Andra elbilar och deras räckvidd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Andra elbilar och deras räckvidd

Inlägg av apkungen »

Jag har kört en hel del elbil nu och jag skrev ett inlägg i en annan tråd om den känsla jag har fått av räckvidden i de bilar jag har kört mest och de som är mest aktuella. Tänkte plocka ut lite siffror som kanske kan vara intressant för några andra här:

Leaf 30kWh (25 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 16 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 9 mil

Bmw i3 33 kWh (27 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 18 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 11 mil

Ioniq (27 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 20 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 16 mil



Här är en lite längre summering:

Jag har kört de allra flesta elbilarna som finns på marknaden och ioniq, bmw i3 33 kWh och leaf 30kWh är de som enligt mig är bäst just nu, i den ordningen också och det beror främst på räckvidden och pålitligheten i räckviddsuppskattningarna bilarna ger. (Det finns bilar jag inte kört så klart så som kia soul som ska va helt ok, även e golf ska va bra och kommer med längre räckvidd snart mfl)

Leaf 30kWh (25 tillgängligt) är en härlig bil. Gillar att sitta i den, man sitter rätt högt och har bra sikt, en bra rejäl citybil. Den visar typ alltid en räckvidd på 200km när man hoppar in i en fulladdad bil enligt mina erfarenheter och det skulle innebära att man måste köra med en energiförbrukning på 125Wh/km men inte ens när bilen var varm och jag körde jätteförsiktigt inne i stan kom jag lägre än 140Wh/km, dvs cirka 18 mil om man kör försiktigt och sällan över 80. Leafs hastighetsmätare visar också cirka 10 procent för mycket. Kör man i 125 går det egentligen i 112 typ. På motorväg i riktiga 120km/h drar bilen upp emot 270Wh/km ny när det är kallt och du kommer då dryga 9 mil.

Bmw i3 33kWh (27 tillgängligt typ) är pigg och tokig att köra men känns inte lika mycket som en rejäl bil som leaf. Den visade en räckvidd på 180km när jag hoppade in de två gånger jag testat den och det är klart möjligt att komma, så länge man kör i låga hastigheter, behöver inte ens köra så lugnt. Men så fort man kör i högre hastigheter tappar man räckvidd. En motorväg i 120 drar genast upp förbrukningen upp emot 250Wh/km nu när det är kallt och då kommer man knappt 11 mil.

Men ioniq (27 tillgängligt!!) Så visar den typ 200km när man hoppar in och det är fullt möjligt att komma så länge man kör lugnt, man kan åka relativt snabbt, upp emot 100km/h o ändå komma nästan 20 mil, ligger man bakom en långtradare så kommer man upp emot 23 mil utan problem, lite längre än så om man ligger nära och den kör långsamt. Acn drar mindre än en leaf, även leaf med värmepump, under 1kw oftast. Och drar man upp i 120 nu i kylan så drar den runt 170Wh/km och man kommer fortfarande nästan 16mil. Imponerande!

Zoen har jag aldrig riktigt gillat förutom att jag tycker att den är snyggast i gänget, utvändigt. Jag har dock bara kört en tidig Zoe 22kWh, med snabbladdning som ska gå lite extra kort sträcka. Den har varit så opålitlig för mig och då har jag ändå kört den en hel del. Men om inte snabbladdning är viktigt, vilket de tagit bort i de nya modellerna och ni mest kör i stan men ändå vill ha bra räckvidd så är säkert zoe 41kWh ett hett tips och den lär vara ute på vägarna nu i q1. Du kan nog räkna med 25 mil i räckvidd på den i låga farter tror jag menZoe drar typ som i3an runt 250wh/km i 120 så i de hastigheterna är det nog runt 15 mil som gäller.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Andra elbilar och deras räckvidd

Inlägg av iAkita »

apkungen skrev:
Jag har kört en hel del elbil nu och jag skrev ett inlägg i en annan tråd om den känsla jag har fått av räckvidden i de bilar jag har kört mest och de som är mest aktuella. Tänkte plocka ut lite siffror som kanske kan vara intressant för några andra här:

Leaf 30kWh (25 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 16 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 9 mil

Bmw i3 33 kWh (27 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 18 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 11 mil

Ioniq (27 användbart)
Räckvidd försiktig körning: 20 mil
Räckvidd i 120, kallt väder: 16 mil
Det känns väldigt optimistiskt att tro att man kommer 16 mil i Ionic i 120 km/h vid kall väderlek. Med 28 kWh användbar batterikapacitet innebär det att förbrukningen skulle vara max 175 Wh/km.

Vid Björn Nylands provkörning varierade konsumtionen mellan 170-190 Wh/km. Detta trots att han aldrig körde snabbare än 90-100 km/h, och hade en genomsnittsfart på ca 75-85 km/h de olika sträckorna. (En av delsträckorna kröp förbrukningen ner i ca 150 Wh/km, men då körde ha i 70 km/h i ECO-läget.)

Om bilen förbrukar 190 Wh/km vid en genomsnittshastighet på under 90 km/h, så känns en räckvidd på max 13-14 mil i 120 km/h mer realistiskt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Andra elbilar och deras räckvidd

Inlägg av iAkita »

Förresten, var har du fått uppgifterna om användbar batterikapacitet i de olika bilarna från?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Andra elbilar och deras räckvidd

Inlägg av vigge50 »

Skillnaderna mellan Leaf och Ioniq känns alldeles för stor om de har ungefär samma batteri, skulle vilja se ett test där de körs på samma sätt innan jag drar några som helst slutsatser. Jag tror på att den har längre räckvidd vid högre hastigheter men så stor skillnad tror jag inte det kan vara.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Andra elbilar och deras räckvidd

Inlägg av apkungen »

Uppgifterna om användbar energi i ioniqen kommer från Björn Nyland. Leaf bmw i3 kommer från Google. Har sett samma uppgifter på flera ställen bla insiders som brukar vara en pålitlig källa.

Jag har själv kommit 15 mil i 120 eller snarare 13 mil med 25km laddning kvar. Energianv runt 170wh/km som du säger. Men underlaget var nästan torrt. Det är skillnad på det jämfört med att som Björn Nyland ligga på en snöig bergsväg med mycket motstånd i backen och mycket upp och ned.

Jag vet inte vfr leaf drar så mycket mer men körde senast för några dagar sen. Relativt torrt då med, eventuellt några grader kallare. Jag tror att leafs motor är optimerad för lägre farter också. 270wh/km.

I 120 så är klart mer än hälften, kanske 2/3, av motståndet luftmotstånd. Ioniq har ett cd tal på 0,24 o leaf 0,32. Jag tror också att själva frontarean är större på leaf, gissar på 20 procent. Ioniqens luftmotstånd är isf endast 60 procent av leafens. Om 2/3 av leafens 270 wh/km är luftmotstånd blir det 180 wh/km och om ioniqen drar 60 procent av det blir ioniqens teoretiska förbrukning 198 wh/km. Inte riktigt 170 men nästan..Lite effektivare motor och lite mindre rullmotstånd så blir det 170.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Andra elbilar och deras räckvidd

Inlägg av Kalle »

bra gemförelse, :)
vi borde ha en sån permanent flik me de olika alternativen till tesla på forumet nånstans, (typ som vi har elbilsmyter)
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Andra elbilar och deras räckvidd

Inlägg av Torkel »

Kalle skrev:
bra gemförelse, :)
vi borde ha en sån permanent flik me de olika alternativen till tesla på forumet nånstans, (typ som vi har elbilsmyter)
Elbilslegender :)
Skriv svar