Lista med fördelar med en Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Herr X skrev:
Men denna fördelslistan borde ju ändå avse svenska förhållanden - är bilsäljarna så hatade i Sverige också?
Jag kan bara utbrista i ett rungande "JA!" :evil:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av hybris »

Jag är tillbaka till min sammanfattning.

Det finns bara en bil på marknaden just nu...

Resten är häst och vagn.

:-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av Nicklas »

pegs skrev:
Model S har en radda unika fördelar, men... också unika nackdelar.
Jag tror man ska ha båda ögonen öppna när man väger argumenten för och emot.

Det går helt enkelt inte att använda samma "mall" som när man jämför traditionella bilar.
Frånvaro av dragkrok och kort räckvidd är unika nackdelar som man behöver ta ställning till.
Har man kryssat av dom så är det ju bara att "go crazy" och gotta sig åt den lång listan med fördelar :-)
Menar du alltså på fullaste allvar att Tesla Model S har "kort räckvidd"?
- Det är i alla fall så jag tolkar dina inlägg...
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av pegs »

Nicklas skrev:
Menar du alltså på fullaste allvar att Tesla Model S har "kort räckvidd"?
Japp. Gamla bilen gick en bra bit över 100 mil på "en laddning".

För den finns det också ett överflöd med "laddstationer" som kan "snabbladda" på runt 5 minuter.
Jag kan lätt leva med den bristen på Model S, för att få dom andra fördelarna :-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av Nicklas »

Jag köper att den har kortare räckvidd än många fossildrivna bilar... Men att sträcka sig till att den har kort räckvidd håller jag inte med om.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av Teslaspolen »

hybris skrev:
Jag är tillbaka till min sammanfattning.

Det finns bara en bil på marknaden just nu...

Resten är häst och vagn.

:-)
Haha, du kan inte hålla dig i skinnet, va? ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av Herr X »

pegs skrev:
Frånvaro av dragkrok och kort räckvidd är unika nackdelar som man behöver ta ställning till.
Jag håller med dig här - kort räckvidd i förhållande till tidigare tillgängliga alternativ bör räknas som en nackdel, men det är inte säkert att det på något sätt är en showstopper eller att man ens bryr sig om detta.

Liknelse: Smart-telefoner har enormt mycket kortare batteritid än en vanlig skit-lur för 399 på Claes Ohlson. Men ytterst få väljer bort sin iPhone av denna anledning - man lär sig helt enkelt att leva med att traska runt med iPhonekabeln i jackfickan så att man kan plugga in när det behövs. Styrkorna hos en smart-telefon slår alla dess nackdelar på fingrarna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av Nicklas »

Det verkar bara vara jag, men jag har svårt för att bilarna har "kort" räckvidd... det köper jag helt enkelt inte...
- Visst har den "kortare" räckvidd, men jag vill hävda att Leaf, Zoe, etc. har "kort" räckvidd... Teslor har "kortare" (än fossilbilar) :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av LarsL »

Daoops skrev:
Du slipper handla den av en bilförsäljare (mest hatade yrkeskategorin just efter advokater och politiker i usa).
...
Ja, den kan kvala in på min topp 10 lista. Hoppas verkligen att jag slipper ha med bilförsäljare att göra i framtiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av LarsL »

pegs skrev:
LarsL skrev:
Men DI kanske menade så här?
Så här menade jag :-)

Model S har en radda unika fördelar, men... också unika nackdelar.
Jag tror man ska ha båda ögonen öppna när man väger argumenten för och emot
Ja, men i den här tråden ska vi diskutera fördelarna, enligt rubriken. För att få argument när vi ska övertala någon vid lunchbordet om Teslas förträfflighet. ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Bruksbil och busbil i ett. Slipper kompromissa mellan utrymme och prestanda.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av Kalle »

räknas den här?
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 mar 2014 09:06

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av JonPersson »

En av sakerna jag njuter mest av med Teslan är åtkomsten via appen. På sommaren kan man sätta på ACn en stund innan man ska iväg och sen är det bara att köra iväg i 19-gradig svalka. Och nu på vintern slipper man skrapa rutorna och kan alltid sätta sig i en redan varm bil. Känns verkligen "bil 2.0"!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av hybris »

Diskussionen om kort räckvidd är nonsens!!! Jag har inte vid ett enda tillfälle sedan jag köpte bilen haft behov av längre räckvidd. De prestandabilar jag ägt som varit bensin har ingen av dem haft längre ärlig räckvidd på en tank. Faktiskt kortare. 90% av alla bilägare kör under 4 mil per dag. en Tesla har mellan 25-50 mil beroende på hur mycket du laddar under natten och hur du kör bilen. Personligen tycker jag det är rena dumheter. Speciellt med gratis superchargers för de som i teorin åker 100 mil om dagen. Det finns ett fåtal personer som kör bil hela dagarna och där kan bilen vara fel. Men vi pratar ju en sjukt liten del. tom Taxi köper nu teslor för yrkestrafik och är det några som kör mycket så är det Taxi.

Jo jag är trött på den teoretiska diskussionen om att vi har kort räckvidd. Skitsnack!

Jag bor i villa. Har ingen båt. Behov av dragkrok är typ när man slänger stora mängder trädgårdsavfall och liknande. Jag har en nödbil med drag men inte använt den enda gång sedan jag fick min model S i Mars. Känns mer miljövänligt att packa saker i plastsäckar och köra en bilmutan utsläpp till återvinningen... Med respekt för att det finns de med husvagn, böt och stort behov av släp. Jag tror de flesta inte har det. De få gånger man har behov är det nästan lika billigt att hyra en skåpbil som ett släp. Så ja dragkrok finns det de som behöver. Köp då en annan bil...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av erbo73 »

För dig är det nonsens, för andra snitthastighets-junkies en realitet. Hade jag fått välja mellan en P125D och P85D vore valet givet, likt många andra. Att ha kort räckvidd är alltid sämre än lång, även om man inte nyttjar fördelarna dagligen. Med mitt körsätt hade jag med en P85D vintertid laddad till 90% (vilket väl är det som rekommenderas för daglig laddning?) kommit ca 20 mil i bästa fall. Att ladda varannan timme är i min värld inte tillräckligt bra. Min bil ska inte begränsa mitt körsätt. Hade jag köpt en bil med 700 hk hade ju jag velat använda dem titt som tätt och inte slö-kört i högerfil på motorväg. Ett förtätat supercharger-nätverk vore också ett steg på vägen.

Som parentes kan sägas att min tidigare C63 AMG som enda bil hittills lyckades med konststycket att ge mig räckviddsångest ett antal ggr. Detta då den trimmad som den var enbart ville ha 98 oktan eller bättre. Man blev väl medveten om att alla mackar i Sverige inte säljer 98 oktan ... Den hade ändå en räckvidd på >30 mil.

Nog om detta: Jag blir först i kö att få köpa en P125D med stolar motsvarande BMWs superkomfortstolar (femserie och uppåt) den dag den kommer! Kan bara hålla med om de andra fördelarna som listats i denna tråd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av LarsL »

Tesla har lång räckvidd, oavsett vad man jämnför med. Tänk så här, ta vilken bil du vill och tanka sen för 100kr. Vilken kommer längst då, den eller en Model S med bränsle för lika stor kostnad.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Tesla har lång räckvidd, oavsett vad man jämnför med. Tänk så här, ta vilken bil du vill och tanka sen för 100kr. Vilken kommer längst då, den eller en Model S med bränsle för lika stor kostnad.
Otroligt bra sagt! :mrgreen:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av leiflodde »

LarsL skrev:
Tesla har lång räckvidd, oavsett vad man jämnför med. Tänk så här, ta vilken bil du vill och tanka sen för 100kr. Vilken kommer längst då, den eller en Model S med bränsle för lika stor kostnad.
Gillar svaret med hundringen och är klockrent ;) men för att Tesla skall bli 100% för en långfärdsåkare behövs minst 10 mils räckvidd till (enligt mig) för idag känner jag att det är på gränsen och ibland får man ta omvägar till en SC eller stanna på både fram och tillbakavägen för att nå målet/hemmet.

Är inte egentligen några större problem med planering mer än att det försvinner 30- 60 minuter extra på en dag men då kan denna tid kan utnyttjas till fika/lunch eller dokumentation mm och om utbyggnaden av SC kommer igång i väst/östlig riktning löses detta problem.

Lite negativa tankar i en positiv tråd men ångrar ingenting utan är minst 100% nöjd och nästa nya bil blir en elbil och då även andra bilen.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Blir bättre med tiden via mjukvaruuppdateringar.

Trådlöst nerladdade uppgraderingar som ger bilen nya finesser (gratis!) så den där nybilskänslan återkommer om och om igen. :D
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av EricH »

Räckvidden är givetvis INTE nonsens vid längre resor. Det går inte komma ifrån att man måste planera resan bättre och man är beroende av de för närvarande fåtal superchargers som finns i närområdet. Att tanka en vanlig bil tar 5-10 minuter och det är klart att man kan köra betydligt längre än 30-35 mil innan man måste tanka igen. Med en Tesla, även om man lyckas pricka in SCs, så måste man spendera tid på att ladda. För den som inte är absurd Teslafanatiker så är det givetvis en faktor som har betydelse.

Jag gillar min Tesla och gör inte särskilt många långresor med bil så för mig personligen är detta inte ett stort problem. Om man dock kategoriskt avfärdar räckviddsproblematiken så har man nog otur när man tänker.
Model X P100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av LarsL »

Nä naturligtvis skulle jag föredra 100mils räckvidd eller vad man nu orkar köra på en dag. Men gratis är gott.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av Jojo »

Efter Tibors Tesla-Tema för idag på första sidan kom jag på ytterligare en fördel: jag minskar det hutlösa skattetrycket man är utsatt för som bilägare (och inkomstgenererande medborgare för övrigt).
  • Jag slipper betala vägskatt i fem år
  • Jag slipper en del verkstadskostnader och, det bästa, därmed momsen
  • Jag betalar ingen bränsleskatt (!!!), nil, nada!!! Skatten på fossil bränsle, alltså energi- och koldioxidskatt tillsammans med momsen, utgör över 60% av priset man betalar vid pumpen.
Egentligen är det helt oförskämt och hårresande att man måste betala skatt på en skatt, momsen man betalar är nämligen ovanpå energi- och koldioxidskatten :evil: . Allt detta slipper man som glad Teslaägare! Eftersom jag hoppas kunna "tanka" egenproducerad el på hemmaplan och på Supercharger på resorna, kommer jag iallafall kunna minska mitt pengaflöde till Skatteverket. Jag anser att jag betalar redan tillräckligt till dem ändå :( .
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av bylund »

Jojo skrev:
Egentligen är det helt oförskämt och hårresande att man måste betala skatt på en skatt, momsen man betalar är nämligen ovanpå energi- och koldioxidskatten :evil: .
Fast egentligen är det ju bara en teknikalitet
8 kr i CO2-skatt + 25 % moms = 10 kr i skatt
eller så kan man ju ta
10 kr i CO2-skatt och 0 % moms = 10 kr i skatt.
--
Lite lättare att göra bokföring med 25 % moms på hela beloppet än att behöva dela upp det i belopp med olika momssatser när man har tankat.
--
Nu vandrade jag iväg lite offtopic, så jag försöker rädda situationen med att säga att en fördel med Tesla är att man inte behöver tänka på om det borde vara moms på CO2-skatt eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Lista med fördelar med en Tesla

Inlägg av mickeisol »

En annan fördel med tesla:

Betänk orostider och ransonering,
speciellt nu när det inte finns några beredskapslager av bensin och diesel längre (och ännu värre självförsörjning av mat).

Det blir ju i alla fall ingen ransonering av elbilskörning.
Skriv svar