten, vilken i det här fallet då uppenbarligen landade på 78km/h. Det betyder alltså inte att jag körde 78km/h på den sträcka som utgörs av motorväg. Det känns dock som jag återigen bara rapar upp självklarheter här, men det är för att jag inte helt är med på vad det är du inte förstår.

Med samma tidsåtgång genom normal körning hade jag förväntat mig kanske 200Wh/km. Dvs 113 på farthållaren först, och sen kanske 107 på 100-sträckan och hyfsat runt gränserna på städernas leder och i ren stadstrafiken. Kanske lite lägre då. 190 möjligen. Range mode var inte aktiverat heller ska sägas. Bland mina förväntningar, baserat på erfarenheter från mina 3700 mil i bilen, är att energiuppskattningen i det här fallet torde vara ganska korrekt. Notera alltså att även bilen trodde det skulle gå åt mycket mer energi. Notera vidare att jag, helt enligt plan, använde lika lång tid som navigatorn uppskattat. I princip iaf, sånär som på en minut. Körde lite fel, så tappade några min i Borås som jag sen nästan körde in igen. Jag sänkte alltså inte förbrukningen genom lägre hastighet. Nån km på kullersten i centrala Borås må ha sänkt medelhastigheten, men inte medelförbrukningen.

Jag hade en bild på navigatorn också, men valde att inte lägga ut den. Här är en crop av den bilden:
navi.jpg
Jag försöker inte ifrågasätta din trovärdighet. Jag tror på siffrorna och faktan som du postar, jag försöker bara lista ut huruvida det är något märkvärdigt med siffrorna eller inte. En sak som jag märkt är att navigatorn är väldigt pessimistisk när det gäller tidsåtgången för olika resor - jag kommer alltid fram mycket fortare än navigatorn säger. Och jag har lite på känn att en anledning till att många upplever att de får så mycket lägre förbrukning med elbilar med den här pulse-and-glide-tekniken är att de i själva verket sänker sin snitthastighet utan att tänka på det. Jag tror säkert man kan tjäna en del på det med tanke på att regen slösar bort en hel del energi, men att det skulle vara så anmärknignsvärt stor skillnad har jag svårt att köpa.

Jag vet inte dina exakta adresser men jag chansade på adresser som ligger i ungefär rätt område och ger ungefär rätt sträcka. Säg att jag matar in från Liljebergsgatan i Borås till Frölunda Torg, så är det 73,8 km och ska enligt Google Maps ta 49 minuter att köra om det inte är någon trafik. Det ger alltså en snitthastighet på den sträckan på strax över 90 km/h. Sen är det ju sällan helt fritt från trafik så lite lägre hastighet kanske man slutar på ändå. Men återigen, sett till snitthastigheten tycker jag fortfarande inte din förbrukning verkar anmärkningsvärt låg.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hypermiling

Inlägg av bylund »

Fast snitthastigheten säger rätt lite. Om jag kör 0 km/h i en timme och sedan 100 km/h i en timme så får jag en snitthastighet på 50 km/h, men en förbrukning som om jag kört 100 km/h. Naturligtvis använder man inte 0 normalt sett, jag valde det bara för att visa på ett extremfall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar