Gdynia - Warszawa

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

Funderar på en resa till Warszawa till våren men det ser lite problematiskt ut gällande snabbladdare mellan Gdynia och Warszawa. Det finns några 22kW-laddpunkter så det är inte omöjligt men är det någon som känner till snabbladdning eller planer för snabbladdning i norra Polen?

Warszawa verkar kunna få en Supercharger i år vilket skulle underlätta en Östersjön-runt-resa men det hjälper inte resan ner till Warszawa. Hoppas att några Chademo är på gång i Polen. Lidl samt Clever/Eon verkar ju ha några projekt på gång men vet inte om deras planer.

Lidls planer verkar vara mycket bra men verkar först rikta in sig på storstäder vilket gör att butikerna mellan Gdynia och Warszawa kanske inte står först på tur:
http://wysokienapiecie.pl/technologie/1 ... ktrycznych
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av bylund »

Det finns en del chademo runt Gdansk. Lite väl när Gdynia kanske...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Det finns en del chademo runt Gdansk. Lite väl när Gdynia kanske...
Det hjälper till att toppa upp batteriet men det lär vara svårt att klara sig hela vägen till Warszawa på det utan laddning längs vägen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

Möjliga CHAdeMO-laddare i Polen:

ABB - En gratisladdare i Lodz och en i Krakow.
Enspirion - Runt Gdansk och Gdynia
Lidl - Än så länge endast Poznan
Nissan - En del Nissanhandlare har Chademo-laddare. T.ex. i Stettin, Krakov, Katowice och Warszawa.
Greenway Polska - Endast en laddare i Warszawa än så länge.

Det jag kan hoppas på är att Greenway Polska, Lidl eller Nissan ska sätta upp några fler snabbladdare i norra Polen. Tror att det kommer att komma men frågan är när. Bara Greenway Polska räknar med att sätta upp ytterligare 74 laddare inom 1,5 år.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av zyax »

35 mil klarar du väl med pulse-and-glide? ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
35 mil klarar du väl med pulse-and-glide? ;)
Det är gränsen för vad som är möjligt för en Model X P90D med 22" sommardäck och rimlig tid... Vill inte bli stående utan laddning i Polen. 22kW-laddare finns så i sämsta fall kan jag ladda med 16,5kW i någon halvtimme så ska det inte vara några problem förhoppningsvis. Är dock lite osäker på mina möjligheter att ladda i Warszawa. Finns många ställen att ladda på men frågan är mer om jag har möjlighet att åka till dessa och ladda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av EnTraktor »

Det är inte lätt att ta sig runt i Polen idag, och framförallt inte till och från Gdansk/Gdynia som är lite av en isolerad ö. Det finns ganska ok laddmöjligheter i Gdansk/Gdynia men sedan är det 35-40 mil till närmaste laddare. Tyvärr kräver alla snabbladdare i Gdansk/Gdynia att man har ett lokalt laddkort. Bästa gratisalternativet är 3fas i köpcentret riviera i Gdynia. Tyvärr är platserna ofta upptagna av koleldade fossilmonster. Det finns 2 vägar från Gdansk/Gdynia till Warszawa. Alt 1 är motorväg A1 sedan A2 via Lodz. Detta är nog snabbast men här går det åt mycket elektroner (140 km/h väg). Har du tur kommer det upp Telsaladdare tills dess du ska åka. Andra alternativet är riksväg 7 som har fördelen att den är kortare och det är en 90/50 väg så det går inte åt så mycket elektroner. En bit utanför Gdansk, vid väg 7, ligger staden Elblag som har 2 st 22kW laddare i ett P garage (köpcentrum har jag för mig). Därifrån borde det inte vara några problem att ta sig till Warsawa om man åker någorlunda lagligt. I Warszawa är bästa alternativet Greenhighways Chademo som för tillfället är gratis, men jag fick ett mail för 2-3h sedan att den just nu är trasig.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

Fick svar från Greenway Polska och de planerar att sätta upp laddare (tror det är snabbladdare och inte laddstolpe) var 80 km längs med E75. De kommer inte hinna med detta till våren dock och det är lite oklart om de kommer hinna få upp någon laddare innan våren. Maj är dock slutet på våren, särskilt i Polen, så jag hoppas att de får upp en laddare mellan Gdynia och Warszawa. Det är allt som jag behöver. Var 80:e km är dock utmärkt för de med bilar som har ca 100 km i räckvidd.

Länk till Greenway Polska igen:

http://greenwaypolska.pl/en

Snabbladdning från Greenways laddare är gratis under utvecklingsfasen och vid förregistrering så får man PIN-kod direkt på mailen. De är visst rätt stora i Slovakien, i Polen har de än så länge endast en i Warszawa men planerar att ha 75 laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

Inser att det kommer att ta tid att köra från Gdynia till Warszawa med elbil... Finns inga snabbladdare efter Gdansk men de i Gdynia och Gdansk ligger ju lite för nära start. Länktar till SuC i Ciechocinek. Med den kommer resan gå ca 2 timmar snabbare. Nu kommer jag förlita mig på ett privat 3-fasuttag som jag hoppas ska gå bra att låna...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av EnTraktor »

Dom 'Energa' Chademo som finns i 3-staden ska fungera med Charge & Drive RFID numbera. I Elblag ska det finnas 22kW i ett shoppingcenter - om platsen inte är upptagen av en äcklig fossilbil så klart. Annars är riksväg 7 mellan Gdansk och Warszawa en relativt lugn väg (med en del stressade förare), där mesta delen av sträckan pendlar mellan 50-70 och 90 så förbrukningen borde inte sticka iväg.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Dom 'Energa' Chademo som finns i 3-staden ska fungera med Charge & Drive RFID numbera. I Elblag ska det finnas 22kW i ett shoppingcenter - om platsen inte är upptagen av en äcklig fossilbil så klart. Annars är riksväg 7 mellan Gdansk och Warszawa en relativt lugn väg (med en del stressade förare), där mesta delen av sträckan pendlar mellan 50-70 och 90 så förbrukningen borde inte sticka iväg.
Tackar för tipsen. Är inne på att ta E75 till Lubicz Dolny och därifrån riksväg 10. Det finns 22kW-laddare vid MOP Malankowo West som jag funderar på att använda vilket är lika långt. Längs riksväg 7/E77 verkar det finnas färre laddare. Men kanske är det inte så omtyckt om man slökör i 100 på E75?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av EnTraktor »

Svenssons skrev:
EnTraktor skrev:
Dom 'Energa' Chademo som finns i 3-staden ska fungera med Charge & Drive RFID numbera. I Elblag ska det finnas 22kW i ett shoppingcenter - om platsen inte är upptagen av en äcklig fossilbil så klart. Annars är riksväg 7 mellan Gdansk och Warszawa en relativt lugn väg (med en del stressade förare), där mesta delen av sträckan pendlar mellan 50-70 och 90 så förbrukningen borde inte sticka iväg.
Tackar för tipsen. Är inne på att ta E75 till Lubicz Dolny och därifrån riksväg 10. Det finns 22kW-laddare vid MOP Malankowo West som jag funderar på att använda vilket är lika långt. Längs riksväg 7/E77 verkar det finnas färre laddare. Men kanske är det inte så omtyckt om man slökör i 100 på E75?
Jag har aldrig åkt riksväg 10 eller hört nån ta den vägen till Warszawa men när man kollar kartan så ser det ut som ett bra alternativ. Dom flesta som åker E75, och ska till Warszawa, fortsätter nog ner till Lodz och tar sedan E30. Jag har försökt ladda på denna station förra sommaren men i norrgående riktning, och då var uttaget helt dött och personalen visste ingenting. Sedan dess har jag läst om folk som laddat där och då har det fungerat. Jag antar att du vet att det är den lite tjockare röda kontakten som ger 32A och den kan man väl inte mata in Teslan direkt utan man måste gå via adapter till 16A, så då blir det bara 11kW. Om det inte finns nån magisk 32A->Mennekes typ 2 kabel?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Jag har aldrig åkt riksväg 10 eller hört nån ta den vägen till Warszawa men när man kollar kartan så ser det ut som ett bra alternativ. Dom flesta som åker E75, och ska till Warszawa, fortsätter nog ner till Lodz och tar sedan E30. Jag har försökt ladda på denna station förra sommaren men i norrgående riktning, och då var uttaget helt dött och personalen visste ingenting. Sedan dess har jag läst om folk som laddat där och då har det fungerat. Jag antar att du vet att det är den lite tjockare röda kontakten som ger 32A och den kan man väl inte mata in Teslan direkt utan man måste gå via adapter till 16A, så då blir det bara 11kW. Om det inte finns nån magisk 32A->Mennekes kabel?
Jag planerar att ta med min släpbara WallConnector som har en 32A-kontakt så det ska inte vara några problem att få 16,5kW från 32A 3-fas...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

Funderade först på att skriva en lite längre berättelse om resan men det känns som den blir alldeles för lång så här kommer istället en sammanfattning.

Körde från Gdynia till Warszawa via Torun-Plonsk-Warszawa med en planerad laddning vid Lotus bensinstation MOP Malankowo West och en oplanerad vid Orlen bensinstation i Sochocin. Sänkte bensinstation vid MOP Malankowo West, det gick inte tanka på den stationen under en timme eller mer... Kom fram till hotellet med god marginal, 4% kvar i batteriet.

Resan hem gick istället via Lodz och ABB:s fabrik i Aleksandrow Lodzki där ABB satt upp en snabbladdare, enda elbilsladdaren som finns mellan Gdansk och Warszawa förutom Typ 2 i shoppingcenter i Elglag men denna laddare öppnar först kl 9 på söndagar och då går färjan i Gdynia... Hade bra marginal till incheckningen för färjan - 3 minuter till godo! Hade även bra marginal till laddningen i Karlskrona 3%! Körde alltså rätt så optimalt eftersom snabbare körning hade lett till större energiförbrukning och snålare körning hade lett till längre tid till färjan.

För att klara resan var jag tvungen att kraftigt minska min energiförbrukning. Ligger normalt på 340 Wh/km vid bra väglag och 22"-fälgarna (lägre på vintern med 19"-fälgarna). På slutet fick jag ner förbrukningen till under 180 Wh/km.

Denna resa kommer antagligen gå 2-3 timmar snabbare när Tesla får upp sina planerade snabbladdare senare i år, dessutom skulle man inte vara beroende av god vilja på polska bensinstationer som kanske inte vill att man sänker stationen... Jag vill dock hävda att det inte var min bil som fick strömmen att gå när jag laddade, bilen hade laddat i ca 15 minuter när strömmen gick. Det var när ugnen till min varma smörgås sattes igång som strömmen försvann. Pumparna ville sedan inte vara med längre när strömmen kom tillbaka strax efter.

Lite bilder:
Chademo i Gdansk med möjlighet att dammsuga bilen:
DSC_0598.jpg
Avgasbilar som inte får bränsle medan min bil laddas (visserligen långsamladdas med ca 10 kW):
DSC_0606.jpg
Under 180Wh/km i snitt utanför Warszawa innan jag kommer till hotellet:
DSC_0633.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av EnTraktor »

Tack för rapporten. Själv ska jag köra Warszawa - Gdynia om ca 6 veckor. Har inte bestämt rutt än.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

EnTraktor skrev:
Tack för rapporten. Själv ska jag köra Warszawa - Gdynia om ca 6 veckor. Har inte bestämt rutt än.
Kör du dagtid kan du välja både via ABB:s snabbladdare och Typ 2-uttaget i Elblag. Elblag gör att det blir 28 mil som längsta sträcka och via ABB:s snabbladdare blir det 31 mil. Jag kommer inte förlita mig på bensinstationers välvilja mer. Trefas-handske är oftast inte installerade för att klara av elbilsladdning, du vet aldrig vad du kan få från dem och det finns oftast bara ett uttag per station som inte nödvändigtvis måste vara strömsatt. Dessutom krävs det att du får tillåtelse att ladda på dessa bensinstationer vilket inte alltid går så bra. Jag blev nekad på tre stationer, fick ladda i max 30 minuter på en och kunde ladda fritt på en (där jag försökte ladda 24A från 32A-handske).

ABB:s Chademo-laddare:
DSC_0647.jpg
Kommer Teslas snabbladdare upp kommer det gå grymt bra, innan dess krävs det lätt högerfot.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Svenssons »

Greenway Polska har fått ordentlig fart på utbyggnaden av sina snabbladdare. Resan jag gjorde för ett halvår sedan skulle gå grymt mycket snabbare och smidigare idag eftersom de fått upp laddare i Toruń. Istället för att ligga i 70 bakom lastbil så skulle man kunna susa på i 130+ på de fina motorvägarna och ta en kaffepaus i Toruń. Resan runt Östersjön känns mycket säkrare nu. Jag drog mig för den i sommras just pga avsaknad av laddstationer i Polen, de fanns ju enbart i Warzawa och Gdansk/Gdynia, inga andra laddare eller ens laddplatser i hela Polen.
Poland.PNG
http://greenwaypolska.pl/en/greenway-network

Tesla har dessutom fått upp några fler Superchargers och många fler laddstationer är dessutom på gång från Tesla och Greenway Polska:
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... ame=Europe
http://greenwaypolska.pl/en/vision
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av EnTraktor »

Oj, nu verkar det äntligen vara en Supercharter till på gång i Polen.
1-2km från motorväg A1 mellan Gdansk och Lodz i staden Ciechocinek.
Bara ca 2 år försenad. Äntligen blir det mycket enklare att resa från Gdansk söderut!
https://www.google.se/maps/place/Petrol ... 18.7743778
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av EnTraktor »

Superchargern i Ciechocinek mellan Gdansk och Lodz/Warszawa är äntligen igång. Kommer göra det mycket enklare att köra från Gdansk/Gdynia söderut genom Polen.

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Gdynia - Warszawa

Inlägg av Machris »

Det var på tiden. Då kanske man ska ta en tripp till våren o hälsa på dottern som pluggar där :D
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar