A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Inlägg av blincoln »

Mitt hobbyprojekt ABRP börjar få många användare runt om i världen, och räkningen från Google för att använda deras ruttberäknings-APIer stiger. För att ta tag i detta och kunna sluta snåla på ruttberäkningar har jag gjort en ny version av ABRP som finns redo för betatestning på https://abetterrouteplanner.com/ (nu skarp)

Vad är då nytt? Jo
  • ChaDeMo-laddare i större delen av Europa finns nu med tack vare GoingElectric.de's stora databas. Fler laddare kan lätt läggas till i framtiden.
  • Höjddata för sträckorna räknas med mycket högre upplösning så att upp- och nerförsbackar räknas mer korrekt in i förbrukningen.
  • Hastighetsgränser skrivs ut i körinfon i bilen (rutan längst ner i ABRP när du kör).
Det som möjliggör allt detta är att ABRP nu använder OSRM som är en open source ruttplanerare baserat på OpenStreetMap. Det kräver tyvärr en rätt kraftfull server för att köra, men å andra sidan är varje uppslagning snabb och kostar nada, så vi testar om det funkar. Kolla gärna om du tycker den ger vettiga rutter!

Prova och se vad som fungerar och vad som inte gör det. Innan databasen är full med färdigberäknade sträckor kan det ta lite extra tid, men andra gången man räknar på samma sträcka bör det gå betydligt snabbare.

Edit: Nu i skarp version, betan finns inte längre
Senast redigerad av blincoln, redigerad totalt 23 gång.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av MangeT »

Spännande! Fantastiskt initiativ!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Justja, glömde, genvägen vid Tystberga finns med!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Jag tycker det är riktigt trevligt med duktigt folk som inte har något privatliv. Keep rockin' :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av eric »

Det här är som redan nämt mycket bra jobbat!

Den nya beta-varianten verkar dock lite vrång när jag väljer ett "long-break" på någon laddplats. Det känns som den aktar sig noga för att köra dit och routar om mig en helt annan väg istället.

Exempelvis testade jag Göteborg-Ås (utanför Östersund) med ett long-break i Karlstad för att klara mig till Mora, men då vill den inte köra via Karlstad som den gör annars. :shock:

En true/false-flagga som spökar? :)
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Grammi »

Hej.
Kanon bra det du gör.
Här kommer lite input.

Har märkt att den inte kan hitta en rutt om man sänker Start Depart Charge under 30%
Trots att det finns laddare i närheten.
Sen så vill den ladda fullt på ChaDeMo trots att det bara skulle behövas lite extra för att nå fram till Teslas egna laddare.
Testat sträckan Växjö Jönköping Med en X 75D
/Mikael
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

Bara en liten detalj, en rolig sådan. När jag inte skriver någon destination alls utan kör My Position -> My Position så skickar den mig till Jung SuC alternativt Skövde ChaDeMo för att ladda 5 minuter där och sen får jag köra hem igen. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

eric skrev:
Det här är som redan nämt mycket bra jobbat!

Den nya beta-varianten verkar dock lite vrång när jag väljer ett "long-break" på någon laddplats. Det känns som den aktar sig noga för att köra dit och routar om mig en helt annan väg istället.

Exempelvis testade jag Göteborg-Ås (utanför Östersund) med ett long-break i Karlstad för att klara mig till Mora, men då vill den inte köra via Karlstad som den gör annars. :shock:

En true/false-flagga som spökar? :)
Haha, mja, det var en ganska grov bugg i bakgrunden som jag inte begriper hur jag missat :D Försök gärna igen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Grammi skrev:
Hej.
Kanon bra det du gör.
Här kommer lite input.

Har märkt att den inte kan hitta en rutt om man sänker Start Depart Charge under 30%
Trots att det finns laddare i närheten.
Sen så vill den ladda fullt på ChaDeMo trots att det bara skulle behövas lite extra för att nå fram till Teslas egna laddare.
Testat sträckan Växjö Jönköping Med en X 75D
/Mikael
Kan vara värt att testa igen efter en buggfix. När man har en stor mängd ChaDeMo-laddare att välja på så tillåter jag den inte att söka efter alla möjligheter av laddare, det blir helt enkelt för tungt. Så därför jobbar jag på att de laddare som provas ska vara "bra val", men det är inte alltid som det blir rätt. Specifika exempel på dåliga val hjälper mig mycket!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Bara en liten detalj, en rolig sådan. När jag inte skriver någon destination alls utan kör My Position -> My Position så skickar den mig till Jung SuC alternativt Skövde ChaDeMo för att ladda 5 minuter där och sen får jag köra hem igen. :lol:
Ja, var det inte precis det du behövde, en liten åktur? :D

Igår behövde jag testa hur min bakhjulsdrivna Model S betedde sig i nysnö (innan Lund saltar bort rubbet). Väktarna på shoppingcentrets parkering tyckte dock inte att det var någon bra idé... (men kul var det så länge det varade ;) )
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Igår behövde jag testa hur min bakhjulsdrivna Model S betedde sig i nysnö (innan Lund saltar bort rubbet). Väktarna på shoppingcentrets parkering tyckte dock inte att det var någon bra idé... (men kul var det så länge det varade ;) )
Jag har gjort ett liknande test i ett grustag här i närheten. Fast då stängde jag av antispinn för att se vad som händer. Nu vet jag att man inte ska stänga av antispinn när man kör på allmän väg. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av _TonyV »

Fantastiskt verktyg.
Skulle det vara möjligt att lägga till andra elbilar än Tesla så kan man jämföra detta mot egotripp ?
Lite positiv konkurrens gör bara gott ;)
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

_TonyV skrev:
Fantastiskt verktyg.
Skulle det vara möjligt att lägga till andra elbilar än Tesla så kan man jämföra detta mot egotripp ?
Lite positiv konkurrens gör bara gott ;)
Jo, numera finns det så många interna parametrar i systemet att det inte vore så svårt att beskriva en annan bils egenskaper. Dock har jag ingen som helst koll på laddnings- och förbrukningsegenskaper för icke-Teslor, så där behöver jag definitivt hjälp om det ska bli något.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av _TonyV »

blincoln skrev:
_TonyV skrev:
Fantastiskt verktyg.
Skulle det vara möjligt att lägga till andra elbilar än Tesla så kan man jämföra detta mot egotripp ?
Lite positiv konkurrens gör bara gott ;)
Jo, numera finns det så många interna parametrar i systemet att det inte vore så svårt att beskriva en annan bils egenskaper. Dock har jag ingen som helst koll på laddnings- och förbrukningsegenskaper för icke-Teslor, så där behöver jag definitivt hjälp om det ska bli något.
Tror inte jag kan hjälpa till med det tyvärr. ta tex snabbladdning. En supercharger är en supercharger med viss ganska kända parametrar.
Men en Chademo / CCS vet man aldrig eg. hur mycket den matas med. Men man kunde kanske utgå från säga 45-40 kW effekt. Kanske en Tesla
laddar med närmre 50 kW en längre tid ifall effekten finns där, inte många andra bilar som gör det med batterier på max 30kWh.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av LarsB »

Håller med övriga, riktigt bra initiativ och verkar funka bra.

Har inte fått min Tesla ännu men när den kommer planerar jag en resa till Holland, och har börjat planera lite. En sak som hade varit trevlig var om man hade kunnat välja att få rese- och ladd-tider ackumulerad i listan och helst kunna ange en starttid också. Då blir det lättare att veta när man är var, och när man kommer fram.

Keep up the great work.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av helix »

Snyggt jobbat!

En tanke bara... Skulle det gå att lägga in ett "layer" med info från Waze i A Better Routeplanner?

Dvs, hämta samma data som den här webb-appen gör?
https://tesla-waze.excelsis.com

Tycker att google traffic generellt är ganska svåröverskådligt och plottrigt. Den info man vill ha i navin är var de värsta köerna är samt vägarbeten, olyckor m.m. Dvs sådant som finns i Waze.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Remuz »

Ledsen att jag svävar ut i OT men var får den köinfo till suc från? Den rådatan vill jag gärna åt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Remuz skrev:
Ledsen att jag svävar ut i OT men var får den köinfo till suc från? Den rådatan vill jag gärna åt
Köinfo till SuC har jag tyvärr inte... Den som ändå hade den informationen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

helix skrev:
Snyggt jobbat!

En tanke bara... Skulle det gå att lägga in ett "layer" med info från Waze i A Better Routeplanner?

Dvs, hämta samma data som den här webb-appen gör?
https://tesla-waze.excelsis.com

Tycker att google traffic generellt är ganska svåröverskådligt och plottrigt. Den info man vill ha i navin är var de värsta köerna är samt vägarbeten, olyckor m.m. Dvs sådant som finns i Waze.
Jag har funderat på det men hittar inget Waze-API. Verkar lite som att det har funnits men dragits tillbaka av Waze. Kanske får kolla med Tesla-waze.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Guldis-54 »

Jag har ett "problem" med att kartan inte startar efter det att jag varit ur bilen en stund. Den är helt grå och det står "sorry, no image" över skärmen, men den röda pilen för fordonet syns.
Om jag kör iväg och tänker att kartan skall ladda, så händer inte det.
Jag får helt enkelt starta om den i adressfönstret, då laddar den ned kartabilden igen. Kanske inget större problem, men lite irriterande.
Är det en bugg bara i min annars så ljuvliga Tesla :cry:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
Remuz skrev:
Ledsen att jag svävar ut i OT men var får den köinfo till suc från? Den rådatan vill jag gärna åt
Köinfo till SuC har jag tyvärr inte... Den som ändå hade den informationen!
Nu verkar det finnas iaf :) Eller är det bara internt för Tesla det här nya som kom typ nyss?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Guldis-54 skrev:
Jag har ett "problem" med att kartan inte startar efter det att jag varit ur bilen en stund. Den är helt grå och det står "sorry, no image" över skärmen, men den röda pilen för fordonet syns.
Om jag kör iväg och tänker att kartan skall ladda, så händer inte det.
Jag får helt enkelt starta om den i adressfönstret, då laddar den ned kartabilden igen. Kanske inget större problem, men lite irriterande.
Är det en bugg bara i min annars så ljuvliga Tesla :cry:
Ännu ett beteende hos Teslans browser som inte är helt optimalt - den verkar helt enkelt ha problem med uppkopplingen när bilen just startats upp, trots att man har den på "alltid uppkopplad". Samma sak händer ibland att den inte lyckas ruttplanera i början - uppkopplingen dör helt enkelt.

Vi får hoppas på Linux- och browseruppdaterinegn som ska komma vilken torsdag som helst. ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Bjelke skrev:
blincoln skrev:
Remuz skrev:
Ledsen att jag svävar ut i OT men var får den köinfo till suc från? Den rådatan vill jag gärna åt
Köinfo till SuC har jag tyvärr inte... Den som ändå hade den informationen!
Nu verkar det finnas iaf :) Eller är det bara internt för Tesla det här nya som kom typ nyss?
Va? Var finns köinfo? I bilens navigator? (Den använder jag ju inte ;) )
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av Bjelke »

blincoln skrev:
Bjelke skrev:
blincoln skrev:
Remuz skrev:
Ledsen att jag svävar ut i OT men var får den köinfo till suc från? Den rådatan vill jag gärna åt
Köinfo till SuC har jag tyvärr inte... Den som ändå hade den informationen!
Nu verkar det finnas iaf :) Eller är det bara internt för Tesla det här nya som kom typ nyss?
Va? Var finns köinfo? I bilens navigator? (Den använder jag ju inte ;) )
Tänkte på det som skrevs om i den här tråden (och en tråd till haha)...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=7597

Vet dock inte om/hur man kommer åt den infon...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - Beta

Inlägg av blincoln »

Bjelke skrev:
Tänkte på det som skrevs om i den här tråden (och en tråd till haha)...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=7597

Vet dock inte om/hur man kommer åt den infon...
Jag skulle bli mycket förvånad om det kommer ens något halv-publikt API för detta. Det skulle ju ge alla möjliga en god insikt i hur använt Teslas SuC-nätverk är, och den informationen tror jag inte Tesla vill bjuda vare sig kritiker eller konkurrenter på. Tyvärr.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar