Vilka publika laddare är gratis?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Frodo »

Är nybörjare med Tesla och saknar än så länge laddmöjlighet hemma, bor i bostadsrätt. Jag har kollat på uppladdning.nu var det finns laddare men det står inga priser. Var kan jag finna detta?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Jerker »

Nej, på uppladdning.nu står det inte alltid i klartext om det är gratis. Man får titta på kommentarerna, ibland kan det stå där. Ibland är det en vanlig parkering eller parkeringshus och då är det oftast gratis att ladda men man betalar vanlig parkeringsavgift.

Clever, Fortum och Vattenfall är inte gratis. De är komboladdare med CCS, Chademo och typ 2 AC och det kostar pengar.

Generellt är väl att i storstäder kan man ladda gratis på kommunernas laddare men betala för parkeringen. I små landsortskommuner kan det ofta vara helt gratis, både att ladda och att parkera.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av bonath »

E-on på OkQ8 är nog gratis ett tag till. Vi är några testpiloter för deras kommande betalningslösning...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Teslaspolen »

Exakt. Ser att du bor delvis i Falun, här i Dalarna är alla (?) snabbladdare gratis än så länge. Oavsett om det är Falu Energi & Vatten eller Dala Energi/Dalakraft som äger den så är det bara att koppla in och trycka på start.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Bjelke »

Och här i Bollnäs är alla stolpar (hela en) helt gratis.... Vilket inte säger ett smack eftersomden är näst intill
värdelös :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Remuz »

Jag upplever att många 11/22kW stolpar i Stockholm är gratis, men man måste ha en av de tre miljoner laddbrickor som passar den stolpen. Vattenfalls känns klart vanligast där jag rör mig och då funkar appen fint, plus att man ser direkt om det kommer kosta mig något (vilket det aldrig gör).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av bylund »

Frodo skrev:
Är nybörjare med Tesla och saknar än så länge laddmöjlighet hemma, bor i bostadsrätt. Jag har kollat på uppladdning.nu var det finns laddare men det står inga priser. Var kan jag finna detta?
I Uppsala som verkar vara ett av dina tillhåll har du t ex Stadshuset med 22 kW, som inte kostar mer än parkering, d v s gratis på t ex söndagar. Ica Maxi vid Gnistarondellen har också 22 kW som de inte tar betalt för, men det fungerade inte sist jag var där (för kanske ett halvår sedan).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
Frodo skrev:
Är nybörjare med Tesla och saknar än så länge laddmöjlighet hemma, bor i bostadsrätt. Jag har kollat på uppladdning.nu var det finns laddare men det står inga priser. Var kan jag finna detta?
I Uppsala som verkar vara ett av dina tillhåll har du t ex Stadshuset med 22 kW, som inte kostar mer än parkering, d v s gratis på t ex söndagar. Ica Maxi vid Gnistarondellen har också 22 kW som de inte tar betalt för, men det fungerade inte sist jag var där (för kanske ett halvår sedan).
Ikea har gratis laddare. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Frodo »

Remuz skrev:
Jag upplever att många 11/22kW stolpar i Stockholm är gratis, men man måste ha en av de tre miljoner laddbrickor som passar den stolpen. Vattenfalls känns klart vanligast där jag rör mig och då funkar appen fint, plus att man ser direkt om det kommer kosta mig något (vilket det aldrig gör).
Jag trodde Vattenfall tog hutlöst betalt, är det så att vissa av deras stolpar är gratis? Hur kan det komma sig?

Jag kan förstå att kommuner och landsting samt kommersiella aktörer som hotell, butiker och restauranger har gratis laddning men inte andra.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av EnTraktor »

Till att börja med måste jag säga att jag tycker inte nån tar hutlöst betalt. I vissa fall får man betala upp till 5 kr per kWh vilket gör att man hamnar på en milkostnad ungefär som en bensinbil. Laddar man sin Tesla på en sån stolpe 3-4 gånger per år vid nödfall, så påverkar det knappast den totala driftskostnaden för bilen. Laddar man mer finns det ofta billigare paket att köpa. För det andra ska man inte förvänta sig att elen kommer vara gratis för alltid. Rent generellt så funkar stolpar som kostar bättre än gratisstolpar även om det fortfarande finns undantag. Vi kommer aldrig få bra och stabila nationella laddnätverk om inte bolagen får ta betalt för sitt jobb. Jag betalar hellre 2-5 kr/kWh för en 22-50 kWh stolpe som jag vet fungerar när jag verkligen behöver, än kör runt till 3-4 gratisstolpar med 2-7 kWh för att hitta nån som fungerar för dagen.

Vattenfall tar betalt för alla sina egna stolpar men dom har även stolpar som dom administrerar på uppdrag av en markägare i t.ex. köpcentrum och då krävs kort för identifiering, inte för betalning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av bylund »

Och krävs inte betalning ser jag inte varför det skulle krävas identifiering mer än för att Vattenfall antagligen vill få folk att skaffa konto hos den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Teslaspolen »

Instämmer med bylund. Rent fåneri att hålla på med ID om du inte ska betala.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av EnTraktor »

Markägaren har valet att först försöka förstå elbilsladdning och sätta upp stolparna själv samtidigt riskera att göra saker fel t.ex. fel uttag, fel styrka, problem med identifiering av användarna, avsaknad av statistik om användning och potentiella framtida höga kostnader för utbyggnad eller ombyggnad om man vill börja ta betalt, eller vända sig till nån som vet vad dom håller på med och ha allt på plats från en leverantör med ett avtal. En laddnätverksleverantör kan säkert erbjuda mer tjänster som statistik och identifiering. Markägaren kan med en inloggning se hur mycket stolparna används, av hur många, hur mycket laddas i snitt, hur ofta, o.s.v. Jag är övertygad om att det är intressant för markägaren att veta om det är 10 kunder som laddar 30 gånger i månaden eller 300 kunder som laddar en gång i månaden.

Jämför med internet. Ska du bygga en sajt så använder man sig av väldigt mycket färdiga lösningar istället för att bygga allt från grunden och uppfinna hjulet en gång till.

Idag laddar 2% av bilarna. Om 1-2 år är det kanske 10-20% och helt andra förutsättningar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av bylund »

Det förklara ändå inte varför man ska behöva identifiera sig om man inte tar betalt. En startknapp skulle fungera bättre än att behöva gräva fram ett av alla dessa rfid-kort.

Förvisso släpper den inte sladden om man inte kommer tillbaka med samma kort, så svårare att okynnesavbryta laddningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av LarsL »

5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.

En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Bjelke »

Undrar egentligen vad en laddare på typ 50kW kan tänkas kosta när det när det börjar byggas många och blir
Kostnadseffektivt osv, jag tror iaf inte att prisnivån en kvarts mille och uppåt är det pris som kommer att gälla när
det börjar rulla på ordentligt :)
Och då kanske vi kan få se lite mer stabil prisbild på laddning...
Vad ligger annars en vettig kalkyl på om vi räknar på det idag och antar att den är någorlunda maxbelagd?
Om vi antar att den kostar 250tkr och laddar med i snitt kanske 30kW konstant dygnet runt? Bara för att få något
att relatera till sas :)
Var landar då priset ut till kund per kW?
(Elpris? Ingen aning men kanske 75öre eller?)
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:

Idag laddar 2% av bilarna. Om 1-2 år är det kanske 10-20% och helt andra förutsättningar.
Tyvärr så kommer detta ett tag innan vi har kommit så långt i omställningen, idag finns det 30 274 laddbara bilar i Svergie och med ett totalt antal bilar på nästan 4,8 miljoner bilar så blir andelen 0,63%.

http://elbilsstatistik.se

http://www.bilsweden.se/storage/ma/22b5 ... nload=true
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
5kr/kWh är ju väldigt dyrt när det kostar 0,8-1,5kr/kWh hemma. Å andra sidan så lönar sig inte en Chademo ens på de nivåerna med tanke på omsättning och kostnad för laddare.
Men i en framtid där elbilar är norm kommer vi förmodligen se andra priser och andra upplägg. Det första jag förväntar mig att få se är paket/abonnemang där jag kan slå ihop hemabonnemanget och snabbladdaren. Tex borde det ju vara något billigare på vattenfallsladdare om jag har dem som elleverantör.

En stor risk i närtid är att elleverantören jämför med vad en bensinbil kostar per mil. Men det är ju totalt irrelevant eftersom energimängden är helt olika och kostnaden för bilen är en annan.
Clever har redan sådant paket. Laddar du ofta på Clever så kan du betala 99:- i månaden plus 2,50 per kWh men om du också väljer Clever som elleverantör så är kostnaden 49:- per månad istället. Vill du kunna ladda elen för 0:- per kWh så måste du ha Clevers som elleverantör plus betala abonnemang på 599:-.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
EVgil
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 feb 2018 22:20

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av EVgil »

Jag försöker bilda mig för ett liv som elbilist och kan inte hitta svar på en fråga hur jag än letar:

Hur laddar sin elbil man på offentliga parkeringar i exempelvis Stockholm som bilden visar? Jag förstår ju att kan ansluter sin elkontakt i stolpe och bil, men måste laddningen sedan startas med någon laddbricka eller eller startar laddningen automatiskt? Jag har ju förstått att man kan beställa laddbrickor och betala för laddning från Vattenfall, Fortum och Clever, men kan inte hitta någon info om att det finns brickor för laddning hos Parkering Stockholm. Att man betalar enbart för själva parkeringen här och inget extra för laddningen tror jag mig ha förstått. När jag har kollat på laddstolparna ser man dock en vit platta som verkar vara till för att hålla någon typ av laddbricka mot, men jag ser ingen text eller symbol som anger Vattenfall, Clever, ChargeNDrive etc. ..........Förlåt en total novis som bara har provkört Tesla, Zoe och Ioniq, men ännu inte tagit steget fullt ut.
Jag vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa till med att bilda mig och alla som ännu inte har sett ljuset :ugeek:
LaddstolpePS.JPG
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av bylund »

Det är verkligen olika. De på bilden ovan kopplar man bara in på, då strömmen ingår i parkeringsavgiften hos Stockholms Parkering. På andra ställen kan man behöva en bricka, app eller något annat lokalt påfund som att prata med personalen i spelhörnan i affären.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 811
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Jojo »

Det är en vanlig laddstolpe. Vanligtvis behöver Du bara Din laddkabel/UMC som Du pluggar in och sedan laddas bilen. Behövs en laddbricka borde det informeras om det.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av Mats »

EVgil skrev:
Jag vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa till med att bilda mig och alla som ännu inte har sett ljuset :ugeek:
Stolpar som Stockholms stad har brukar inte kosta annat än parkering (vad jag känner till). Laddar på sån ibland typ två. Den startar bara automatiskt.

Edit: oj många snabba svar
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av dhogborg »

Appen PlugShare brukar ha ganska tydlig information om kostnad. Crowd sourcead data, så fyll i informationen som saknas när du upptäcker den.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av EnTraktor »

Rent generellt skulle jag säga, ju mer man betalar desto mer får man. Gratisladdarna är ofta nere, trasiga, upptagna eller har dålig kapacitet. Man kan inte förvänta sig att nån ska erbjuda gratis laddning och sedan dessutom erbjuda full support när det är problem. Ska man köra elbil så är laddning i hemmet eller på arbetsplatsen nästan ett måste. Att förlita sig på gratisladdare på stan gör att hela ens liv kommer kretsa kring jakt på laddning 24/7 vilket knappast är meningen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilka publika laddare är gratis?

Inlägg av lator »

EnTraktor skrev:
Rent generellt skulle jag säga, ju mer man betalar desto mer får man. Gratisladdarna är ofta nere, trasiga, upptagna eller har dålig kapacitet. Man kan inte förvänta sig att nån ska erbjuda gratis laddning och sedan dessutom erbjuda full support när det är problem. Ska man köra elbil så är laddning i hemmet eller på arbetsplatsen nästan ett måste. Att förlita sig på gratisladdare på stan gör att hela ens liv kommer kretsa kring jakt på laddning 24/7 vilket knappast är meningen.
Det där har jag hört förut men jag har aldrig sett det i verkligheten, snarare tvärtom. I mina trakter så var all laddning gratis de första åren och laddarna fungerade alltid (dessutom användes de frekvent) sen så köpte Jämtkraft in sig i Clever och allt las om till deras betallösning. På senare tid så har det varit många driftstörningar och antalet laddande bilar är markant färre. Kanske kan man hävda att laddarna blir äldre och felprocenten ökar men inte verkar viljan att underhålla och serva laddarna ha ökat i och med betallösningar inte... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar